اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل محاکم عمومی کرمان:

95 درصد ازدواج‌های غیرمتعارف در کرمان به طلاق می‌انجامد

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب دادگستری استان کرمان گفت: 95 درصد ازدواج‌های اینترنتی یا ازدواج‌هایی با آشنایی‌های غیرمتعارف در کرمان به طلاق می‌انجامد.

95 درصد ازدواج‌های غیرمتعارف در کرمان به طلاق می‌انجامد

حجت‌الاسلام محمدامیر ابراهیمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: 95 درصد ازدواج‌های اینترنتی یا ازدواج‌هایی با آشنایی‌های غیرمتعارف به طلاق می‌انجامد و یا با کلاهبرداری‌های غیرقابل جبران مواجه می‌شود.

وی بیان داشت: در مواردی از پرونده‌های مربوط به ازدواج‌ های اینترنتی و یا آشنایی‌های غیر متعارف و خارج از چارچوب خانواده‌های زوج‌ها، زوج تمام دارایی زن را تصاحب کرده و بعد فراری شده است و خانم با از دست دادن اموال و دارایی خود با همسری فراری مواجه می‌شود و مدت‌ها باید برای رها شدن از این ازدواج غیرمتعارف، معطل محاکم دادگستری باشد.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب دادگستری استان کرمان تصریح کرد: افراد در صورتی که قصد ازدواج با خانمی دارند که ادعای مطلقه بودن را دارد، باید مدارک او را بررسی کرده و اگر طلاق‌نامه در دست دارد، اقدامات بعدی را انجام دهند زیرا در غیر این صورت مشکلات غیرقابل جبرانی به وجود می‌آید که پرونده‌هایی در این رابطه در دادگستری مطرح شده است.

ابراهیمی در تشریح این پرونده‌ها عنوان کرد: در یک مورد بعد از اینکه دو جوان دلبند هم شده‌اند، مذاکرات و خواستگاری اولیه صورت گرفته است و خانواده مرد پی برده که خانم دادخواستی تحت عنوان تقاضای طلاق به دادگاه داده است که هنوز منجر به صدور رأی نشده و یا منجر به صدور رأی شده، اما هنوز صیغه طلاق جاری نشده یا صیغه طلاق جاری شده و هنوز عده طلاق زن منقضی نشده است که در این مراحل، زن هنوز شوهردار است و حسب فتوای مراجع، خواستگاری از زن شوهردار سبب حرمت ابدی می‌شود پس برای جلوگیری از این مشکل باید قبل از خواستگاری بررسی‌های لازم انجام شود.

وی اظهار کرد: در صورتی که طلاق غیابی صادر شده و صیغه طلاق هم جاری شده است، باید بررسی‌های لازم انجام شود که آیا شوهر قبلی در چه وضعیتی بوده و آیا واقعا مجهول‌المکان بوده است و یا خانم برای راحت شدن از شوهر خود با وجود اطلاع از محل زندگی همسرش، وی را مجهول‌المکان اعلام کرده و موفق به اخذ حکم و حتی اجرای آن هم شده است.

این مقام قضایی تصریح کرد: در صورتی که پس از ازدواج زن، شوهر اول متوجه شده و به رأی صادره اعتراض کند، معمولا دادگاه‌ها در صورتی که احراز شود که خانم از محل زندگی همسرش اطلاع داشته است و با زرنگی آدرس وی را مجهول‌المکان اعلام کرده، حکم را نقض می‌کند و یا حکم از طریق دیوان عالی کشور نقض می‌شود و زندگی دوم خودبه‌خود باطل و رابطه زوجیت و عقد دوم باطل شده و مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.

ابراهیمی بیان داشت: در عقد موقت‌ها نیز باید دقت شود، زیرا چه زوجه با همان فردی که عقد موقت خوانده ازدواج دایم کند یا با شخص دیگری، حتما باید تکلیف عقد موقت مشخص شود که در عرف مردم به عنوان صیغه محرمیت مرسوم است.

وی ادامه داد: عقد دوم اگر در زمان عقد اول صورت گیرد، باطل است و اثری از نظر حقوق و شرعی بر آن مترتب نیست و ممکن است، سال‌ها زندگی کنند در حالی که عقد اول مدت آن منتفی شده است و اثری بر آن نیست و عقد دوم که به صورت دایم در زمان عقد موقت اجرا شده نیز باطل بوده است و این زوج، به صورت نامحرم در کنار هم زندگی کنند که اثرات وضعی و شرعی آن غیرقابل جبران است.

ابراهیمی افزود: توصیه می‌شود هر خانمی که مدعی شد عقد موقت بوده است از زمان آن اطلاع پیدا کند و یقین به انقضا مدت آن یا یقین به بذل مدت باقی‌مانده حاصل شود، چون عقد موقت باطل شدن آن به طلاق نیست بلکه یا به بذل مدت باقی‌مانده است یا به انقضا مهلت تعیین شده که می‌توان آن را خاتمه یافته اعلام کرد و بعد از انقضا یا بذل مدت باید 45 روز عده نگه ‌داشته شود سپس می‌تواند، ازدواج کند.

انتهای پیام/2446/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول