اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گفت‌و‌گوی تفصیلی فارس با استاندار دولت نهم و دهم در مورد توافقات ژنو

شفاف‌سازی در مورد توافق ژنو باید بیشتر شود

حسین صابری استاندار دولت‌های نهم و دهم در کهگیلویه و بویراحمد، ‌اردبیل و لرستان گفت: مذاکره‌کنندگان باید شفافیت بیشتری در مورد توافق ژنو داشته باشند.

شفاف‌سازی در مورد توافق ژنو باید بیشتر شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حسین صابری استاندار دولت‌های نهم و دهم در کهگیلویه و بویراحمد، ‌اردبیل و لرستان و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان که از فعالان سیاسی استان کرمان به شمار می‌رود در مورد توافقات ژنو معتقد است که مذاکره‌کنندگان باید شفافیت بیشتری در مورد توافق ژنو داشته باشند.

وی همچنین تصریح می‌کند در صورتی که غرب به تعهدات خود عمل نکند و یا ما نیاز و مصلحت بدانیم، طی چند ساعت می‌توانیم با کمترین تغییرات و توانمندی قبلی خود بلکه بیشتر آن را به روز‌رسانی کرده و برای فعالیت‌های صلح‌آمیز و مورد نیاز استفاده کنیم.

در ادامه گفت‌و‌گوی تفصیلی خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در کرمان با حسین صابری را می‌خوانید:

فارس: آقای صابری نظر کلی شما در مورد توافق‌نامه ژنو چیست؟

به نظر من زیباترین، پرمعناترین و فرهنگی‌ترین تعبیر را در رابطه با اقدامات انجام گرفته در ژنو و ادامه راه را مقام معظم رهبری با درایت اعلام کردند که در این مورد می‌توان گفت که مذاکره فقط در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای و ادامه آن و لاغیر.

مذاکره بر اساس رعایت اصول و حفظ حرمت طرفین، مذاکره به صورت دو وزنه مساوی نه ریز و نه درشت، مذاکره از سوی ایران توسط بچه‌های انقلاب،ضرورت حمایت همه و همکاری با بچه‌های انقلاب در مذاکرات، رعایت خطوط قرمز ایران یعنی تثبیت حق غنی‌سازی و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای از مهمترین اصولی است که باید رعایت شود.

همچنین اطمینان‌بخشی به جهان در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز، تحقیق، مطالعه و نوآوری برای رشد و شکوفایی ایران اسلامی و سایر ملل اسلامی و آزاده دنیا،‌ پرهیز از سلطه‌گری و سلطه‌پذیری و حفظ حقوق تمام و کمال ملت ایران، تحکیم و تثبیت و تکرار اطمینان‌بخشی ایران و فعالیت‌های آن، تاکید بر حرام بودن ساخت تسلیحات اتمی در شرع مقدس اسلام،‌ ممنوعیت ساخت بمب اتمی، حفظ استقلال همه‌جانبه کشور شناخت واقعی و چندباره دشمن و افشای روحیه استکباری باید صورت گیرد.

بنابراین اصل مذاکره و برملا شدن واقعیت‌ها مسئله خوبی بود و بسیاری از حقایق برای همگان روشن شد به نظر من هر چند توازنی در پذیرش شرایط و تعهدات طرفین وجود نداشت، ‌اما بار دیگر حُسن‌نیت، صداقت و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را به جهانیان ثابت کرد.

فارس: به نظر شما ابعاد مذاکرات ژنو چه دستاوردهایی برای ایران داشته است؟

من از دو منظر مذاکرات را بررسی می‌کنم، ابعاد مثبت برای جامعه ایران اسلامی و ‌آثار مثبت بین‌المللی.

اثبات صداقت، حقانیت و منطق‌پذیری ایران اسلامی و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همچنین اثبات توانمندی بالای هسته‌ای ایران به گونه‌ای که امروز جزو پنج کشور هسته‌ای دنیا است و توانمندی جوانان متخصص و متعهد ایران اسلامی در انجام تمام مراحل غنی‌سازی و فناوری هسته‌ای در سطحی بسیار بالا و کیفیت مطلوب و ایجاد زمینه‌های لازم و کافی برای کاربری مطلوب تولیدات داخلی در پزشکی و تولید انرژی پاک و تلاش دیگر در زمینه تحقق استقلال اقتصادی و تکنیکی همه این آثار مثبت را در شکل مقابله و مخالفت‌ها و جوسازی‌ها و غوغاسالاری خارج از کشور بر علیه ایران اسلامی مقتدر می‌توان فهمید.

اما از آثار مثبت داخلی این مذاکرات می‌توان به مواردی اشاره کرد از جمله خلع سلاح معدودی افراد مغرض، مرعوب و شیفته غرب که تحریم‌ها و به خطر افتادن منافع مادی خود را در اثر فعالیت‌های هسته‌ای می‌دانستند و دائم نق می‌زدند، برقراری آرامش نسبی روانی بر جامعه و تحقق بخشی از شعار دولت تدبیر و امید و روشن شدن حجم انبوه درآمدهای بلوکه شده نفت ایران در خارج از کشور که در اثر دشمنی دیرینه غرب تاکنون پرداخت شده است، همچنین برآورد اعتبار والای ایران از جانب انسان‌های مخلص و منطقی از روی حجم مخالفت‌های غرب و غیره.

فارس: شما چه تحلیلی از مفاد توافقنامه ژنو دارید؟

هر چند هنوز متن کامل و همه‌جانبه توافقنامه ژنو و مذاکرات کارشناسی بعدی آن منتشر نشده است و این امر جای گلایه هم دارد و همین مطلب موجبات گلایه، اعتراض و تردید برخی از محافل سیاسی و قانون‌گذاری از جمله مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را نیز فراهم کرده است.

این اظهارات برخی از مقامات مذاکره‌کننده که انتشار کامل مذاکرات میسر نیست به نظر می‌رسد در طرح کامل موضوعات مصلحت‌اندیشی شده و به نظر من کار درستی نیست، اینکه هر یک از طرفین به فراخور حال خود و دلخوشی مردم و دستگاه‌های خود از مواد توافقنامه تفسیر می‌کنند.

اما در هر حال برخی از مواد منتشر شده و تحقق توافقات بیانگر این است که ایران تقریبا همه تعهدات خود را با رعایت خطوط قرمز و تامین نیازها و مصالح اجتماعی و سیاسی خود عمل کرده است، زیرا اظهارات صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران و بیانات امیری مدیرکل پارلمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران و مدیر روابط عمومی و امور بین‌المللی سازمان انرژی اتمی حاکی از انجام تعهدات ایران در چند روز گذشته و روزهای قبل از آن است که عمدتا با گزارش آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همخوانی دارد.

اثبات و تایید اینکه ایران عمده اقدامات مندرج در قالب برنامه اقدام مشترک 20 ژانویه 2014 را انجام داده است، همگی بیانگر صداقت، امانتداری، حُسن‌نیت و پایبندی ایران اسلامی و اصول مسلم پذیرش قوی بین‌المللی است که بارها اثبات شده و بار دیگر هم اثبات شد.

فارس: اگر غرب به تعهدات خود بر اساس توافقنامه عمل نکند، چه ضررهایی متوجه ایران می‌شود؟

البته اظهارات برخی از مسئولان از جمله صالحی امیدوار کننده است که ما بر اثر اجرای تعهدات توافقنامه زیرساخت‌ها را از بین نبرده‌ایم و در صورتی که غرب به تعهدات خود عمل نکند و یا ما نیاز و مصلحت بدانیم طی چند ساعت می‌توانیم با کمترین تغییرات و توانمندی قبلی خود بلکه بیشتر آن را به روز‌رسانی کرده و برای فعالیت‌های صلح‌آمیز و مورد نیاز استفاده کنیم.

فارس: به نظر شما آیا غرب تا به امروز آن طور که باید به تعهدات خود عمل کرده و پایبند بوده است؟

هرچند هنوز از اقدامات 1 + 5 خبری نیست و اقدامی به صورت مکتوب اعلام نشده، اما با فرض پذیرش آن چه در گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها آمده می‌توان نتیجه گرفت که طرف مقابل بنا بر اجرای بخشی از آن تعهدات دارد که چندان به ضرر آنها نیست.

زیرا بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز پس از تایید رسمی آغاز اجرای توافق ژنو از سوی ایران جزئیات لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از توافق شامل قوانین کلی توقف ممنوعیت حمل و نقل و بیمه‌ها، توقف مقررات تحریمی بر واردات پتروشیمی، تعلیق ممنوعیت مبادلات طلا و فلزات گرانبها و کاهش ملایم تحریم‌ها از سوی آمریکا آغاز می‌شود.

در این زمینه توجه به چند نکته جالب است، اینکه نخست ایران به تعهدات عمل کرده و برای چند بار اعتمادسازی خود را ثابت کند و پس از کسب اطمینان کامل و تایید گزارش اقدامات از سوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتحادیه اروپا و آمریکا کاهش تدریجی تحریم‌ها آن هم به صورت تدریجی و توقف شش ماهه و تعلیق اقدام کند.

فارس: آیا می‌توان از مواد اجرایی مورد نظر اتحادیه اروپا و آمریکا به برخی از ناگفته‌ها دست یافت؟

البته، دقت بر روی این مواد توافقنامه مورد تعهد اتحادیه اروپا و آمریکا بعضی از واقعیت‌های ناگفته را بیان می‌کند، ‌اینکه مبادلات باید از طریق بانک‌هایی صورت گیرد که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار ندارند در عمل یعنی بانک‌های تحریم شده به صورت خود باقی است.

رفع ممنوعیت پوشش بیمه‌ای هم تنها برای محموله‌های نفتی و نه برای پوشش محموله‌های پتروشیمی که عملا یعنی در یک جا تحریم پتروشیمی تعلیق شده، اما پوشش بیمه‌ای مواد و محموله‌های پتروشیمی برقرار نشده این یعنی چی؟

فراهم کردن قوانین حمل و نقل و خدمات بیمه برای کشورهای ثالث وارد کننده نفت ایران یعنی هند، چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و تایوان که عملا تاکنون ارتباط برقرار بوده و اتفاق خاصی نیفتاده آن هم کشورهای ثالث نه فرصت‌های حمل و نقل ایران و پوشش بیمه‌ای آنها.

هنوز تامین خدمات برای شرکت‌های ایرانی تحت تحریم اتحادیه اروپا ممنوع است و توقف مقررات تحریمی بر واردات، خرید و یا حمل و نقل محصولات پتروشیمی ایران آن هم اقداماتی که پوشش بیمه‌ای آن را همچنان ممنوع کرده‌اند.

اجازه حمل و نقل محصولات پتروشیمی داده شده اما نه از طریق شرکت‌های تحت تحریم اتحادیه اروپا بلکه از طریق سایر که بسته به همت تعامل ایران است با کشورها و شرکت‌های ثالث  و در واقع اتحادیه هنری نکرده است.

تعلیق ممنوعیت تجارت طلا و فلزهای گرانبها با دولت ایران که نیاز مبرم و استراتژیک ایران نیست، بلکه بازار مصرف ایجاد کردن برای خودشان است.

اتحادیه اروپا نقل و انتقالات مالی برای تجارت غیر تحریمی نظیر مبادلات تجاری برای اهداف بشردوستانه مانند مواد غذایی و دارو تسهیل می‌کند که کلمه تسهیل معنا و تفسیر خاص خود را دارد.

فارس: اگر بخواهیم وارد جزئیات متن کاهش تحریم‌ها از سوی آمریکا شویم، از این متن چه تحلیل می‌توانید،‌ارائه دهید؟

به دنبال تعلیق بخشی از تحریم‌ها علیه ایران از سوی واشنگتن وزارت خارجه آمریکا تاکید دارد که مذاکرات با ایران برای حل جامع موضوع هسته‌ای ایران پیچیده است،‌ نخست اینکه کدام تعلیق تحریم‌ها و دوم اینکه اجرای تعلیق بخشی از تحریم‌ها چه ارتباطی به پیچیدگی بعدی دارد.

آمریکا بر اساس تعهدات در توافق هسته‌ای ژنو کاهش ملایم تحریم‌ها را اعمال می‌کند، جالب است که ایران در آغاز همه چیز را عمل کند و اعتماد چند باره و تکراری ایجاد کند، سپس آمریکا کاهش ملایم تحریم‌ها را آغاز کند.

جالب است که رویترز می‌گوید، اوباما گام‌های لازم را برای توقف تلاش‌ها برای کاهش صادرات نفت خام ایران برداشته است یعنی حفظ وضع موجود برای ایران و آمریکا، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

فارس: با تشکر از وقتی که در اختیار خبرگزاری فارس قرار دادید، به عنوان سئوال آخر لطفا بفرمایید، آیا اطلاع‌رسانی صورت گرفته در مورد توافقات ژنو را به اندازه می‌دانید؟

اطلاع‌رسانی مطلوب، لازم و کافی در هر امری خوب است به ویژه مسائل اجتماعی آن هم در جوامعی که مردم از ارکان مهم هستند هر چقدر مردم در جریان مواد توافقنامه ژنو و موضوعات گروه کارشناسی آن قرار گیرند، بهتر است و بیشتر از مسئولان ذیربط پشتیبانی و حمایت می‌کنند.

به نظر می‌رسد، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی صورت گرفت، اما در مواردی گفته شد که برخی موضوعات محرمانه است، چگونه می‌شود که موضوعی که به حیثیت نظام جمهوری اسلامی ارتباط دارد، برای مجلس شورای اسلامی یعنی نمایندگان مردم و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی محرمانه قلمداد می‌شود، هنوز هم دیر نشده و باید شفاف‌سازی بیشتری صورت گیرد.

===============

گفت‌و‌گو از: مهسا حقانیت

===============

انتهای پیام/80019/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول