اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سردار جوانی در گفت‌وگو با فارس:

بازپس‌گیری دعوت‌نامه ژنو 2 «سند رسوایی دبیرکل سازمان ملل» شد

مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: بازپس‌گیری دعوت‌نامه ژنو 2 سند رسوایی بزرگ دبیر کل سازمان ملل نه تنها برای ایران بلکه برای تمام جهان شد.

بازپس‌گیری دعوت‌نامه ژنو 2 «سند رسوایی دبیرکل سازمان ملل» شد

سردار یدالله جوانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون مسائل توافق‌نامه اخیر انرژی هسته‌ای کشورمان در ژنو اظهار کرد: ایران در گام نخست توافق‌نامه ژنو، غنی‌سازی سوخت 20 درصد در نطنز و فردو را به طور کامل متوقف کرد و اتحادیه اروپا و آمریکا متقابلا در پاسخ به این عمل بخشی از تحریم‌های ضدایرانی را به حالت تعلیق در آوردند.

وی با بیان اینکه توافق‌نامه 6 ماهه مقدمه مذاکرات آینده است، افزود: اقدامات اعتمادساز جمهوری اسلامی ایران در این دوره 6 ماهه ماهیت اصلی طرف مقابل را برای همه مشخص خواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: غرب باید در مقابل اقدام ایران در تعلیق سوخت 20 درصد تمام تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کرده‌اند و آنها را به مرحله اجرا در آورده‌اند، همه را تعلیق کنند.

وی گفت: آیا اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به تعهداتی که در قبال برنامه صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران می‌دهند، عمل می‌کنند یا نه؟ این را باید منتظر زمان بود، چون که نمی‌توان یک پیش‌بینی قطعی در مورد آینده کرد.

جوانی با بیان اینکه غربی‌ها به خصوص آمریکایی‌ها به این راحتی‌ حاضر نخواهند شد که حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را به رسمیت بشناسند، تصریح کرد: از یک طرف مشخص است که ایران بر حقوق هسته‌ای خود پافشاری خواهد کرد و آنچه را که به دست آورده را از دست نخواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که مسلم است جمهوری اسلامی روی داشتن چرخه سوخت و حق غنی‌سازی هسته‌ای در خاک خود تاکید دارد و نیاز خود را به غنی‌سازی بالای 20 درصد یا بایستی از طریق بازارهای جهانی تأمین کند و یا اینکه در داخل آن نیاز را مرتفع سازد.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که خط قرمز جمهوری اسلامی حفظ اصل چرخه سوخت و غنی‌سازی هسته‌ای است که شامل غنی‌سازی سوخت 20 درصد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات آینده روشن و شفاف است، اضافه کرد: جمهوری اسلامی مجموعه اقداماتی را برای اعتمادسازی و شفاف‌سازی برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود پذیرفته است و این طرف غربی است که باید بپذیرد برنامه‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و تمامی تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ایران به تصویب رسانده را باید معلق کند.

* بازپس‌گیری دعوت‌نامه ژنو 2 سند رسوایی دبیر کل سازمان ملل شد

جوانی با اشاره به فرا رسیدن مذاکرات ژنو 2 سوریه و بازپس‌گیری دعوت‌نامه دبیر کل سازمان ملل از ایران تحت سیطره حامیان تروریست در جهان ادامه داد: به دلیل تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه در ابتدا دبیر کل سازمان ملل یک تصمیم مبتنی بر واقعیت را اخذ کرد.

وی عنوان کرد: دبیر کل سازمان ملل در ابتدا تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران بخشی از راه حل سوریه است در حالی‌که امروزه این یک واقعیت بزرگ است.

مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه تصریح کرد: امروزه بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران بر این عقیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران یکی از راحل‌های بحران در سوریه به شمار می‌آید.

وی مطرح کرد: دبیر کل سازمان ملل بر همین اساس بود که از جمهوری اسلامی ایران را برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 دعوت کرد، اما بعد از اینکه دعوت بانکی مون دبیر کل سازمان ملل رسانه‌ای شد مورد فشار لابی‌های آمریکایی، صهیونیستی و همچنین گروه‌های تروریستی قرار گرفت و مجبور به بازپس‌گیری آن شد.

جوانی با بیان اینکه استقلال دبیرکل و سازمان ملل مخدوش شد، ادامه داد: دبیر کل سازمان ملل نشان داد از استقلال رای برخوردار نیست و این سازمان تحت فشار آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تصمیمات خود را می‌تواند تغییر دهد.

وی با بیان اینکه بازپس‌گیری دعوت‌نامه ژنو 2 سند رسوایی بزرگ دبیر کل سازمان ملل نه تنها برای ایران بلکه برای تمام جهان شد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده بود که هیچ اسراری برای شرکت در مذاکرات ژنو 2 ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مذاکرات ژنو 2 مشخص است، اضافه کرد: تروریست‌ها در سوریه به دنبال این هستند که یک نقشه راهی را بر سوریه تحمیل کنند به دلیل همین برای حضور ایران پیش‌شرطی گذاشته‌اند که ایران هم آن را نپذیرفت.

انتهای پیام/63023/ع40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول