اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از سیرجان گزارش می‌دهد

آموزش هنر گلیم‌بافی به دانش‌آموزان عشایری

دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی روستای عشایری چاه‌گز در شهرستان سیرجان به همت معلم خوش‌ذوق خود هنر قالی و گلیم‌بافی را زنده کردند.

آموزش هنر گلیم‌بافی به دانش‌آموزان عشایری

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، هنر قالی و گلیم‌بافی در سیرجان بسیار هنر قدیمی است که در بین عشایر رواج دارد و گلیم شیرکی‌پیچ شهرستان سیرجان شهرت جهانی دارد.

دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی عشایری روستایی در سیرجان پس از آموزش یک هفته‌ای، هنر قالی و گلیم‌بافی را زنده کردند.

تولید گلیم و قالی توسط دانش‌آموزان سیرجانی

معلم خوش‌ذوق عشایری روستای چاه‌گز همت خود را معطوف آموزش دانش‌آموزان در اوقات بیکاری و فراغت کرده و 10 نفر از دانش‌آموز این روستا هم‌اکنون گلیم و قالی‌های کوچک را تولید می‌کنند.

خداداد مزدایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سیرجان گفت: با توجه به اینکه بهترین سن یادگیری دوران ابتدایی است و حتی در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن در دوران ابتدایی دانش‌آموزان به هنر دستی می‌پردازند، لذا با کمک خانواده‌ها مواد اولیه و دار قالی برای آموزش دانش‌آموزان تهیه شد.

مزدایی عنوان کرد: سرعت یادگیری با توجه به زمینه قبلی که در خانواده‌ها بود، مدت یک هفته به طول انجامید و امروز همه دانش‌آموزان اعم از پیش‌دبستانی تا کلاس پنجم به طور کامل بافنده قالی و گلیم شده‌اند.

وی افزود: آموزش در مدرسه برای دانش‌آموزان شوق بیشتری دارد به ویژه اگر هنری باشد آن هم هنری که در خانه مادر به آن مشغول است و من حاضر هستم در هر جای کشور یا استان آموزش گلیم‌بافی را طی یک هفته به دانش‌آموزان بدهم.

این معلم سیرجانی تصریح کرد: با این کار هم یک هنر اصیل ایرانی زنده می‌شود و هم منبع درآمد و اقتصاد خوبی برای بافندگان است.

انتقال هنر اصیل ایرانی گلیم‌بافی به نسل آینده

حسن طلابیگی دانش‌آموز کلاس چهارم این مدرسه به خبرنگار فارس گفت: این کار هنری بسیار ساده بود و ما در خانه به آن توجهی نمی‌کردیم، اما با کمک معلم خود توانستیم این هنر زیبا را یاد بگیریم.

ساره محمدی دانش‌آموز کلاس سوم اظهار داشت: خوشحال هستم امروز می‌توانم به کمک مادرم در اوقات مناسب قالی یا گلیم را ببافم و من از معلم خود و ابتکار وی تشکر می‌کنم.

صدیقه حیدری از مادران یکی از دانش‌آموزان این مدرسه که در زندگی عشایری خود قالی و گلیم تولید می‌کند و امروز فرزندش هم در کنار او قالی را می‌بافد، گفت: هنر گلیم و قالی در عشایر سیرجان آوازه جهانی دارد.

وی با ابراز رضایت از آموزش این هنر اصیل ایرانی به همت یک معلم خوش‌ذوق به فرزندان آنها در کنار تعلیم و تربیت عنوان کرد: در حال حاضر دخترم در اوقاتی که بیکار است به کمک من می‌آید و این هنر ما را برای نسل‌های آینده زنده نگه می‌دارد.

به گزارش فارس، می‌توان در هر حرفه‌ای پا را فراتر از وظیفه گذاشت و به مردم و میهن خود خدمت کرد، مانند کاری که یک معلم عشایری در روستای چاه‌گز در 70 کیلومتری مرز استان فارس با سیرجان انجام داد.

انتهای پیام/80015/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول