اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حمیدرضا شکارسری:

شعر عاشورایی با نام محتشم گره خورده است

یک شاعر معاصر و پژوهشگر ادبی کشور گفت: شعر عاشورایی با نام بزرگ محتشم کاشانی گره خورده است.

شعر عاشورایی با نام محتشم گره خورده است

حمیدرضا شکارسری امروز در حاشیه سوگواره هنر در ساحت عاشورا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: محتشم کاشانی با سرودن 12 بند خود موجی را در شعر عاشورایی به وجود آورده که همان شعر سوگمند است به گونه‌ای که هنوز تمام شاعران کلاسیک‌سرای کشور در سرودن شعر سوگمند تحت تأثیر این شاعر پرآوازه کاشانی است.

وی با اشاره به جایگاه شعرای کاشانی در زمینه شعر دینی افزود: این خطه به شاعران مشهور گذشته در زمینه شعر دینی خلاصه نشده بلکه در حال حاضر نیز شعرای برجسته‌ای چون رجبعلی‌زاده و فرجی دارنده عناوین برجسته در کنگره‌ها و جشنواره‌های ادبی کشور فعالیت دارنده که در واقع میراث‌دار شایسته شاعران بنام گذشته این خطه هنرپرور هستند.

این شاعر و پژوهشگر ادبی، سرایش شعر دینی را یکی از ارکان فرهنگ دینی حاکم بر جامعه ذکر و عنوان کرد: با توجه به گفتمان دینی حاکم بر جامعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، میزان اشعار دینی به لحاظ کمی به مراتب بیشتر از گذشته است به گونه‌ای که در دفتر هیچ شاعری نیست که تمایلی از تظاهرات دینی در آن مشاهده نشود.

وی با اشاره به بخش حماسی و اندیشمندانه در آثار دینی پس از انقلاب تأکید کرد: این آثار بیانگر آنست که حادثه عاشورا تنها سوگ نیست بلکه در آن نوعی حماسه و تفکر عاشورایی را نیز می‌توان مشاهده کرد و این امر بی‌تردید نقش بسزایی در شکل‌گیری فضای فرهنگی امروز جامعه داشته است.

این منتقد و پژوهشگر ادبی کشور تصور فرانقد بودن را مهم‌ترین خطر برای شعر دینی دانست و خاطرنشان کرد: شاعران دینی نباید تصور کنند که اشعارشان تنها به دلیل ارزش‌های معنوی موجود در آن از نقد فنی و تکنیکی مستثنی هستند و به عبارت دیگر ارزش‌های فرامتنی جایگزین قابلیت‌های متنی شود چراکه در این صورت این اشعار به لحاظ فنی و تکنیکی از قافله روزگار خود عقب می‌افتند.

به گفته وی شاعر دینی باید بپذیرد که اثرش فارغ از موضوع دینی و مقدس آن متنی ادبی و شعری است که باید چالش و نقد قرار گیرد تا به لحاظ فنی پیشرفت کند و نباید در بند سنت‌ها گرفتار شود و به دلیل توجه به مخاطب عام به کیفیت هنری آن توجه نکند.

شکارسری با اشاره به گران بودن انتشار آثار و نبود متولی خاص برای حمایت از تألیفات دینی یادآور شد: آثار دینی نیازمند توجه و حمایت مالی و معنوی مسئولان فرهنگی است و باید حمایت مالی به گونه‌ای باشد تا شاعر دینی فارغ از درگیری‌های معیشتی به  خلق اثر و پژوهش در این زمینه بپردازد و سپس با  استفاده از امکانات موجود آنها را منتشر کند.

به گفته وی با تأکید بر لزوم تجهیز شاعران و پژوهشگران ادبی به دانش بیان داشت: مسئولان فرهنگی با در اختیار گذاردن کتابخانه‌های مجهز و منابع اطلاعاتی قوی در زمینه دینی می‌توانند بهترین حمایت معنوی را از شاعران دینی داشته باشند.

شکارسری ذات هنر را فراواقعیت بودن آن دانست و تصریح کرد: یکی از نمادهای تخیل و فراواقعیت، مبالغه و اغراق است اما شاعر دینی به دلیل وجود حد و مرز و خطوط قرمز در اشعار دینی عاشقانه ایثار می‌کند و علی‌رغم میل او برای استفاده از تکنیک غلو، خطوط قرمز را می‌پذیرد و پای از حد فراتر نمی‌گذارد.

حمیدرضا شکارسری پژوهشگر و منتقد ادبی و شاعر معاصر کشور سراینده 19 مجموعه شعر و نویسنده چهار مجموعه نقد ادبی، دارنده اولین جایزه ادبی قد و برگزیده جشنواره شعر فجر، کارشناس هنری برگزیده شبکه جهانی جام جم و داوری ده‌ها جشنواره و کنگره شعری در کشور از جمله افتخارات ایشان است.

سوگواره هنر در ساحت عاشورا همزمان با ایام پایانی ماه صفر و به مناسبت سالروز ارتحال نبی اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) به مدت دو شب با همکاری فرهنگسرای مهر و خانه فرهنگ سلامت سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان در این فرهنگسرا برگزار شد.

انتهای پیام/2406/ط40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول