اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شاعر معاصر:

شعر عاشورایی تنها سوگ‌نامه نیست

شاعر معاصر و منتقد ادبی کشور گفت: شعر عاشورایی، امروز برخلاف گذشته تنها سوگنامه نیست.

شعر عاشورایی تنها سوگ‌نامه نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، حمیدرضا شکارسری یکشنبه‌شب در سیزدهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا در این شهرستان، اظهار داشت: عاشورا حادثه‌ای منحصر به یک زمان و مکان خاص نیست بلکه ساختاری ثابت است که با تغییر اجزای آن در طول زمان جریان می‌یابد.

وی افزود: در شعر عاشورایی گاهی شاعر آنچنان زمان و مکان واقعه را در هم می‌آمیزد که زمان و مکان جدیدی با همان ساختار به وجود می‌آورد و اینچنین کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا معنا می‌یابد.

به گفته وی؛ اگرچه سوگ بخشی از شعر عاشورایی است که در گذشته تنها به این بخش آن پرداخته شده و بسیار نیز شایسته است اما این شعر بخش‌ها و زوایای دیگری نیز دارد که امروزه شاعران عاشورایی به آن پرداخته‌اند.

این پژوهشگر ادبی کشور، ژانرهای اجتماعی، سیاسی و .... را نهفته در شعر عاشورایی دانست و خاطرنشان کرد: گاهی شاعر عاشورایی امروز چنان حوادث را در هم می‌برد که علت حادثه عاشورایی را در جای دیگری دنبال می‌کند و گاهی نیز از چهره‌های عاشورایی چهره‌‌ای تازه نشان می‌دهد و در واقع حوادث و افراد امروز دنیا را جایگزین حوادث و افراد عاشورا می‌سازد.

شکارسری یادآور شد: فضای به وجود آمده در شعر عاشورایی امروز، زمینه نوعی از دینداری را نیز فراهم آورده است و در واقع هشدار و تلنگری برای بررسی و نقد نوعی از دینداری موجود در جامعه است.

وی متذکر شد: توجه به ظرفیت‌های موجود در شعر عاشورایی می‌تواند مخاطب را در رویارویی با این نوع شعر کمک کند.

در پایان این مراسم؛ از برگزیدگان بخش مسابقه این سوگواره در زمینه خوشنویسی، تعزیه و شعر با حضور مسئولان و شعرای برجسته شهرستان کاشان تجلیل شد.

سیزدهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا همزمان با روزهای پایانی ماه صفر و در آستانه سالروز ارتحال نبی اکرم(ص) و شهادت امام مجتبی(ع) با هدف معرفی ارزش‌ها و اهداف عاشورا و تأثیر این واقعه در تداوم اسلام برای نسل امروز با همکاری خانه فرهنگ سلامت و فرهنگسرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان برگزار شد.

اجرای برنامه­ گل‌­های بوستان حسینی، برپایی نمایشگاه عکس و آثار خوشنویسی محرم، تجلیل از پیرغلامان امام حسین (ع) به منظور ترویج فرهنگ عاشورایی، مرثیه‌­خوانی، تعزیه‌­خوانی، اجرای نمایش، شعر و نواهای عاشورایی از جمله برنامه‌های جنبی سیزدهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا در کاشان بود.

انتهای پیام/2406/ذ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول