اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور شاعران آیینی شمال غرب کشور

برگزیدگان کنگره شعر عاشورایی تجلیل شدند

ششمین کنگره شعر عاشورایی با تجلیل از منتخبان شعر آیینی عاشورایی در اردبیل به کار خود پایان داد.

برگزیدگان کنگره شعر عاشورایی تجلیل شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که در سالن ولایت استان اردبیل برگزار شد در بخش شعر آیینی از وفا منافی، قدیر ایمان‌زاده از اردبیل، طه اسکندری از خلخال و امیر محمدی و غفور رضوی هر دو از اردبیل با اهدای تندیس و هدیه ویژه تجلیل شد.

به گفته مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل برای ششمین کنگره شعر عاشورایی 350 اثر با محوریت از شام تا مدینه در بررسی حادثه عظیم عاشورا در قالب اشعار آیینی ارسال شده بود که شش داور برتر استانی آن‌ها را قضاوت کردند.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده عنوان کرد: از بین این آثار 170 اثر به مرحله دوم داوری راه یافت و از بین آن‌ها نیز 30 اثر انتخاب شده و در این آیین اختتامیه از 20 اثر شامل پنج اثر برتر، 10 اثر برگزیده و پنج اثر قابل تقدیر شد.

این مسئول به مطلوبیت برگزاری آیین‌های عزاداری در ماه محرم و صفر امسال از لحاظ کمی و کیفی نسبت به دوره‌های گذشته و زدودن بسیاری از آسیب‌‌ها در این حوزه اشاره کرد و افزود: مردم حسینی اردبیل که به پایتخت حسینیت و شور و شعور حسینی منسوب هستند از یوم شهادت حضرت مسلم (ع) عزاداری‌های خود را آغاز می‌کنند و با طشت‌گذاری و حضور در محلات و بازار تاریخی بیش از 2,5 ماه در عزای حسینی رخت سیاه بر تن می‌کنند و در مجالس، حسینیه‌ها، تکایا و امامزاده‌ها اوج خلوص را به ارزش‌های دینی و اسلامی و تداوم نهضت عاشورایی نشان می‌دهند.

ستوده تصریح کرد: ما برای ششمین بار با همکاری کانون مداحان و شعرای شورای هیئت‌های مذهبی و کانون مناجات موفق شدیم کنگره شعر عاشورایی را با اشعار برجسته و شاخص شاعران شمال غرب کشور با محوریت حرکت کاروان حسینی از شام به مدینه برگزار کنیم که این آیین به مانند سال‌های گذشته با استقبال حقیقی روبه‌رو شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با برشمردن زوایای شناخت و معرفت حقیقی ارزش‌های اسلامی و انسانی در مکتب اسلامی یادآور شد: مومن مسلمان بعد از معرفت الهی باید به معرفت اهل‌بیت و حجت حق واصل شود تا بتواند خود را از جهل، انکار و جهالت نجات دهد.

وی معرفت‌الله را اسباب هدایت و مایه رحمت و محبت الهی توصیف کرد و گفت: از بین پیامبران دارای رسالت الهی حضرت ابراهیم (ع) و پیامبر مکرم اسلام خودشان را به مانند اسوه و الگو معرفی می‌کنند که در این بین امام حسین (ع) نیز اسوه آزادگان و شهدای تاریخی اسلام است که خود به این اسوه بودن تاکید کرده و باید گفت اسوه بودن امام حسین (ع) فراتر از زمان و مکان است.

ستوده با اشاره به توصیف‌ها و تعبیر‌های رسای نبی مکرم اسلام (ص) قبل از واقعه عاشورا و جایگاه نهضت امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: حرارت عشق به امام حسین (ع) هیچ وقت از دل‌ها خاموش نمی‌شود بلکه هر لحظه بر شعله‌ها و دامنه‌های آن افزوده می‌شود.

این مسئول عاشورا را عامل ماندگاری قیام و نهضت سید‌الشهدا اعلام کرد و اظهار داشت: امام حسین (ع) با بیان اهداف قیام خود در حقیقت به ماندگاری این حرکت کمک کرده و در طول تاریخ نیز این پیام اصیل را به نسل‌های بعدی منتقل کرده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل نقش تکمیلی و پوششی این حرکت عظیم و رستاخیز را واقعی عنوان کرد و ادامه داد: هر چند عده‌ای دوست دارند که نهضت عاشورا را دعوای عادی بین بنی‌هاشم و بنی‌امیه و عاری از هرگونه پیام اصیل معرفی کنند اما برخلاف این تحرکات مسلمانان و شیعیان همیشه به اصالت پیام عاشورا توجه کرده و بر آن تاکید می‌کنند.

وی نقش استمرار و تداوم پاسداشت ارزش‌های عاشورایی را ضروری خواند و عنوان کرد: کنگره شعر عاشورایی نیز در همین راستا در شش سال اخیر و در روزهای پایانی ماه صفر برگزار شده تا بهترین آثار به دلباختگان مکتب حسینی ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم از کتاب «غم کاروان» برگزیده اشعار پنج کنگره شعر عاشورایی و «مویه‌های غریبانه از شام غریبان تا اربعین حسینی» که به همت کانون مناجات تهیه شده است، رونمایی شد و تعدادی از شاعران حاضر در این آیین اشعار مکتبی خود را قرائت کرده و مداحی نیز برگزار شد.

انتهای پیام/62001/م30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول