اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه بزرگترین رویداد فرهنگی کردستان

شعر عاشورایی قروه به ششمین کنگره رسید

کنگره شعر عاشورایی قروه یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی استان فرهنگی کردستان است که امسال ششمین دوره کشوری خود را می‌گذراند.

شعر عاشورایی قروه به ششمین کنگره رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، این کنگره در سال اول به صورت منطقه‌ای و با شرکت 7 استان منطقه غرب کشور، فعالیت خود را آغاز کرد که با توجه به استقبال شعرای سراسر کشور توانست به همایش سراسری ارتقا یابد.

رویکرد دبیرخانه دائمی کنگره شعر عاشورایی مبنی بر نگرش به این کار بزرگ فرهنگی به عنوان یک هیئت حسینی موجب شد تا این همایش به سرعت و در سال چهارم برگزاری خود به کنگره سراسری تبدیل شود.

دبیر کنگره سراسری شعر عاشورایی در حاشیه برگزاری این کنگره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این کنگره از سال 86 تا کنون همه ساله در بخش‌های شعر و قطعه ادبی عاشورایی و بخش ویژه شهدای مظلوم کردستان برگزار شده است.

احمد رسولی با بیان اینکه در برگزاری این کنگره مردم وحدت‌مدار قروه از ترک و کرد و شیعه و سنی با دبیرخانه همراهی داشته‌اند، تصریح کرد: در 7 دوره برگزار شده، هزار و 471 شاعر از سراسر کشور، 4 هزار و 277 اثر به دبیرخانه کنگره ارسال کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در طول این 7 سال 182 شاعر برگزیده و 20 نفر از چهره‌های شاخص شعر آیینی کشور در کنگره حضور یافته‌اند، اظهار داشت: در سال‌جاری 217 شاعر با ارسال 550 اثر، هنر خود را در بیان واقعه عاشورا به داوری گذاشته‌اند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قروه سرپرست هیئت داوران این دوره را شاعر پرآوازه کشورمان، استاد علیرضا قزوه معرفی کرد و گفت: به اتفاق هیئت داوران از صاحبان 28 اثر برگزیده در کنگره ششم تقدیر خواهد شد.

جشنواره‌های معطر به نام اهل بیت مورد عنایت خاص پیامبر اعظم است

نماینده ولی‌فقیه در کردستان نیز در حاشیه این کنگره گفت: جشنواره‌هایی که مزین به نام مطهر ائمه اطهار (س) باشند از نگاه خاص پیامبر اعظم و امام زمان (عج) برخوردار هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسینی‌شاهرودی با اشاره به آداب و رسوم خاص مردم کردستان در مناسبت‌های مختلف، گفت: مردم کردستان با برگزاری برنامه‌های مخصوص سبب شده‌اند تا این دیار در تعالی فرهنگ ایران زمین نقش بسزایی داشته باشد.

وی ارادت مردم کردستان به ساحت امام حسین(ع) را انکارناپذیر توصیف کرد و افزود: منابع و کتاب‌های نویسندگان این منطقه به روشنی گویای این حقیقت است.

حسینی‌شاهرودی با اشاره به اینکه اشعار نغز شعرای کرد اهل سنت به زبان‌های فارسی، کردی و عربی، ارادت ویژه اهالی فرهنگ و ادب این دیار به اهل بیت عصمت و طهارت و به ویژه امام حسین(ع) را نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: برگزاری کنگره عظیم شعر عاشورایی و برنامه‌هایی از این دست نقش عمده‌ای در نهادینه‌ کردن آموزه‌های مکتب عاشورا در جامعه دارد.

وی افزود: تداوم کنگره سراسری شعر عاشورایی با هدف زنده نگه‌ داشتن فرهنگ ایثار و شهادت و تقویت ادبیات پایداری توسط حماسه‌سرایان اسلامی بی‌شک تحقق منویات فرهنگی مقام معظم رهبری در کردستان، این سرزمین مجاهدت‌های خاموش است.

نماینده ولی‌فقیه در کردستان تاکید کرد: این کنگره باید با تعامل و تبادل‌ آرای بیشتر صاحب‌نظران با مرکزیت این دیار، گستره افزون‌تری را به خود بگیرد.

کنگره شعر عاشورایی بستر تبدیل کردستان به مرکزیت فرهنگی کشور است

استاندار کردستان نیز در این کنگره گفت: کردستان مهد فرهنگ و ادبیات کشور است که در طول تاریخ با تقدیم شخصیت‌ها و بزرگان فراوانی به فرهنگ کشور، توانسته است جایگاه خود را در تقویت زیربناهای فرهنگی ایران به نحو شایسته‌ای به انجام برساند.

عبدالمحمد زاهدی با اشاره به معرفی کردستان به عنوان استان فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری، دلیل آن را برخوداری از ظرفیت‌های فراوان فرهنگی و ارزش‌های اسلامی ذکر کرد و افزود: باید با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات گهربار رهبر معظم انقلاب اسلامی در تقویت این ظرفیت‌ها و معرفی کردستان به عنوان مرکزیت فرهنگی کردستان تلاش کنیم.

وی کنگره شعر عاشورایی را بستر عظیم فرهنگی در تبدیل کردستان به دروازه اصلی توسعه فرهنگی در دنیا اعلام و اظهار داشت: باید با تدبیر و برنامه‌ریزی از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

استاندار کردستان با اشاره به هدف قرار گرفتن جوانان از سوی دشمنان، با برنامه‌های ضدفرهنگی و مخرب فکر و اندیشه جوانان به منظور سلطه فرهنگی خود، گفت: آنچه امروز به عنوان افراطی‌گری و شکل‌گیری و گسترش انحرافات دینی و اعتقادی در جهان به وقوع پیوسته است ناشی از تخریب اندیشه‌ها و باورهای افراد ساده‌اندیش است.

زاهدی در پایان تاکید کرد: باید کوشش کنیم تا با تقویت مباحث دینداری در جامعه با این هجمه‌های فرهنگی و نحله‌های انحرافی مقابله کنیم.

آداب و رسوم ملت در قالب فرهنگ و هنر ماندگار می‌شود

امام جمعه قروه نیز در حاشیه این کنگره با بیان اینکه اگر فرهنگ و آداب و رسوم ملتی در قالب شعر و آثار هنری جای گیرد، ماندگار می‌شود، گفت: این ماندگاری می‌تواند پویایی و بالندگی خود را برای نسل‌های آینده حفظ نماید.

حجت‌الاسلام صفرعلی احیا افزود: هر چند که از گذشته آثار مکتوبی از سخنرانی‌ها و وصایای امامان معصوم به ما رسیده است  اما آثاری که در قالب شعر و و هنرهای دیگر جلوه یافته‌اند از انتشار و تاثیرگذاری اجتماعی بیشتری برخوردار هستند.

وی فرهنگ عاشورایی و پیام آزادگی و عدالت‌خواهی قیام امام حسین(ع) را الگوی عینی انقلاب اسلامی ایران برشمرد و افزود: مردم ایران با رهبری روشنگرانه امام راحل و با تاسی از پیام عاشورا توانستند، توطئه‌های استعمارگران و دشمنان داخلی و خارجی را خنثی کنند.

وی تصریح کرد: شعر اگر وصل به کربلا باشد مقدس است و انسان را به خدا می‌رساند، همانند رجزهایی که امام حسین(ع) قبل از شهادتشان می‌خواندند.

کنگره شعر عاشورایی جریانی فرهنگی را در کشور به راه انداخته است

سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم در این کنگره با بیان اینکه هنر اسلامی از ارزشمندترین دستاوردهای عرصه هنری است، گفت: این هنر و به ویژه زبان شعر یکی از راهکارهای اساسی انتقال احساس است که همواره مورد استفاده بوده است.

جلال قلعه‌شاخانی یکی از عرصه‌های مهم ورود شعر را مقوله عاشورا دانست و افزود: این بیان به خوبی توانسته است به انتقال بار عظیم اندیشه و احساس در این راستا بپردازد.

وی با بیان اینکه شعر آیینی از دیرباز مورد توجه شاعران بوده است، تصریح کرد: شعر عاشورایی تنها مختص به شیعیان نیست و شاعران اهل سنت نیز با بیانی استوار و تعابیری نغز واقعه کربلا و مظلومیت امام حسین(ع) را تصویر کرده‌اند.

وی در پایان کنگره سراسری شعر عاشواریی را موجب ایجاد یک جریان فرهنگی در کشور دانست و افزود: این کنگره همه ساله محفلی برای گردهمایی مذهبی و ارتباط و تعامل شاعران و عاشقان سرور و سالار شهیدان است.

گزارش از کلثوم مومنی

انتهای پیام/79009/‌ک40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول