اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قروه:

کنگره شعر عاشورایی بارزترین جلوه فرهنگی بودن کردستان است

امام جمعه قروه گفت: کنگره شعر عاشورایی بارزترین جلوه فرهنگی بودن استان کردستان است.

کنگره شعر عاشورایی بارزترین جلوه فرهنگی بودن کردستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، حجت‌الاسلام صفرعلی احیا در آیین پایانی ششمین کنگره سراسری شعر و قطعه ادبی عاشورایی که ظهر امروز در مسجد سیدالشهدا(ع) قروه برگزار شد، گفت: این کنگره حرکتی بزرگ در راستای معرفی استان کردستان به عنوان یک استان فرهنگی به سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه شعرا و ادبای حاضر در این کنگره باید مروج فرهنگ کردستان باشند، ادامه داد: این نکته که کردستان سرزمین مجاهدت‌های خاموش است می‌تواند مناسب‌ترین بستر برای اشعار شما باشد.

امام جمعه قروه، توانمندی شاعران عاشوراسرا را غیرقابل انکار دانست و افزود: شعر به لحاظ برخورداری از توان دربرگیری همه معانی و الفاظ در قابل ابیات کوتاه تاثیر و جایگاه برجسته‌ای در ادبیات کشورمان دارد.

احیا با تأکید بر اینکه شعرای عاشوراسرا همانگونه که عاشورا را فراموش نمی‌کنند، کردستان را هم نباید فراموش کنند، بیان داشت: جبهه‌های غرب و مبارزات و دلیرمردی‌های مردم کردستان تاکنون آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است و شاعران حاضر در کنگره می‌توانند، از این ظرفیت برجسته در اشعار خود بهره بجویند.

وی، کربلا را جریان شاعرانه‌ای توصیف کرد که هر قطعه از آن هنر زیبایی را در خود نهفته دارد.

این مسئول، همین زیبایی را رمز ماندگاری واقعه کربلا اعلام و اظهار داشت: هنرمندان کربلا، بزرگترین و زیباترین مثنوی تاریخ را سروده‌اند که مرثیه‌سرای اصلی آن با بدن‌های پاره‌پاره عزیزان خود این مثنوی را به تکامل رساند و در تاریخ ماندگار کرد.

 امام جمعه قروه با بیان اینکه شعری که در مسیر غیرالهی سروده شود را نمی‌توان شعر نامید، اضافه کرد: در قابل زبان و بیان شعر بهتر و راحت‌تر می‌توان به خدا وصل شد.

احیا، رمز ماندگاری کربلا، محرم، فرهنگ حسینی و فرهنگ زینبی را در گرو خدایی بودن آن عنوان کرد.

وی با بیان اینکه هر کس در برابر جریان عاشورا بایستد زمین خواهد خورد، تأکید کرد: همه دنیا شاهد زمین خوردن فتنه‌گران فتنه 88 بودند، فتنه‌ای که با رمز تقلب آغاز شد، اما هدفش براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود، اما عاشورا آنها را زمین‌گیر کرد.

امام جمعه قروه افزود: دشمنان با تکیه بر موهومات خود می‌خواستند، انقلابی را که نخست وزیر و رییس مجلس شهید داشت به انقلابی بدل کنند که نخست وزیر و رییس مجلس فتنه‌گر داشته باشد. 

وی، بهره‌گیری از فرهنگ حسینی را عامل شکست آنانی دانست که در عاشورای 88 حرمت اربابمان حسین (ع) را شکستند.

گفتنی است؛ ششمین کنگره سراسری شعر عاشورایی قروه، امسال با حضور 217 شاعر از 26 استان کشور در قروه برگزار شد که امروز و در مراسم پایانی این کنگره، 28 نفر از شعرا و ادبای عاشورا سرای کشور، به عنوان نفرات برتر معرفی شدند.

انتهای پیام/79009/ذ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول