به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، حجتالاسلام عباس صالحنیا عصر امروز در آیین عزاداری نبی مکرم اسلام (ص) در این شهرستان اظهار داشت: گل سرسبد هستی و خلاصه خلقت پیامبر گرامی اسلام (ص) است که با آوردن دین اسلام زمینه هدایت و رستگاری جامعه را رقم زد و مدت 23 سال در سختترین شرایط از هدایت جامعه دست بر نداشت.
وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) قبل از مبعوث شدن به نبوت و پیامبری با توجه به خدمات گسترده به جامعه به ویژه اقشار جامعه و مستضعف در شبه جزیره عربستان از جایگاه ویژهای برخوردار بود، لذا به پاس سابقه درخشان به محمد امین شهرت داشت.
صالحنیا بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) به عنوان رهبر جامعه اسلامی در کنار مردم و همراه اقشار مستضعف جامعه زندگی میکرد و در صداقت و راستگویی، زهد و سادهزیستی، شجاعت و دلیری، امین بودن، حلم و بردباری زبانزد عام و خاص بود.
وی مبارزه با ظلم، سخاوتمند بودن، بی اعتنایی به دنیا، مهربان بودن، غیرتمندی، متبسم بودن، پرهیز از دروغگویی و گشادهرویی را از مهمترین ویژگیهای آن بزرگوار دانست و افزود: نبی مکرم اسلام در تمام دوران زندگی خویش همواره غمخوار و همراه سایر اقشار جامعه بود.
امام جمعه کوهبنان اضافه کرد: حضرت امام حسن مجتبی (ع) در دوران زندگی خود لحظهای از هدایت و ارشاد مردم دریغ نکرد و به گونهای برخورد کرد که همه مردم حتی دشمنان را به خود جذب و تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مردم به کار گرفت.
صالحنیا عنوان کرد: امام حسن (ع) با کینه دشمنان به دست همسر بیوفا و بیرحم خویش با زهر مسموم و سرانجام در روز 28 صفر سال 50 هجری به شهادت رسید و مظلومانه و غریبانه در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.
وی اذعان داشت: در سیره پیامبر اسلام اخلاق و سیاست دو امر جداییناپذیر بوده است، سیاست از نظر پیامبر اصولی است که با اصول و مبانی اخلاقی منطبق بوده و ایشان هیچوقت در پیشبرد مقاصد سیاسی آرمانهای اخلاقی را فدای منافع سیاسی نمیکرد و این به خوبی در جنگهای پیامبر نمایان بوده است.
امام جمعه کوهبنان یادآور شد: سیره پیامبر در مسائل شخصی عفو و گذشت بود، اما در مسائل منافع عمومی و تعدی به حدود الهی بسیار با صلابت و قاطع بودند، سیاست خارجی ایشان نیز همواره با سعهصدر همراه بود.
صالحنیا ادامه داد: شرایط سیاسی امام حسن مجتبی (ع) به گونهای بود که ایشان روش سکوت و صلح را پیش گرفته و به شکلی دیگر از اسلام دفاع کردند، ایشان به دلیل نداشتن یاران و فرماندهان همدل با خود توان پیروزی بر معاویه را نداشتند و در این چنین شرایطی جنگ به نفع اسلام نبود.
انتهای پیام/80012/ذ30/د1000