اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه لنده در جمع هیئت‌های عزاداری لنده مطرح کرد

لزوم تبیین سیره و روش پیامبر و ائمه برای جوانان

امام جمعه لنده گفت: سیره و روش پیامبر و ائمه معصومین برنامه سعادت‌بخش زندگی بشر بوده که باید در میان جوانان ما تبیین و به آن پرداخته شود.

لزوم تبیین سیره و روش پیامبر و ائمه برای جوانان

به گزارش خبرگزاری فارس از لنده، حجت‌الاسلام مهدی کیانی‌اصل ظهر امروز در جمع هیئت‌های عزاداری شهر لنده با اشاره جایگاه و عظمت پیامبر اسلام(ص) گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین هدفی جز سعادت و نجات بشریت از ظلمت و تاریکی نداشتند.

وی افزود: بررسی سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(علیهم‌السلام)  و اصول و روش‌های تربیتی نهفته در سیره آنان در حیطه‌های تربیت فرزند، تربیت اعتقادی، تربیت عبادی، تربیت اخلاقی و تربیت علمی جامعه نقش بسیاری داشته و جامعه را به سمت تحول و پیشرفت هدایت می‌کند.

امام جمعه لنده با اشاره به اهداف پیامبران در جوامع و زمان‌های مختلف، گفت تربیت انسان در زمینه‌های مختلف تربیتی و اعتقادی از موضوعاتی بوده که همواره مورد توجه پیامبران و ائمه قرار داشته و در این راه تلاش‌های بسیاری کرده‌اند.

کیانی‌اصل با بیان این‌که این قسم از تربیت جوامع انسانی نقش اساسی در رشد و تعالی فرد و جامعه دارد تصریح کرد: این نقش چنان برجسته و انکار ناشدنی است که برخی گفته‌اند انسان بودن انسان نیز در گرو تربیت اوست.

وی خاطر نشان ساخت: شاید بتوان با قاطعیت گفت که پیامبران، نخستین انسان‌هایی بودند که تربیت دیگران را، اگر نگوییم تنها وظیفه خود، دست‌کم یکی از وظایف اصلی خود قرار دادند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی لنده افزود: خداوند آنان را برای هدایت مردم انتخاب و برای انجام این وظیفه، که همان تربیت مردم است، مبعوث کرد.

کیانی‌اصل افزود: پیامبران با جدیت، علاقه و دلسوزی بدین‌کار می‌پرداختند و در این راه هر نوع سختی و گرفتاری را به جان می‌خریدند و در بسیاری از موارد از دادن جان نیز دریغ نداشتند، تا شاید بشریت را اندکی در مسیر تربیت و کمال به پیش ببرند.

وی به نقش انبیاء و اولیای الهی در پیشرفت و ترقی جامعه اشاره کرد و گفت: نقش انبیا در تربیت و ترقی و تمدن بشری به اندازه‌ای است که می‌توان گفت اگر پیامبران و تلاش‌های طاقت‌فرسای آنان نبود، خبری از تمدن و ترقی و انسانیت نبود.

وی با اشاره به رسالت حضرت محمد(ص) افزود: خاتم پیامبران، حضرت محمد مصطفی(ص) نیز از زمان برگزیده شدن به رسالت تا زمان رحلت، با تمام وجود به کار تربیت انسان‌ها مشغول بوده است.

کیانی‌اصل در ادامه به علاقه پیامبر به هدایت و تربیت جامعه اشاره  کرد و گفت: علاقه پیامبر به تربیت و هدایت مردم و شفقت و دلسوزی‌اش به اندازه‌ای بود که تربیت نایافتگی مردم و گمراهی آنان خاطر ایشان را بسیار بیشتر از خاطر گمراهان و تربیت نایافتگان می‌آزرد.

وی درایت پیامبر و ائمه در راه تربیت بشریت را یاد آور شد و گفت: پیامبر خدا(ص) در کار تربیت چنان با مهارت و درایت عمل می‌کرد که در مدتی کوتاه بذر فعالیت‌هایی که وی در قلب و جان مردم نشانده بود، جوانه زد، بالید و به بار نشست و میوه شیرین آنها کام مردمان شبه جزیره را شیرین کرد، دعوت وی سراسر شبه جزیره را فراگرفت و اعراب فوج فوج به آیین وی روی آوردند.

امام جمعه گفت: پس از پیامبر (ص) نیز اهل‌بیت (علیهم‌السلام) راه وی را ادامه دادند و توانستند با تدبیر خود آموزه‌های ناب اسلام را در میان مسلمانان به رغم مخالفت حکومت‌ها، بگستراند و مبانی جامعه اسلامی را در سراسر جهان نشر دهند که امروز برکات آن را مشاهده می‌کنیم.

کیانی‌اصل تصریح کرد: بررسی سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌تواند چراغی فراروی مربیان و والدین در تربیت نسل جدید باشد و تاریکی‌های این مسیر سخت و پرمخاطره را برای آنان روشن سازد چرا که بررسی سیره‌های تربیتی آنها پرده از روی قواعد، اصول، روش‌ها و فنون تربیتی به کار رفته در رفتارهای تربیتی آنان برمی‌دارد و مربیان و والدین می‌توانند از این روش‌ها و قواعد در فعالیت‌های تربیتی خود بهره ببرند.

وی در خاتمه به ویژگی شفیع بودن اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: به فرموده پیامبر گرامی اسلامی اهل بیت‌(ع) در هفت منزل به شفاعت و دستگیری انسان می‌آیند < هنگام مرگ، تاریکی قبر، هنگام برانگیخته شدن، وقتی نامه اعمال را به دست انسان می‌دهند، وقتی زمان حسابرسی فرا رسید، زمان سنجش اعمال  و هنگام عبور از پل صراط>.

انتهای پیام/82013/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول