اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه هفته وقف

همایش وقف و مبلغین در قروه برگزار شد

در آستانه هفته وقف، همایش وقف و مبلغین با حضور فعالان عرصه ترویج فرهنگ وقف در قروه برگزار شد.

همایش وقف و مبلغین در قروه برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه قروه در این همایش که ظهر امروز در دفتر امام جمعه این شهرستان برگزار شد، اهداف این همایش را تبیین جایگاه وقف در آموزه‌های دینی و تجلیل از تاثیرگذاران این عرصه اعلام کرد.

حجت‌الاسلام عباس ایزدی این همایش را در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در معرفی وقف به عنوان یک نهاد ممتاز دینی موثر دانست و افزود: این وظیفه‌ای سنگین است که بتوانیم سنت حسنه وقف را مطابق دیدگاه مقام معظم رهبری در جامعه معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه آثار و برکات وقف در ابعاد گوناگون، بیان خدماتی از محل موقوفات به جامعه ارائه می‌شود، تجلیل از واقفان و خیرین و ایجاد زمینه‌های وقف جدید بر اساس نیازهای جامعه را از الزامات توسعه فرهنگ وقف بیان کرد.

ایزدی با اشاره به ویژگی‌ها و امتیازات موقوفات این شهرستان در سطح استان، افزود: قدمت تاریخی، تنوع نیات واقفین و دارا بودن بزرگ‌ترین موقوفه کردستان از جمله این ویژگی‌هاست.

وی با بیان اینکه موقوفات این شهرستان بیشترین درآمد را در سطح استان دارند، خاطرنشان کرد: 90 درصد موقوفات در استان به مساجد اختصاص دارد اما در شهرستان قروه ما شاهد بیشترین تنوع موقوفات هستیم.

به گفته ایزدی، موقوفات فرهنگی و قرآنی بیشترین سهم را در میان موقوفات این شهرستان داراست و قدمت برخی از موقوفات این شهرستان به دو قرن پیش باز می‌گردد.

وی تعداد رقبات شناسایی‌ شده در این شهرستان را 4 هزار رقبه اعلام کرد و افزود: شهرستان قروه از این نظر نیز در سطح رتبه‌های بالای استان قرار دارد.

ایزدی با بیان اینکه برخی از رقبات این شهرستان در سطح ملی اشتهار دارند، اظهار داشت: بیش از یک چهارم شهر قروه و چندین روستای آن موقوفه هستند که از نظر وسعت موقوفات نیز می‌توان این شهرستان را جزو رده بالای استان محسوب کرد.

به گفته این مسئول، موقوفه میرمحمود حسینی نخستین موقوفه‌ای است که در شهرستان قروه وقف شده است و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین موقوفه در کردستان به شمار می‌رود و به نیت خیرات و مبرات در راستای برگزاری روضه حضرت سیدالشهدا (ع) وقف شده است.

ایزدی در ادامه با اشاره به وجود 25 موقوفه در این شهرستان، تصریح کرد: امسال بیش از 5 میلیارد ریال از درآمد موقوفات در زمینه امور فرهنگی، اجتماعی و تعمیر و مرمت و بازسازی مساجد و بقاع متبرکه و فعالیت‌های قرآنی صرف شده است.

وی همچنین از وجود 23 بقعه متبرکه، 150 مسجد و 12 حسینیه در این شهرستان خبر داد و گفت: در حال حاضر 10 مسجد با متوسط پیشرفت فیزیکی 70 درصد در دست اجراست.

رئیس اداره اوقاف و امرو خیریه قروه، با بیان اینکه در حال حاضر 4 هزار نفر در قروه دارای اجاره‌نامه اوقاف هستند، تصریح کرد: از این تعداد 700 نفر امسال برای تجدید اجاره مراجعه کرده‌اند و 100 نفر نیز برای اولین بار اقدام به تنظیم اجاره نامه نموده‌اند.

وی فرهنگ‌سازی در زمینه وقف و معرفی آن به عنوان یکی از معروفات مورد نیاز امروز جامعه را از وظایف اصلی مبلغین دانست و افزود: وقف در مقایسه با سایر احسان‌های مالی، این ویژگی را دارد که منافع آن پس از مرگ نیز نصیب واقف می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه با تاکید بر زدودن این نگرش در جامعه که وقف مختص افراد ثروتمند است، تصریح کرد: کمترین اموال نیز زمینه وقف را دارا هستند که باید توجه مردم به این سمت سوق داده شود.

وی جهت‌دهی به موقوفات را از عوامل محصور نشدن این فرهنگ در قید زمان و مکان دانست و افزود: در زمینه تصرف موقوفات و موقوفه‌خواری نیز به عنوان یک منکر دینی باید در جامعه روشنگری شود.

ایزدی در پایان بر لزوم تبیین و بیان اولویت‌های وقف در شهرستان از سوی مبلغین اظهار داشت: ثبت موقوفات جدید در راستای نشر و تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های قرآنی از اولویت‌های وقف است.

انتهای پیام/79009/صا40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول