اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین:

رسانه ابزاری تأثیرگذار در ترویج فرهنگ وقف است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: رسانه‌ها از مهم‌ترین ابزارهای موجود در جهان کنونی برای ترویج فرهنگ وقف و گسترش این سنت حسنه در بین آحاد مردم جامعه است.

رسانه ابزاری تأثیرگذار در ترویج فرهنگ وقف است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی ظهر امروز در نخستین همایش وقف و رسانه که با عنوان «وقف، رسانه و حماسه اقتصادی» در سالن اجتماعات سینما بهمن برگزار شد، اظهار کرد: نهادینه کردن فرهنگ گسترش وقف با فعالیت‌های یک سازمان مقدور نیست.

وی افزود: برای ترویج فرهنگ وقف همه نهاد و سازمان‌ها به خصوص رسانه‌ها باید با اداره کل اوقاف و امور خیریه همکاری داشته باشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین عنوان کرد: رسانه‌ها مهم‌ترین و اثرگذارترین ابزاری هستند که می‌توانند در ترویج سنت حسنه وقف گام‌های مؤثری بردارند.

نوروزی تصریح کرد: کاربردی‌ترین روش احیای سنت حسنه وقف نیز رسانه‌ها هستند زیرا مردم توجه ویژه‌ای به رسانه‌ها دارند.

وی بیان کرد: رسانه می‌توانند قدرت تحلیل مردم را افزایش داده و برای قشرهای مختلف مردم جامعه در زمینه‌های مختلف شفاف‌سازی لازم را انجام دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: بنابراین اگر بخواهیم کاری ماندگار در راستای ترویج فرهنگ وقف انجام دهیم باید از همکاری رسانه‌ها استفاده کنیم.

نوروزی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خاطرنشان کرد: در گذشته فعالیت‌های سازمان اوقاف به برنامه‌های فرهنگی محدود می‌شد اما با توجه به تغییراتی که از سال گذشته در این سازمان به وجود آمد، علاوه بر چهره فرهنگی چهره اقتصادی نیز پیدا کرد.

وی افزود: یکی از علل ورود سازمان اوقاف به عرصه فعالیت‌های اقتصادی این است که موقوفات زیادی در سراسر کشور وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری است و پروژه‌های اقتصادی باید در آنها اجرا شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به پروژه‌های عمرانی این اداره کل اضافه کرد: پروژه‌های عمرانی سازمان اوقاف در قالب پروژه‌های تجاری، مسکونی و درمانی از سال گذشته آغاز شد و در سال جاری شش طرح بزرگ در استان قزوین در این قالب قرار گرفت.

نوروزی اظهار کرد: ساخت درمانگاه خیریه از محل عواید موقوفات قازان ابن ارغوان در شهر بیدستان است که بیش از یک هزار متر مربع مساحت دارد و در دو طبقه ساخته می‌شود.

وی بیان کرد: پروژه مجتمع تجاری فرهنگی در موقوفه مسجد جامع شهر محمدیه با زیربنای 13 هزار متر مربع  است که یکی از پروژه‌های بزرگ اداره کل اوقاف به شمار می‌رود و حدود 24 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین این پروژه به عنوان الماس شهر یکی از پروژه‌های عظیم استان قزوین به شمار می‌رود.

نوروزی با اشاره به تنظیم اسناد اجاره‌نامه موقوفات عنوان کرد: تنظیم اولیه اسناد اجاره در بیش از دو هزار و 500 رقبه که مورد تصرف آنها جز موقوفه بوده و فاقد رابطه استیجاری داشته از دیگر فعالیت‌های این اداره کل بوده است.

افزایش 20 درصدی موقوفات قزوین

وی با اشاره به افزایش درآمدهای اداره کل اوقاف گفت: درآمدهای اداره کل اوقاف در سال جاری از محل موقوفات 20 درصد و از محل بقاع متبرکه نیز 15 درصد رشد داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، تقریباً تمام برنامه‌های اصلی سطح شهرها در بقاع متبرکه و مساجد برگزار می‌شود.

نوروزی افزود: نخستین طرحی که در اوایل سال جاری به عنوان طرح ویژه اداره اوقاف و امور خیریه استان قزوین به اجرا درآمد، طرح بزرگ آرامش بهاری بود.

وی بیان اینکه طرح آرامش بهاری در 85 بقعه متبرکه استان قزوین برگزار شد، اضافه کرد: با تشکیل ستاد ویژه این طرح که شامل 12 کمیته بود و برگزاری بیش از 16 جلسه با رؤسای ادارات اجرایی و ارگان‌های مختلف سعی شد این طرح بهتر از سال‌های قبل اجرا شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: یکی از برنامه‌های ویژه سازمان اوقاف در سال‌های اخیر این بوده که برای ترویج فرهنگ وقف ایستگاه‌های مشاوره وقف در امامزادگان و در مناسبت‌های مختلف برپا می‌شود تا افرادی که علاقمند به شرکت در این امر خیر هستند، از راهنمایی کارشناسان اداره بهره‌مند شوند.

نوروزی گفت: اعزام 150 نفر از خادمان افتخاری و خانواده معظم شهدا به مناطق جنگی تحت عنوان کاروان راهیان نور، برگزاری مراسم لحظه تحویل سال در امامزادگان مجری طرح و جاری شدن خطبه عقد پنج زوج جوان هنگام تحویل سال در آستان مقدس امامزاده حسین (ع) از دیگر برنامه‌های حوزه فرهنگی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/77010/ل40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول