اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرگروه وقف بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس خبر داد

ایجاد سایت اینترنتی برای نشر الکترونیکی اطلاعات و آثار پژوهشی وقف

مدیرگروه وقف بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس از ایجاد سایت اینترنتی برای نشر الکترونیکی اطلاعات و آثار پژوهشی وقف و نذر خبر داد.

ایجاد سایت اینترنتی برای نشر الکترونیکی اطلاعات و آثار پژوهشی وقف

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده در نشست علمی تخصصی نقش وقف در تحولات پژوهشی، فرهنگی و اقتصادی که در محل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: گروه وقف و نذر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با عنایات ثامن‌الحجج حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در راستای نشر و گسترش علوم اسلامی بر پایه معارف اهل‌بیت (ع) در مرداد 91 تأسیس شده و از ابتدای سال 92 فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: رسالت اساسی این گروه انجام فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی در زمینه سنت‌های حسنه وقف و نذر، ترویج و توسعه فرهنگ این نهادهای مقدس و نشر آثار پژوهشی ارزنده مورد نیاز در این باره است.

علیزاده از مهمترین اهداف این گروه، شناسایی و معرفی پیوسته منابع و ماخذ مکتوب و الکترونیکی، شناسایی مراکز پژوهشی، اجرایی و پژوهشگران فعال در موضوعات وقف و نذر و همچنین تجزیه و تحلیل پیوسته آثار پژوهشی در این باره را عنوان کرد.

مدیرگروه وقف بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از دیگر اهداف این مجموعه به انجام فعالیت‌های پژوهشی در زمینه وقف و نذر در ابعاد مختلف فقهی، حقوقی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نشر آثار پژوهشی مذکور به صورت مکتوب و نرم‌افزاری، فراخوان و جذب آثار ارزنده پژوهشی پژوهشگران فرهیخته، هدایت موضوعات پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها به موضوعات پژوهشی وقف و نذر، ایجاد سایت اینترنتی برای نشر الکترونیکی اطلاعات و آثار پژوهشی و برگزاری همایش‌های داخلی و بین‌المللی و کارگروه‌های آموزشی و پژوهشی مناسب در زمینه وقف و نذر اشاره کرد.

علیزاده از جمله آثار منتشر شده بنیاد در موضوع وقف را نگاهی به وقف و آثار اقتصادی اجتماعی آن، وصیت و وقف و عُل و تعصیب در فقه اسلامی، وقف از دیدگاه حقوق و قوانین، وقف در فقه اسلامی، فرهنگ اصطلاحات وقف، الوقف فی‌مقالات و رساله فی‌الوقف و ... نام برد.

وی در ادامه از آثار در حال نشر به نقش وقف در ماندگاری آثار تاریخی و هویت ملی، موقوفات حکومت اسلامی در بیت‌المقدس تحت قیومیتی بریتانیا و الوقف و موقوفات امیرالمومنین (ع) اشاره کرد.

علیزاده در ادامه از آثار در حال تدوین نیز به وقف و ولایت، فروش و استدلال وقف در مذاهب 5 گانه، تبیین و تشریح احکام وقف مطابق با فتاوا و استفطاعات مراجع معاصر و غیره نام برد.

مدیرگروه وقف بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: فعالیت‌های جاری این بنیاد، اجرای طرح‌های پوششی، برون‌سپاری طرح‌های پژوهشی مصوب، ارزیابی و نظارت بر آماده‌سازی نشر آثار ارسالی برای انتشار، ارتباط با مراکز دانشگاهی و حوزوی و شناسایی آثار پژوهشی فاخر چاپ نشده در موضوع وقف و نذر جهت چاپ و نشر آنها است.

وی از دیگر فعالیت‌های جاری این بنیاد به ایجاد کارگروه همکاری با مرکز اسناد کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، ایجاد کارگروه با سازمان اوقاف و امور خیریه مشهد، برگزاری نشست‌های علمی، ایجاد سایت اختصاصی برای وقف و نذر و ایجاد مجله تخصصی با درجه علمی پژوهشی برای وقت و نذر اشاره کرد.

انتهای پیام/2202/ع30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول