اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قزوین خبر داد

برگزاری هفتمین سوگواره عاشورایی در قزوین

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین از برگزاری هفتمین سوگواره عاشورایی با حضور 28 استان کشور در قزوین خبر داد.

برگزاری هفتمین سوگواره عاشورایی در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، طیب ملک‌پور ظهر امروز در جمع خبرنگاران استان قزوین اظهار کرد: هفتمین سوگواره عاشورایی با عنوان «حماسه در کربلا، حماسه حسینی» در سه بخش ادبی، قصه‌گویی و عکس برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این سوگواره افزود: هدف از برگزاری این سوگواره احیای شعائر دینی، مذهبی، عاشورایی و مستند کردن هنرها در غالب مضامین عاشورایی است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین اضافه کرد: تشویق و ایجاد انگیزه برای هنرمندان، نویسندگان، نخبگان هنری کشور و جذب آنها به سمت عاشورا و کار کردن برای عاشورا از دیگر اهداف این سوگواره به شمار می‌رود.

ملکی‌پور بیان کرد: در این سوگواره مهمانانی از کشورهای لبنان، عراق، پاکستان، افغانستان و بنگلادش نیز حضور می‌یابند.

وی تصریح کرد: مراسم افتتاحیه این سوگواره با حضور 60 نفر از اعضای کانون نمایشی و همچنین محمدرضا سنگری، نویسنده و عاشوراپژوه برجسته کشور 11 دی ماه سال جاری در محل کانون برگزار می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با اشاره به آثار ارسال شده به بخش هنری این سوگواره گفت: در بخش هنری حدود یک‌هزار و 166 سی دی عکس با موضوع عاشورا از سراسر کشور ارسال شده است که از این تعداد 81 اثر مربوط به مربیان و 135 مورد مربوط به اعضای کانون است.

ملکی‌پور افزود: این آثار از 17 استان به دبیرخانه هفتمین سوگواره عاشورایی رسیده است که از این تعداد شش نفر برگزیده شدند.

وی با بیان اینکه 554 اثر نیز برای شرکت در بخش ادبی سوگواره ارسال شده است، اظهار کرد: در بخش ادبی 554 اثر شعر و متن ادبی به دبیرخانه ارسال شده است که 285 اثر مربوط به مربیان و 269 اثر نیز مربوط به اعضای کانون‌هاست.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین اضافه کرد: این آثار از 22 استان کشور ارسال شده و در این بخش نیز 12 اثر به عنوان آثار منتخب بخش ادبی سوگواره عاشورایی انتخاب شده است.

به گفته ملکی‌پور 31 نفر نیز در بخش فرهنگی سوگواره عاشورایی که مربوط به قصه‌گویی است، شرکت کردند که از این تعداد 22 نفر مربی و 9 نفر نیز عضو کانون پرورش فکری از 15 استان بودند.

وی ادامه داد: در مجموع یک‌هزار و 651 اثر به دبیرخانه این جشنواره رسید که این آثار مربوط به یک‌هزار و 801 نفر از سراسر کشور است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با اشاره به برنامه‌های جانبی سوگواره حسینی گفت: با توجه به حضور عاشوراپژوه ممتاز کشور محمدرضا سنگری در این مراسم، برگزاری نشست‌های عاشورا شناسی، اجرای سرود، نمایش ساعی، تئاتر، مداحی، پرده‌خوانی، قصه‌گویی، دکلمه، انیمیشن، شعر، متن ادبی، عکاسی، کارگاه هنری نمایشگاه هنرهای محتوایی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده این سوگواره است.

ملکی‌پور با اشاره به سابقه برگزاری سوگواره عاشورایی در استان قزوین خاطرنشان کرد: سوگواره حسینی مراسمی است که در شش سال گذشته برگزار شده و ویژگی مهم آن حضور چشمگیر مردم و مسئولان در کنار هم است که سبب می‌شود هر ساله این مراسم مورد استقبال مردم قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: در سال گذشته این برنامه با حضور 20 استان و در سال جاری با شرکت 28 استان برگزار می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین اضافه کرد: نخستین سوگواره با محوریت اسلم‌بن عمر با حضور 70 نفر از 20 استان کشور، دومین سوگواره با محوریت حضرت ابوالفضل(ع) با حضور 100 نفر از 22 استان کشور، سومین سوگواره با محوریت کودکان کربلا با حضور 60 نفر از 23 استان کشور، چهارمین سوگواره با محوریت نیایش در کربلا با حضور 65 نفر از 19 استان کشور و پنجمین سوگواره با محوریت خامس آل عبا با حضور 50 نفر از منتخبان سال قبل در استان قزوین برگزار شده است.

ملکی‌پور با بیان اینکه مراسم اختتامیه این سوگواره که در حسینیه آقا سیدجمال برگزار می‌شود، یادآور شد: در این مراسم فیلم خاصی نیز در مورد شیعیان لبنان پخش می‌شود.

انتهای پیام/77010/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول