اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره بهزیستی ریگان اعلام کرد

برخورداری بیش از یک ‌هزار معلول از خدمات توانبخشی در ریگان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ریگان گفت: در واحد توانبخشی این شهرستان یک‌هزار و 46 پرونده وجود دارد که خدمات دریافت می‌کنند.

برخورداری بیش از یک ‌هزار معلول از خدمات توانبخشی در ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، این شهرستان به دلیل محرومیت‌های زیاد همواره نیازمند توجه خدمات نهادهای حمایتی در جامعه است.

در این زمینه گفت‌وگویی با علی میرزاده رئیس بهزیستی این شهرستان صورت گرفته است که در پی می‌آید.

فارس: از چگونگی راه‌اندازی و فعالیت‌های بهزیستی در ریگان بگویید.

اداره بهزیستی شهرستان ریگان در سال 88 راه‌اندازی شده است و به طور جداگانه عملکرد هر کدام از واحدها و فعالیت‌ها ارائه می‌شود.

این اداره در ساختمانی استیجاری فعالیت می‌کند و در بدو افتتاح اداره تاکنون خدمات متفاوتی همچون ایجاد خیریه پیوند سبز نوین، درمانگاه مددکاری پیام، ایجاد هفت مهدکودک شهری و روستایی، انجام طرح‌های غربالگری، تکمیل 107 مسکن و 38 واحد در دست اقدام و ایجاد 120 شغل انجام داده است.

شناسایی افرادی که شناختی از خدمات بهزیستی نداشتند و همچنین پالایش، پایش، بازدید منزل و خدمات مددکاری به صورت مکرر انجام پذیرفته و در بخش مستمری نیز پرداخت آن انجام می‌گیرد.

فارس: با توجه به ازدواج‌های فامیلی از تاثیرات منفی آن بیان کنید؟

معلولیت‌ها به دلیل ازدواج‌های فامیلی در این شهرستان رو به افزایش بود که با راه‌اندازی اداره بهزیستی و خدمات ارائه شده رو به کاهش است.

فارس: وضعیت امکانات اداری بهزیستی چگونه است؟

از سال 91 سیستم اتوماسیون اداری در اداره بهزیستی شهرستان ریگان شکل گرفت و قبل از آن نیز به صورت انفورماتیک ارائه خدمت مانند ثبت مددجویان در بانک اطلاعات، تنظیم و ارسال ماهانه لیست مستمری، حذف و اضافه مددجویان، ثبت خدمات داده شده به مددجویان در بانک اطلاعات، ارسال و دریافت نامه‌ها از طریق سیستم اتوماسیون، ثبت وسایل توزیع شده کمک توانبخشی از قبیل ویلچر، تخت آسایشگاهی، باطری سمعک، وسایل بهداشتی و ...انجام شد.

مهمترین اصلی که مورد تاکید سازمان و این اداره است، تکریم ارباب‌رجوع بوده و همیشه مددجویان را ارباب و خود را خادم آنها دانسته و به آنها خدمت می‌کنند.

فارس: همکاری مردم با بهزیستی چگونه است؟

تا قبل از افتتاح اداره بهزیستی شهرستان ریگان بعضی از مردم شناختی از این اداره و خدمات آن نداشتند، اما به مرور زمان و ایجاد شناخت مورد حمایت قرار گرفت و طی این اقدامات در پرداخت فطریه و زکات همیشه آمار مناسبی داشته‌ایم.

در سال 92 نیز مبلغ 36 میلیون ریال فطریه، مبلغ 70 میلیون ریال هزینه افطاری و پرداخت سبد غذایی بین مددجویان انجام و مبلغ یک‌میلیون یال کمک‌های خدماتی جمع‌آوری شد.

در حال حاضر در شهرهای گروه ب در جمع‌آوری فطریه سال 92 استان کرمان رتبه مناسبی به دست آوردیم که از طرف اداره کل بهزیستی استان مورد تشویق قرار گرفته است.

فارس: اشتغال معلولان در ریگان چگونه است؟

اشتغال یک امر ضروری در تمام امور است که هر اداره باید نسبت به آن وظایف خود را انجام دهد که حاصل آن خودکفایی و استقلال و توانمندی است به ویژه جامعه هدف بهزیستی و مددجویان که به طور اختصاصی بیان می‌شود.

از بدو تاسیس این اداره سعی بر توانمندسازی و اشتغال بود که بر این اساس افراد زیادی از مددجویان واحدهای مختلف در این امر فعال و توانمند شدند به طور مثال 26 نفر در حوزه اجتماعی از تسهیلات خوداشتغال و سرمایه کار بلاعوض بوده است و در سامانه رصد هم همیشه از تعهد بیشتر اقدام کرده‌ایم.

در سال 90 تعهد اشتغال 10 نفر بوده، اما 23 نفر ثبت سامانه شدند و به 29 نفر از مددجویان از محل منابع پرداخت تسهیلات صورت گرفت و در سال 91 نیز در سامانه رصد تعهد 69 نفر بود در حالی که 96 نفر انجام و ثبت سامانه شدند.

در سال 92 تاکنون شش نفر از مشاغل خانگی تسهیلات خوداشتغالی و سرمایه کار بلاعوض استفاده کرده و 9 نفر دیگر نیز به استان معرفی تا از تسهیلات خود اشتغالی استفاده کنند.

فارس: از فعالیت‌های حوزه اجتماعی بهزیستی بگویید؟

175 آمار مجموع پرونده‌های این حوزه است، ایجاد و راه‌اندازی هفت مهدکودک شهری و روستایی، اعزام 100 نفر زنان سرپرست خانوار به مشهد مقدس، معرفی مددجویان به استان برای تعرفه رایگان خدمت مقدس سربازی، پرداخت شهریه سه دهک پایین به مهدهای کودک، پرداخت هزینه غذای گرم به مهدهای کودک، بیمه تامین اجتماعی 95 زن سرپرست خانوار و پرداخت هزینه آن و پرداخت هزینه تحصیلی دانشجویی از جمله این فعالیت‌ها است.

فارس: خدمات توانبخشی را چگونه به جامعه هدف ارائه می‌دهید

پایش هر ساله پرونده‌های امور اجتماعی، برگزاری کلاس‌های مهارت زندگی و کمک‌های اولیه، واگذاری 150 پرونده قابل بازتوان به درمانگاه مددکاری، معرفی مددجویان معترض به کمیسیون معترضان استان و پرداخت کمک موردی به مددجویان از دیگر خدمات بهزیستی در ریگان است.

این بخش دارای یک‌هزار و 46 پرونده است که افراد معلول جسمی و ذهنی، تحصیلی استثنایی، نابینا، ناشنوا، سالمند ، قطع عضو، قطع نخاع، اعصاب و روان و سایر معلولیت‌ها در این واحد خدمات دریافت می‌کنند.

توزیع وسایل توانبخشی و کمک توانبخشی برای مناسب‌سازی از طریق طرح سی‌بی‌آر و پرداخت کمک موردی برای هزینه استاد شاگردی طرح در این حوزه صورت می‌گیرد.

-----------------------------

گفت‌وگو از: موسی ملائیان

-----------------------------

انتهای پیام/80014/ر30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول