اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

سرطان روزانه بیش از یک نفر را در قزوین می‌کشد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان قزوین گفت: سرطان روزانه بیش از یک نفر از مردم این استان را به کام مرگ می‌کشاند.

سرطان روزانه بیش از یک نفر را در قزوین می‌کشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سیدسعید صدقی‌ اسکویی در همایش بزرگداشت روز جهانی داوطلبان سلامت که در سالن اجتماعات فرهنگسرای بانو فاطمه زهرا(س) برگزار شد، اظهار کرد: سرطان دومین عامل مرگ و میر در استان است که روزانه بیش از یک نفر از مردم قزوین را به کام مرگ می‌کشاند.

وی با بیان اینکه نخستین علت این مرگ و میرها در استان بیماری‌های قلبی و عروقی است، افزود: سوانح و حوادث سومین دلیل مرگ و میر است که البته میزان آن به نسبت سال‌های پیش کاهش یافته؛ به طوری که چند سال قبل روزانه 1.5 نفر بر اثر حوادث و سوانح جان خود را از دست می‌دادند و اینک این آمار به 0.9 رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برنامه‌ریزی را راه‌حل بهبود این آمار دانست و ادامه داد: در شرایط حال حاضر پزشک می‌تواند با طرح پرسش‌هایی از فرد نظیر سبک زندگی، فعالیت بدنی، تغذیه و موارد مشابه حدود تقریبی طول عمر وی را تخمین بزند و همین موضوع لزوم داشتن برنامه‌ریزی و کنترل مناسب شیوه زندگی افراد را ایجاب می‌کند.

اسکویی با بیان اینکه انجام این برنامه‌ریزی همکاری بیش از پیش داوطلبان و رابطان سلامت را می‌طلبد، تصریح کرد: سال‌های گذشته خدمات داوطلبان محدود به آموزش، جمع‌آوری آمار بیماری‌ها و مرگ و میر بود که این خدمات امروزه گسترش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بدن انسان روزانه به سه تا پنج گرم نمک نیاز دارد در حالی که مردم استان 15 گرم نمک در طول روز مصرف می‌کنند که این امر نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه استاندارد مصرف میوه و سبزیجات برای هر فرد روزانه 450 گرم است، بیان کرد: همچنین سرانه مصرف ماهی در استان قزوین 5.5 کیلوگرم در سال، در دنیا 15 کیلوگرم و در کشوری همچون ژاپن 90 کیلوگرم است که دستیابی به استانداردهای سلامت در حوزه‌هایی مشابه این موارد، نیازمند کنترل و برنامه‌ریزی است.

اسکویی با اشاره به اجرای برنامه‌های محلات از سوی شهرداری عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی نیز می‌کوشد با استفاده از این برنامه‌ها از ظرفیت داوطلبان سلامت برای نزدیک‌تر شدن به محلات و انتقال آسان‌تر اطلاعات به مردم بهره بگیرد.

وی داشتن شهر و جامعه‌ای سالم‌تر را نیازمند تغییر سبک زندگی و تغذیه مردم دانست و اذعان کرد: هرچند این کار آسان نیست؛ اما با تدوین راه‌حل‌ها و برنامه‌های مناسب امکانپذیر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: نیازهای مردم در حوزه سلامت با 10 تا 15 سال پیش تفاوت دارد و به همین دلیل رفع آن نیز در گرو ارائه رویکردها و راه‌حل‌های جدید است.

اسکویی با بیان اینکه امید به زندگی در ایران در میان زنان 74 سال و برای مردان 72 سال است، عنوان کرد: امید است تا پنج سال آینده میزان امید به زندگی در استان یک سال افزایش یابد و این امر نیز همچون بهبود دیگر شاخص‌های سلامت، با ورود به برنامه محلات شهرداری و تغییر رویه برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی دست یافتنی است.

در این مراسم محمدرضا مدبر رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، سعید وزیری‌نژاد مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، سیدکاظم مجابی رئیس کمیسیون سلامت و حسین صلح‌جوی منفرد رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/77011/ب30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول