اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

«آنغوزه» نگینی در دل مراتع خراسان‌جنوبی

«آنغوزه» به عنوان یکی از گیاهان دارویی بسیار با اهمیت در صنعت دارویی و صنعتی در مراتع خراسان‌جنوبی رشد کرده و به خارج از کشور صادر می‌شود.

«آنغوزه» نگینی در دل مراتع خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، شاید نام گیاهان دارویی را در زمان عارض شدن مریضی زیاد شنیده باشیم و یا مورد استفاده قرار دهیم.

طب گیاهان دارویی یکی از تخصص‌هایی است که در ارتباط با خواص دارویی گیاهان از زمان‌های گذشته به وجود آمده است.

گیاهان دارویی گیاهانی هستند که یک یا برخی از اندام‌های آنها حاوی مادهٔ موثر است.

خراسان‌جنوبی با داشتن گیاهان دارویی شامل آویشن، خاک‌شیر، زیره سبز، زیره‌سیاه، کلپوره، نعناع، زمیان، آلوورا، به‌لیمو، مریم‌گلی، نعناع فلفلی و بسیاری دیگر از گیاهان دارویی می‌تواند به عنوان قطب تولیدکننده این گیاهان در کشور شناخته شود.

یکی از گیاهان دارویی باارزش که در این منطقه تولید می‌شود آویشن بوده که یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان دارویی از تیره نعناع است و این گیاه دارویی بیشتر در مناطق کوهستانی رشد می‌کند.

این گیاه خاصیت ضد عفونی کننده داشته و در هضم غذا مفید است.

خواص دیگر این دارو ضد سرفه، ضدبو، ضد تشنج بودن آن است و برای بیماری‌های روده و اسهال موثر است.

آویشن دارای خواص دارویی بسیاری است و از آن در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می‌شود.

 

آنغوزه یکی دیگر از گیاهان دارویی مرتعی است که در خراسان جنوبی رشد کرده و دارای خواص دارویی و صنعتی فراوانی است.

خواص دارویی این گیاه شامل هضم کننده غذا، محرک نیروی جنسی، ادرارآور و ضد سوزش ادرار، برطرف کننده بلغم، درمان‌کننده رماتیسم، نقرس، سیاتیک، درد کمر و مفاصل، امراض سینه از جمله آسم، تمیزکننده خون کبد، درمان‌کننده انواع تب‌ها، بواسیر، ذات‌الریه، برونشیت، سرفه، سرماخوردگی، کاهش دهنده فشار خون و غیره می‌شود.

این دو گیاه ارزشمند در برخی از مراتع خراسان‌جنوبی به صورت خودرو رشد کرده و جنبه صادراتی داشته و برای استان درآمدزا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ارتباط با گیاهان دارویی در خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی دارای گیاهان دارویی بسیار مفیدی شامل آویشن، زیره سیاه و سبز، کلپوره، آنغوزه، نعناع، آلوورا و غیره است.

غلامرضا هادربادی با اشاره به این‌که برخی از گیاهان دارویی در حال حاضر از اراضی و مراتع سطح استان برداشت می‌شود، تصریح کرد: آنغوزه شیرین، وشاء، کاکوتی، درمنه‌ترکی، نعناع، سماق، شاه‌تره و بنه از جمله این گیاهان دارویی بوده که در حال حاضر در خراسان جنوبی برداشت می‌شود.

وی با بیان این‌که بیشترین گیاهان دارویی خراسان جنوبی در بشرویه تولید می‌شود، اذعان داشت: حدود 4 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیرپوشش گیاهان دارویی است.

برداشت 1400 تن گیاه دارویی از اراضی کشاورزی بشرویه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در سال جاری حدود یک‌هزار و 400 تن انواع گیاه دارویی از اراضی کشاورزی بشرویه برداشت می‌شود.

هادربادی یادآور شد: زیره سبز، زیره کوهی، خاک شیر، نعناع و آنغوزه از مهم‌ترین گیاهان دارویی است که در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

وی به حجم تولیدات گیاهان دارویی خراسان جنوبی در سال جاری اشاره کرد و افزود: امسال یک‌هزار و 415 تن گیاه دارویی در خراسان جنوبی برداشت شده که نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

صدور 60 درصد گیاهان دارویی خراسان جنوبی به استان‌های همجوار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که در سال جاری حدود 15.5 تن گیاه دارویی از مراتع استان برداشت شده است، اضافه کرد: این گیاهان شامل آنغوزه، زیره، آویشن و مخلصه می‌شود.

هادربادی متذکر شد: حدود 60 درصد از گیاهان دارویی تولید شده در خراسان جنوبی به استان‌های همجوار از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و تهران صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ارزش ریالی این گیاهان دارویی صادر شده از خراسان جنوبی در سال جاری 15 هزار و 144 میلیون ریال بوده است.

درآمدزایی 1200 میلیون ریال برای خراسان جنوبی با تولید گیاهان دارویی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که سازمان جهاد کشاورزی در راستای افزایش تولید گیاهان دارویی و افزایش کیفیت این گیاهان اقداماتی را انجام می‌دهد، گفت: آموزش نکات فنی به کشاورزان در مراحل کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی و پرداخت تسهیلات به این کشاورزان از جمله این اقدامات است.

هادربادی تصریح کرد: در رابطه با گیاهان دارویی در خراسان جنوبی یک کارخانه در بیرجند، یک کارگاه در قاین و یک شرکت تعاونی مربوط به بانوان در مود فعال است.

وی افزود: در سال جاری گیاهان دارویی در کارخانه بیرجند یک‌هزار و 200 میلیون ریال درآمدزایی داشته است.

وجود 800 نوع گیاه دارویی در خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که برخی از افراد در سطح روستاها و شهرهای استان مشغول به تولید عرقیات از گیاهان دارویی بوده و از این راه برای خانواده کسب درآمد می‌کنند، اذعان داشت: در سال جاری 405 لیتر انواع عرقیات توسط کارخانه، کارگاه و شرکت تعاونی فعال در این زمینه در سطح استان تولید شده است.

هادربادی با اشاره به این‌که برخی از گیاهان دارویی مانند آلوورا و به ‌لیمو که در خراسان جنوبی رشد و نمو می‌کند دارای اهمیت بسیار زیادی است، یادآور شد: برای تولید بیشتر و با کیفیت این گیاهان دارویی طرح تحقیقاتی انجام شده است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 800 نوع گیاه دارویی در خراسان جنوبی تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی با داشتن این میزان گیاه دارویی می‌تواند به عنوان قطب تولید گیاهان دارویی شناخته شود.

درآمدزایی 4 میلیارد تومانی گیاهان دارویی مرتعی برای بهره‌برداران خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی اظهار کرد: تولید گیاهان دارویی مربوط به سازمان جهاد کشاورزی بوده و تنها برداشت گیاهان دارویی فرعی و مرتعی مربوط به منابع طبیعی است.

حبیب‌اله شریفی به مهم‌ترین گیاهان دارویی که در مراتع خراسان جنوبی رشد می‌کند، یادآور شد: این گیاهان شامل آنغوزه و آویشن است.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی فرعی، مرتعی آنغوزه و آویشن درآمدزایی 4 میلیارد تومان درآمدزایی برای بهره‌برداران استان داشته است.

صادرات 60 تن گیاهان دارویی مرتعی از خراسان جنوبی به خارج از کشور

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی با بیان این‌‌که آنغوزه نوعی گیاه صادراتی است، اذعان داشت: این گیاه به کشورهای هند، پاکستان، عربستان و افغانستان صادر می‌شود.

شریفی اضافه کرد: صدور مجوز حمل گیاهان دارویی مانند آویشن و آنغوزه در داخل کشور توسط اداره منابع طبیعی صورت می‌گیرد.

وی به حجم تولیدات گیاهان دارویی در مراتع استان اشاره و خاطرنشان کرد: مجموع گیاهان تولید شده در سال جاری 60 تن برآورد شده که این میزان به خارج از کشور صادر شده است.

---------------------------

گزارش از سمیه محمدی

--------------------------

انتهای پیام/22481/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول