اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فاضل لاریجانی:

طرح جامع گیاهان دارویی تهیه شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت‌الله آملی خواستار تهیه طرح جامعی بر توسعه و استفاده از گیاهان دارویی شد.

طرح جامع گیاهان دارویی تهیه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، فاضل لاریجانی ظهر امروز در سومین همایش ملی گیاهان دارویی در این واحد دانشگاهی با اشاره به اینکه مشارکت جدی در ارائه مقالات به این همایش نشان داد استعدادهای زیادی در این زمینه در کشور وجود دارد، تصریح کرد: جامعه از متخصصین گسترده‌ و بالنده‌ای در این زمینه تشکیل شده است که باید راه رسیدن بخش پژوهش و صنعت هموار شود.

وی با بیان اینکه این استقبال محصول یک تغییر نگرش به طبیعت، جایگاه آن و رابطه انسان با طبیعت است، افزود: این حرکت فراگیر منحصر به ایران نیست و یک حرکت جهانی است که در این دیدگاه یک نوع خودآگاهی نسبت به طبیعت و جایگاه آن در حال شکل‌گیری است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه به این دیدگاه باید به شکل یک تقدس نگریست، زیرا به زندگی انسان به صورت تک بعدی نگاه نمی‌کند بلکه کلی نگر و بسیار ریشه‌دار است، بیان داشت: مصرف داروهای شیمیایی بسیار موثر است، اما عوارض جانبی نیز دارد که بحث‌ها در یک مقیاس وسیعتر در زمینه علم و تکنولوژی هم وجود دارد.

وی ادامه داد: از قرن گذشته انتقاد به اینکه علم و تکنولوژی آن‌قدرها هم که مطرح شده، نیست و روش و متد آن سوال‌برانگیز شده است، یادآور شد: زیان این داروها به این اندازه نیست که طرد شود، اما یک کلی نگری به جامعه وجود دارد که داروهایی وجود دارند که عوارض کمتر و تاثیر بیشتر دارند را می‌توان به ارمغان آورد و متاسفانه در ایران از منبع این داروها استفاده می‌شود که تخریب طبیعت را به دنبال دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی با بیان اینکه طبیعت گنجینه‌ای ارزشمند از الگوهای طبیعی است، گفت: این طبیعت باید در اندازه منابع ژنتیکی باقی مانده و موجودات آن را بازتولید کرد.

وی با اشاره به اینکه مجموعه آمارهای موجود در زمینه گیاهان دارویی ایران در زمینه مستندات، موجودات، صادرات و میزان فرآوری آن‌ها یاد کپی است و یا مخدوش است، یادآور شد: آمار چراغ راه است و بدون آمار که در هشت سال گذشته زمینه دسترسی به آن کوتاه شد، نمی‌توان معقولانه تصمیم گرفت.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید یک متولی مسئول تدوین آمار دقیقی در زمینه گیاهان دارویی تعیین شود، افزود: دانشگاه آزاد می‌تواند این تولی‌گیری را بر عهده بگیرد و واحد آیت‌الله آملی نیز می‌تواند تا 100 میلیون تومان به طرح‌های پژوهشی در این زمینه کمک مالی ارائه دهد.

وی با بیان اینکه کمبود طرح جامعی در زمینه گیاهان دارویی احساس می‌شود، بیان داشت: هم‌اکنون شش هزار عطاری در کشور در این زمینه فعالیت می‌کنند که استانداردسازی محصولات و توزیع آنها قدم مهمی در زمینه توسعه استفاده از گیاهان دارویی است.

به گزارش فارس؛ سومین همایش ملی گیاهان دارویی ایران از امروز به مدت دو روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت‌الله آملی برگزار می‌شود.

انتهای‌پیام/86011/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول