اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست فرمانداری جیرفت مطرح کرد

ترسیم الگوی کشت برای کشاورزی در جنوب کرمان

سرپرست فرمانداری جیرفت گفت: بخشی از مشکلات بخش کشاورزی منطقه مربوط به تعیین الگوی کشت است که باید در این زمینه الگوی کشت برای منطقه ترسیم شود.

ترسیم الگوی کشت برای کشاورزی در جنوب کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، احمد امینی‌روش پیش از ظهر امروز در جلسه برنامه‌ریزی الگوی کشت این شهرستان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در منطقه شاهد تولیدهای انبوه و متنوع هستیم، شهرستان جیرفت چهار فصل است که با وجود گرمای 50 درجه باز هم شاهد تولید محصول هستیم.

وی افزود: از طرفی هم در برخی موارد با توجه به تولید انبوه و اشباع بازارهای داخلی و همچنین عدم برنامه‌ریزی در راستای صادرات این محصولات و نبود صنایع تبدیلی با وجود این توانمندی‌ها در منطقه شاهد درآمد مقطعی کشاورزان هستیم.

امینی‌روش با بیان اینکه با این مشکلات در مجموع وضعیت خوبی برای کشاورز و کشاورزی نیست، تصریح کرد: بخشی از این مشکلات مربوط به تعیین الگوی کشت و بخشی هم به صادرات و حذف تعرفه محصولات کشاورزی برمی‌گردد و در برخی موارد در سال‌های گذشته همزمان با تولید محصولات کشاورزی این محصولات از خارج کشور نیز وارد می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: بروز این مشکلات نیازمند تنظیم برنامه‌هایی برای رفع آن است، یکی از این اقدامات در ارتباط با سیاست الگوی کشت متولیان بخش کشاورزی است و بخشداران و دهیاران دست به دست هم دهند و الگوی کشت را برای منطقه ترسیم کنند.

سرپرست فرمانداری جیرفت عنوان کرد: سال‌های نخست که با بحران پیاز و سیب‌زمینی مواجه بودیم، وقتی برنامه‌ریزی و مدیریت شد با طرح استمرار سیب‌زمینی بحران کشور برطرف شد، امروز هم این آمادگی در مردم و کشاورزان دیده می‌شود و آماده برای پذیرش سیاست الگوی کشت هستند.

امینی‌روش ادامه داد: با توجه به این آمادگی ما باید آمار و ارقام دقیقی از سطح زیر کشت در منطقه داشته باشیم تا مشخص شود که چه میزان از محصول در کشور مصرف و زمینه صادرات چه میزان محصول فراهم می‌شود، برای برنامه ریزی در این زمینه باید سطح زیر کشت موجود دقیق مشخص شود تا از هم‌اکنون سازمان صنعت، معدن و تجارت بداند چه مقدار محصول می‌توانیم، صادر کنیم و همچنین زمینه صادرات و حذف تعرفه فراهم شود.

وی با بیان اینکه با ارائه این آمار سازمان تعاون روستایی هم می‌تواند در زمینه خرید تضمینی کشاورزی برنامه‌ریزی کند، گفت: امروزه در دنیا افزایش سطح تولید مدنظر است، اما ما به دنبال کاهش تولید محصولات کشاورزی هستیم، زیرا آینده‌نگری نکردیم.

سرپرست فرمانداری جیرفت خاطرنشان کرد: وقتی کشاورز بداند که تولید یک محصول برای او به صرفه نیست، گزینه دیگری انتخاب می‌کند، باید در این زمینه اطلاع‌رسانی شود و مرکز تحقیقات و متولیان امر محصولات جایگزین را اعلام کنند.

امینی‌روش افزود: با دادن، سرفصل به کشاورزان چند گزینه وجود دارد که یکی را انتخاب کنند، باید کشت جایگزین داشته باشیم، اینکه چه میزان از هر محصول کشت شود راهکار درستی نیست.

انتهای پیام/80002/ب30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول