اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی آبیک:

بیش از 1000 هکتار از مزارع آبیک زیر کشت کلزا رفته است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: بیش از یک هزار هکتار از مزارع این شهرستان زیر کشت محصول کلزا رفته است.

بیش از 1000 هکتار از مزارع آبیک زیر کشت کلزا رفته است

بیژن لطفی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: با توجه به اینکه برای کشت کلزا به سه نوبت آب‌دهی نیاز است و باید به موقع آب مورد نیاز تأمین شود، به دلیل نبود آب، تعداد کمی از کشاورزان توانستند به کشت کلزا بپردازند.

وی افزود: با توجه به اینکه از زمان کشت کلزا، این محصول نیاز به دو نوبت آب‌دهی دارد به دلیل قطع آب کانال از سوی مسئولان شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین برای تعمیرات کانال و شبکه آب و اظهار اینکه در طرح کشت کشاورزان قرار ندارد، کشاورزان با مشکل کم‌آبی مواجه شدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک ادامه داد: به مدت 40 روز آب طالقان قطع بوده و کشاورزان نتوانستند به موقع برای آب‌دهی از کانال‌های آب برای کشت کلزا استفاده کنند و از کاشت کلزا منصرف شدند.

لطفی اضافه کرد: تنها کشاورزانی که از چاه آب برخوردار بودند، توانستند بیش از یک هزار هکتار از مزارع خود را زیر کشت کلزا ببرند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اگر مشکل آب رفع می‌شد، سطح بسیاری از مزارع شهرستان آبیک یعنی دو تا سه هزار هکتار از اراضی زیر کشت کلزا می‌رفت گرچه این شهرستان در کشت کلزا رتبه برتر استان قزوین را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک با اشاره به قیمت تضمینی کلزا از سوی دولت به مبلغ 19 هزار ریال بیان کرد: این امر سبب شده بود کشاورزان استقبال بیشتری برای کشت محصول کلزا داشته باشند.

لطفی اضافه کرد: برای کشت کلزا، گردهمایی‌های متعددی در زمینه کاشت، داشت، برداشت، به‌زراعی، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، نوع سموم و میزان آب‌دهی برای کشاورزان کلزاکار در اداره جهاد کشاورزی شهرستان آبیک برگزار شده بود.

این مسئول اذعان داشت: با توجه به اینکه کمباین‌های ویژه کلزا وجود ندارد و کمباین‌های شهرستان آبیک مهاجر و ویژه محصول گندم و جو است، میزان ریزش کلزا زیاد است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک ابراز داشت: کشت کلزا علاوه بر مناسب بودن در تناوب کشت و درآمدزایی، سبب می‌شود وقفه‌ای در کار کشاورزان ایجاد نشود.

لطفی اضافه کرد: اگر تناوب کشت در اراضی کشاورزی صورت نگیرد و به مدت یک سال زمین زراعی استراحت نکند، زمین دچار بیماری و آفات غیرکنترل و ایجاد علف‌های هرز شده و میزان بازدهی زمین کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: امسال یکی از کشاورزان کلزاکار شهرستان آبیک کلزاکار نمونه کشوری شده بود که توانسته در هر هکتار، شش تن محصول کلزا برداشت کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک به اهمیت و مزایای کلزا اشاره کرد و افزود: مطابق بودن آن با الگوی کشت منطقه، کمک به تحقق خودکفایی، کاهش میزان واردات روغن از خارج کشور و کاهش برخی بیماری‌های غلات منطقه از جمله مزایای کشت کلزا است.

لطفی گفت: کشت کلزا در مزارع کشاورزی بهترین محصول برای جایگزینی و تناوب کشت گندم است.

این مسئول اذعان کرد: تاکنون بذر کلزا بین کشاورزان بزرگ و پیشرو شهرستان آبیک توزیع شده بود؛ این در حالی است که کلزاکاران برای هر هکتار از مزارع، 10 تا 12 کیلو بذر دریافت کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک با اشاره به تولید کلزای بذری از سوی یکی از کشاورزان خاطرنشان کرد: بذر کلزا پس از تولید و بوجاری بین کشاورزان کلزاکار توزیع شده است.

گفتنی است، روغن کلزا به دلیل حضور اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسیدهای چرب آن مشاهده می‌شود.

برخی از گونه‌های کلزا که در گروه کانولا قرار دارند، دارای کمتر از 30 میکرومول گلوکوزینولات در هر گرم کنجاله بوده و روغن دانه آنها دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب غیراشباع و حدود دو درصد یا کمتر دارای اسید اروسیک است و روغن آنها به صورت خوراکی مصرف می‌شود.

انتهای پیام/77006/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول