اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت جهادکشاورزی خراسان رضوی خبر داد

اجرای کشاورزی حفاظتی در 70 هزار هکتار اراضی خراسان رضوی

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در سطح 70 هزار هکتار از اراضی این استان در سال جاری خبر داد.

اجرای کشاورزی حفاظتی در 70 هزار هکتار اراضی خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، محمد صبور بیلندی گفت: طی سال 93-92 در سطح 28 شهرستان خراسان رضوی در مجموع 50 هزار هکتار کشت پاییزه و 20 هزار هکتار کشت بهاره با روش‌های مختلف کشاورزی حفاظتی اجرا خواهد شد.

وی افزود: در همین ارتباط 11 هزار هکتار به روش کشت مستقیم و 59 هزار هکتار به روش کم خاک‌ورزی در نظر گرفته شده است.

صبور بیلندی یادآور شد: کشاورزی حفاظتی که هدف اصلی آن پایداری تولید است بر سه اصل کاهش خاک‌ورزی (یعنی تردد کمتر ماشین آلات در زمین و دستکاری کمتر خاک)، پوشش دائمی سطح خاک با مدیریت بقایای گیاهی و رعایت تناوب زراعی استوار است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی توضیح داد: براساس برآورد‌ها و اندازه گیری‌های به عمل آمده در حال حاضر در کشت‌های متداول تنها برای آماده سازی بستر کاشت و کشت بذر در زنجیره عملیات مکانیکی با توجه به سطح اراضی آبی و دیم استان، میزان مصرف کل سوخت گازوئیل در حدود 73 میلیون لیتر برآورد می‌شود که این مقدار را می‌توان با روش کم خاک‌ورزی و کشت مستقیم تا 30 درصد کاهش داد.

این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه اثرات مثبت این روش موجب ترغیب کشاورزان به استفاده از سیستم‌های کشت حفاظتی شده به طوری که در بسیاری از مناطق نسبت به تجهیز ادوات مربوطه اقدام کرده‌اند.

انتهای پیام/2202/ح/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول