اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گلستان گزارش می‎دهد

اقتباس از زندگی غربی علت افزایش طلاق در جامعه

آمار تکان‎دهنده طلاق در گلستان از موضوعاتی است که بارها از سوی مسئولان استانی بیان شد و نکته‎ای که همگان اذعان دارند سبک زندگی غلط و اقتباس به زندگی غربی را علت افزایش طلاق در جامعه می‎دانند.

اقتباس از زندگی غربی علت افزایش طلاق در جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ابراهیم نعیمی رئیس مرکز بهداشت گلستان در گفت‎وگو با خبرنگاران استان با ابراز نگرانی از آمار طلاق در این استان گفت: سال گذشته 23 هزار ازدواج در گلستان ثبت شد و حدود 2 هزار و 800 طلاق که بالغ بر 10 درصد را شامل می‎شود که این آمار تکان‎دهنده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان نیز از کاهش فاصله زمان ازدواج تا طلاق در برخی پرونده‌ها از شش ماه تا دو سال خبر داد.

حسین شعبانی با ابراز نگرانی از افزایش ورودی پرونده‌های مربوط به خانواده به محاکم اظهار داشت: از 10 دعاوی که بیشترین ورودی پرونده را در محاکم استان تشکیل می‌دهند، پنج مورد آن مربوط به حوزه خانواده است.

وی تصریح کرد: ترک انفاق، مطالبه مهریه، عدم تمکین، طلاق و ایراد ضرب و جرح عمدی، بیشترین موضوع پرونده‌های حوزه خانواده را تشکیل می‌دهد.

تفکر «دختران با لباس سفید به خانه بخت بروند و با لباس سفید برگردند» از بین رفت

شعبانی یادآور شد: آن تفکری که در گذشته بین خانواده‎ها وجود داشت که دختران با لباس سفید به خانه بخت بروند و با لباس سفید برگردند از بین رفته است که این مسئله دلایل مختلفی دارد.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری نیز در جلسه بنیاد صیانت از خانواده استان با اشاره به آمار طلاق در کشور و استان گفت: در گذشته آموزه‎های دینی و جهان‎بینی در خانواده به افراد آموزش داده می‎شد اما امروز خانواده در این بخش به وظیفه خود خوب عمل نمی‎کند.

آیت‎الله سیدعبدالهادی حسینی‎شاهرودی اظهار داشت: همین امر سبب شده افراد در مهارت های زندگی و تعامل با یکدیگر به ویژه در سطح خانواده دچار مشکل شوند.

رئیس دادگستری گلستان نیز در مصاحبه با خبرنگاران خواستار فعال شدن بنیاد صیانت از خانواده با هدف کنترل در کاهش سیر صعودی طلاق در گلستان شد.

احمد فاضلیان پرونده‎های مطالبه مهریه، طلاق توافقی و گواهی عدم امکان سازش را جزء 10 پرونده اولویت دار استان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 3 هزار و 41 مورد ثبت طلاق انجام شده است، گفت: زیاده‌خواهی، اعتیاد، دخالت بی‎جای خانواده، فقر و عدم آشنایی با مهارت‎های زندگی بیشترین علت طلاق در استان بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان نیز با نگرانی از آمار طلاق در گلستان با هشدار درباره خطرات وسایل ارتباط جمعی مانند ماهواره و اینترنت گفت: برخی شبکه‎های ماهواره به صورت هدفمند با ترویج خشونت و مجاز شمردن خیانت زوجین به یکدیگر برای سست کردن بنیان خانواده در ایران تلاش می‎‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه برخی پرونده‎های فساد اخلاقی در استان گلستان مربوط به استفاده نادرست از اینترنت است، از خانواده‌ها خواست که مراقب ارتباطات فرزندان خود در شبکه‎های اجتماعی باشند.

عصر جدید را شاید بتوان عصر غلبه مدرنیته بر سنت نامید. در هزاره سوم به دلایل مختلف تکنولوژیک و استفاده از لوازم و تجهیزات مدرن و به روز، لایه‎های فیزیکی ساختار زندگی مردم نسبت به دو یا سه دهه قبل تغییرات اساسی کرده است.

تا جایی که استفاده از این وسایل و اختراعات جدید اجتناب‎ناپذیر شده است و به نوعی همه خانواده‎ها محکوم به استفاده از این تجهیزات نوین هستند.

در گذشته مردم یک آبادی از یک حمام عمومی استفاده می‎کردند و در شهرها نیز این تعداد حمام‎های عمومی به تعداد انگشتان دست نمی‎رسید اما خانواده‎های امروزی علی‎الخصوص نسل جوان حمام داخل حیاط را نیز نمی‎پسندند و سرویس بهداشتی حتما باید در داخل خانه مهیا باشد.

بماند که سونا و جکوزی قابل حمل نیز تا حیاط و داخل اطاق‎ها نفوذ پیدا کرده‎اند. روزگاری چند خانواده با یک تلویزیون سیاه و سفید 14 اینچ ساعت‎ها سرگرم بودند، ولی نسل امروز حتما باید برنامه‎های مورد علاقه‎اش را با تلویزیون‎های ال‎سی‎دی و ال‎ای‎دی آنهم در اطاق مخصوص خودش نگاه کند!

شاید در نگاه اول استفاده از تجهیزات مدرن که نوعی راحتی نیز به دنبال دارند، فی‎نفسه فاقد ایراد باشند، ولی آنچه که در فرآیند مهم است تغییر نگرش خانواده‎ها در این وادی است. به نحوی که با تغییر ظاهر ساختار زندگی‎ها، تغییرات اجتماعی نیز در زندگی‎ها پدید آمده است و اینجاست که غلبه مدرنیته بر سنت شدت می‎یابد و ارزش‎های اجتماعی به مرور رنگ می‎بازند.

رفاه‎طلبی و مصرف‎گرایی عامل تغییرات در لایه‎های اجتماعی ساختار زندگی افراد

این نوع رفاه‎طلبی اجباری و مدرن که محصول برنامه‎ریزی‎های بلندمدت کارتل‎های اقتصادی جهان غرب در مصرف‎گرا بار آوردن خانواده‎ها – به ویژه در کشورهای در حال توسعه- است، باعث ایجاد تغییرات ماهوی در لایه‎های اجتماعی ساختار زندگی خانواده‎ها نیز شده است.

در سال‎های اخیر، نوع ارتباط خانواده‎ها با دیگر، صله‎ارحام، ارتباط با همسایگان و آشنایان، سبک مراسم سنتی نظیر عروسی یا حتی عزاداری (نظیر خواستگاری در کافی‎شاپ و برگزاری مراسم عزا در تالار به جای مسجد)، مسافرت، ولیمه دادن، قربانی کردن، مهمانی رفتن یا دادن و ... تغییر کرده تا جایی که مردم حتی در رعایت آداب اولیه معاشرت و بذل محبت به افراد نیز دو دو تا چهار تا می‎کنند!

بی‎شک این نوع تغییر در سبک روابط و رسم و رسومات اجتماعی و سنتی، ماحصل الگوبرداری ساختاری و به تبع آن الگوبرداری اجتماعی از شیوه زندگی در جوامع غربی و کشورهای به اصطلاح پیشرفته است. یکی از این قبیل الگو‎برداری‎ها که صدا و سیما نیز در آب ریختن به آسیاب آن چندان بی‎تقصیر نیست، انتخاب شریک زندگی به سبک سایر کشور‎ها است.

ارتباط بی‎حد و حصر و کانالیزه نشدن روابط دو جنس مخالف، به بهانه شناخت متقابل از آسیب‎پذیرترین ارتباطات اجتماعی است که متاسفانه خانواده‎ها، برخی فیلم‎ها و سریال‎های داخلی و برنامه‎های شبکه‎های ماهواره‎ای در اشاعه آن نقش اساسی دارند.

شناخت متعارف همسر و آگاهی‎یابی از خصوصیات شریک زندگی، حق مسلم زوجین است ولی دین مبین اسلام برای این امر نیز تدارکاتی اندیشیده است که «صیغه محرمیت» نخستین و دم‎دست‎ترین راهکار برای جلوگیری از بروز هرگونه مفسده است.

سست بنا نهادن سنگ بنای زندگی در مراودات قبل ازدواج

از سویی وقتی سنگ بنای زندگی چندان محکم و اسطقس‎دار نباشد و برمبنای « تو چه رنگی دوس‎ داری؟» و « خواننده مورد علاقه‎ات کیه؟» شکل پذیرد، قطعا این «پایه‎گذاری» در زندگی دوام چندانی نخواهد داشت چرا که زوجین در شناخت دقیق روحیات و خلقیات یکدیگر تلاش نکرده‎اند و به جای بررسی و شناخت روحیات و لایه‎های عمیق شخصیت یکدیگر به بررسی لایه‎های سطحی شخصیت یکدیگر پرداخته‎اند.

اَسفا که خانواده‎ها نیز در این مقطع هیچ اراده‎ای از خود نشان نمی‎دهند و به بهانه روشنفکری و رهایی از انگ «اُمُلیسم» ریش و قیچی دست فرزندان خود داده و آنها آزادانه و به قول خودشان خیلی متمدنانه(!) به انتخاب شریک زندگی می‎پردازند. بماند که در بسیاری از خانواده‎ها ملاک تدین و دینداری در زمره ملاک‎های اصلی طرف مقابل نیست و گاهی اوقات به عنوان یک ضد ارزش هم تلقی می‎شود.

البته اینکه یک شخص شریک زندگی‎اش را خودش انتخاب کند، عین صواب و درست‎ترین مسیر است، ولی آنچه که بین بزرگان علوم اجتماعی و برخی خانواده‎ها نوگرا مورد مناقشه است، نحوه این انتخاب و عدم استفاده از تمامی ظرفیت‎های عقلی، خانوادگی و محیطی است.

طلاق آسان‎ترین راه حل مناقشات خانوادگی

اما تراژدیک‎ترین یا به عبارتی غم‎انگیز‎ترین سکانس این داستان در عصر ما زمانی رخ می‎دهد که بستن پرونده زندگی یک زوج ـ در برخی خانواده‎ها ـ از شمارش یک تا 10 آسان‎تر شده است و این منفورترین حلال خداوند، به طرفه‎العینی درخواست و اجابت می‎شود. بیشترین آمارها نیز در طلاق‎های توافقی که اتفاقا خیلی هم رمانتیک برگزار می‎شوند، ثبت شده است.

غمگنانه‎تر اینکه اخیرا رسم شده است که «جشن طلاق» هم برگزار می‎شود و خانواده‎ها با برگزاری این جشن و دعوت از دوستان و آشنایان این شکست بزرگ را در زندگی را به «بهانه جلوگیری از سرخوردگی فرزندشان»، جشن می‎گیرند و به شادی و پایکوبی می‎پردازند و با شکستن حلقه نامزدی با چکش کلی هم ذوق می‎کنند! متاسفانه این قبیل مراسمات سخیف که ماحصل الگوبرداری کورکورانه از فرهنگ منحط غربی است، در سال‎های اخیر رشد چشمگیری داشته‎اند.

قصد واکاوی معضلات اجتماعی، فردی، عاطفی، جنسی و روحی ناشی از طلاق و دلایل افزایش طلاق را نداریم اما در عصر حاضر امکان برقراری ارتباط محرمانه‎تر از طریق دستگاه‎های ارتباطی، استقلال مالی در زنان، کسب درآمد بیشتر مردان و تنوع‎طلبی آنها، گسترش شبکه‎های ماهواره‎ای و ... در افزایش این پدیده شوم نقش داشته و دلیل گسترش آن را توجیه می‎کند ولی آنچه مهم است نوع نگاه به «زندگی» و «طلاق» در نسل جدید است که اصلا با معیارهای اصولی و منطقی اجتماعی همخوانی ندارد. در این مسیر نقش خانواده به عنوان محوری‎ترین آیتم در کنترل فرزندان علی‎الخصوص قبل از ازدواج و در سال‎های اول ازدواج بر هیچکس پوشیده نیست.

اعتقادات اسلامی و مذهبی یا حتی معیارهای انسانی، عامل استحکام زندگی زناشویی

الگوپذیری نسل جوان اگر بر مبنای اعتقادات اسلامی و مذهبی و حتی اگر بر اساس معیارهای انسانی و اخلاقیات منطبق باشد، بی‎شک انتخاب مسیر و سبک زندگی پایدار و وفاداری به طرف مقابل چندان دشوار نخواهد بود. اما در بسیاری موارد خانواده‎ها، هم در امر ازدواج و هم در مقوله طلاق تسلیم محض فرزندان خود هستند و شروع و خاتمه یک زندگی را ـ حتی بعد از یک مقطع کوتاه زندگی مشترک ـ امری عادی و حق طبیعی فرزندان خود قلمداد می‎کنند و خواسته آنان را بدون کمترین مقاومتی اجابت می‎کنند.

امید است خانواده‌ها با نظارت بیشتر روی فرزندان و نشان دادن حس مسئولیت‎پذیری بیشتر و تغییر در نگرش خود و فرزندان خود در انتخاب شریک زندگی و ادامه زندگی زناشویی، راه را برای انتخاب زندگی سالم و پایدار برای فرزندان خود هموار کنند و شاهد پیشی گرفتن آمار طلاق از ازدواج در سال‎های آتی نباشیم.

=========

وحید حاج سعیدی

========

انتهای پیام/2307/س40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول