اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای شهر سنندج:

محدودیت‌ها، نوسازی بافت‌های فرسوده سنندج را مشکل کرده است

عضو شورای شهر سنندج با اشاره به وضعیت نه چندان مطلوب نوسازی بافت‌های فرسوده در سطح شهر وجود برخی محدودیت‌ها را علت این قضیه عنوان کرد.

محدودیت‌ها، نوسازی بافت‌های فرسوده سنندج را مشکل کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، قرار گرفتن ایران بر روی گسل زلزله و خطراتی که از این ناحیه متوجه نقاط مختلف کشور است ضرورت توجه به ساخت بناهای بادوام و مستحکم را ضروری می‌سازد.

پیشینه تاریخی و قدمتی که بسیاری از بناهای کشور دارد این موضوع را به عنوان یک تهدید جدی مطرح کرده و به همین دلیل باید متولیان امر در زمینه تغییر این شرایط گام‌های بلندتری بردارند.

از جمله راهکارهایی که به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از این مشکل در نظر گرفته شده نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرها و به ویژه مناطق پرجمعیت است که این مسئولیت بر عهده مجموعه‌ای در داخل شهرداری‌ها قرار دارد.

استان کردستان و به ویژه شهر سنندج نیز به علت وجود بناهای فراوان قدیمی و محلاتی با اینگونه بافت، همواره جان شهروندان را در معرض مخاطرات جدی قرار می‌دهد که پیرامون وضعیت فعلی نوسازی در این بافت‌ها و مشکلات و موانع سر راه آن با یکی از اعضای شورای شهر سنندج به گفت‌وگو نشستیم.

جلال شریعتی وضعت نوسازی را در این مناطق مطلوب نمی‌داند و دلیل آن را وجود برخی محدودیت‌ها و نبود سازوکار لازم عنوان می‌کند، از عدم تسهیلات مناسب در این راستا گرفته تا اجبار شهروندان به ساخت محدود طبقات به منظور حفاظت از بافت تاریخی و فرهنگی شهر.

قسمت نخست مصاحبه فارس با رئیس پیشین شورا طی روزهای گذشته از نظرتان گذشت و امروز بخش دوم این گفت‌وگو را می‌خوانید.

فارس: وضعیت نوسازی بافت‌های فرسوده را در سطح شهر چگونه می‌بینید و شورا در این رابطه چه نظارت‌هایی اعمال می‌کند؟

شریعتی: متأسفانه بسیار ضعیف است و اصلاً در حد قابل قبولی نیست و اگر با این روند پیش برویم بخش‌های دیگر نیز فرسوده می‌شوند در حالی که در نقاط فرسوده نیز گام‌های مثبتی برداشته نشده است.

شورا معمولاً وظایف خودش را هر ساله در این راستا انجام داده و در مصوبات شورا اشاره کرده‌ایم که عوارض نوسازی بافت‌های فرسوده مشمول 50 درصد تخفیف می‌شود، ضمن آنکه در خصوص صدور مجوز نیز تسهیلاتی ایجاد شده است.

اما مشکل این است که سازوکار لازم به منظور بازسازی بافت‌های فرسوده فراهم نیست از جمله اینکه تسهیلات در این رابطه به سهولت پرداخت نمی‌شود، همچنین ابنیه فرسوده موجود در اطراف ساختمانی که قصد نوسازی دارد نیز ایجاد مشکل می‌کند.

فارس: با اشاره به عدم پرداخت تسهیلات به نوعی بانک‌ها را نیز مقصر قلمداد می‌کنید...

البته شاید خود بانک‌ها نیز اعتبارات چندان زیادی در اختیار ندارند اما به هر حال تسهیلات اعطایی به متقاضیان تبدیل ساختمان‌های فرسوده به نوساز واقعاً اندک است، به عنوان مثال امروزه دیگر اعطای وام 25 میلیون تومانی برای ساخت یک واحد به هیچ عنوان کافی نیست.

در بیشتر بافت‌های فرسوده سطح شهر محدودیت طبقات وجود دارد که بخشی از آن ناشی از محدودیت‌هایی است که میراث فرهنگی ایجاد می‌کند و قابل حل است، اگر امکان ساخت یک طبقه به شکل تشویقی در محلات دارای بافت فرسوده وجود داشت شاید تعداد بیشتری از شهروندان ترغیب به نوسازی اماکن خود بشوند.

اکنون بسیاری از سرمایه‌گذارانی که کار ساخت و  ساز انجام می‌دهند رو به شهرک‌ها آورده‌اند و علت هم این است که در این مناطق پروانه به آنها داده می‌شود و در نتیجه مردم نیز به ناچار با گرایش به سمت این واحدها به تدریج از شهر دور و دورتر می‌شوند.

اگر امکانات و تسهیلات مناسب در هسته مرکزی شهر و در بافت‌های فرسوده در اختیار قرار می‌گرفت در نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شد.

فارس: به اعتقاد شما در احداث پارکینگ‌های سطح شهر جانمایی مناسبی انجام شده است و آیا نقاط کور نیستند؟

اتفاقاً جایگاه‌های خوبی در نظر گرفته شده است. توجه کنید پارکینگ باید در محل دسترسی مردم باشد و محل‌های فعلی که قرار است پارکینگ در آنجا احداث شود نه تنها نقطه کور نیست بلکه در نزدیکی بازار و محل تأمین مایحتاج عمومی مردم ایجاد شده است.

قرار نیست که پارکینگ در حاشیه شهر ایجاد شود و شهروندان به ناچار با وسایل حمل و نقل عمومی به داخل شهر بروند، این دیگر جوابگو نخواهد بود و به همین دلیل فکر می‌کنم جانمایی مناسبی برای احداث پارکینگ در سطح شهر سنندج صورت گرفت.

ضمن اینکه با توجه به نیاز فراوانی که در هسته مرکزی شهر به پارکینگ وجود دارد امیدواریم بتوانیم در اطراف میادین آزادی و انقلاب پارکینگ‌های دیگری را هم در آینده کلنگ‌زنی کنیم.

فارس: جای خاصی در این خصوص مدنظر شما قرار دارد؟

قبلاً مطالعاتی برای ایجاد پارکینگ در پارک استقلال واقع در خیابان پاسداران انجام شده است و حتی یک بار نیز با طی تشریفات قانونی پیمانکار نیز مشخص شد.

فارس: این موضوع هنوز هم در دستور کار قرار دارد؟

متأسفانه خیر. اما خوب مطالعات انجام شده‌ای دارد و تصور می‌کنم ظرفیت مناسبی برای ایجاد پارکینگ در این محل وجود دارد اما نکته‌ای که هست لزوم تملک محل فعلی سازمان انتقال خون است.

تملک این مجموعه به منظور جداسازی ورود و خروج خودروها به پارکینگ و جلوگیری از ایجاد ترافیک سنگین ضروری است. از سوی دیگر لزوم تملک قسمت زیرین زمین فوتبال در آنجا است تا حجم و ظرفیت پارکینگ افزایش پیدا کند.

اما در حال حاضر توان شهرداری به گونه‌ای نیست که بتواند همزمان چندین پارکینگ در چند نقطه شهر ایجاد کند، مگر آنکه سرمایه‌گذاران وارد عرصه شوند و فکر می‌کنم اگر شرایط آماده و محرک‌های تشویقی وجود داشته باشد سرمایه‌گذاران نیز برای احداث پارکینگ جذب خواهند شد.

فارس: به عنوان سؤال پایانی عملکرد و برنامه‌های شهردار سنندج را در همین مدت انتخاب وی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه هنوز در ابتدای راه هستیم و شهردار سنندج آزادی عمل چندانی برای انتخاب تیم کار خود در رأس و ابلاغ برنامه به آنها را نداشته است نمی‌توانیم در این باره اظهارنظر قطعی کنیم اما شادمان نشان داده فردی اجتماعی است و از روابط عمومی مناسبی برخوردار است.

همچنین وی باتجربه و مدیری فنی است اما تأکید می‌کنم قضاوت در این خصوص فعلاً زود است و باید اجازه داد حداقل یک سال از عمر مدیریتی شهردار سپری شود و سپس اظهار نظر کنیم.

===============

گفت‌وگو از: کیوان قاسمی

===============

انتهای پیام/79012/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول