اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

علاج واقعه قبل از وقوع باید

بافت فرسوده کرمانشاه زنگ خطری برای مسئولان است

بافت فرسوده در نقاط مختلف شهر کرمانشاه با یک زلزله چند ریشتری فرو خواهد ریخت و به تلی از خاک مبدل می‌شود که این می‌تواند زنگ خطری برای مسئولان باشد.

بافت فرسوده کرمانشاه زنگ خطری برای مسئولان است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، وجود بافت فرسوده در نقاط مختلف شهر کرمانشاه می‌تواند زنگ خطری برای مسئولان باشد تا با اقدامات به‌موقع، مانع از وقوع حوادث ناگوار باشند.

کلان‌شهر کرمانشاه با توجه به قدمتش، محله‌ها و کوچه‌های زیادی دارد که حتی با گذشت زمان زیادی که از عمرشان می‌گذرد، هنوز هم بافت قدیمی خود را حفظ کرده‌اند.

هنوز هم با عبور از برخی از کوچه‌های شهر به‌وفور خانه‌هایی را می‌توان دید که حتی با یک زلزله چند ریشتری فرو خواهند ریخت و به تلی از خاک مبدل می‌شوند.

گویی فقط زلزله می‌تواند تکلیف ما را روشن کند که در امر نوسازی بافت‌های فرسوده چه‌قدر عقب هستیم، به هر حال علاج واقعه قبل از وقوع باید و قطعا توجه به این امر مهم می‌تواند مانع از وقوع اتفاقات تاسف‌بار شود.

نکته قابل تامل اینکه امنیت جانی و مالی ساکنان بافت‌های فرسوده در معرض تهدیدات جدی است و تعلل در نوسازی این واحدها می‌تواند عواقب فاجعه‌باری داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی امتناع مالکان بافت‌های فرسوده از نوسازی واحدهای خود، هزینه‌های بالا و سرسام‌آور ساخت و ساز و عدم توانایی مالی آن‌ها در این زمینه است.

هر چند در سال‌های اخیر شاهد اقداماتی همچون ارائه تسهیلات نوسازی به بافت‌های فرسوده بوده‌ایم، اما اینکه این اقدامات تا چه اندازه کارساز بوده‌اند جای بررسی و سئوال دارد.

نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر کرمانشاه بیشتر به ‌شکل انبوه‌سازی‌، آن‌هم نه توسط مالکان آن‌ها، نمود پیدا کرده است.

انبوه‌سازی‌های ایجاد شده می‌توانست به‌جای اینکه در قالب واحدهای تجاری صورت بگیرد به شکل ساخت مجتمع‌های آپارتمانی باشد.

باید توجه داشت که انبوه‌سازی در این مناطق، موجب کاهش ارزش املاک فرسوده اطراف آن خواهد شد و این امر می‌تواند زمینه‌های ایجاد رانت‌خواری در این مناطق را به‌شدت افزایش دهد.

انبوه‌سازان می‌توانند از امتیازاتی در سیستم بانکی برخوردار شوند و از تسهیلات تشویقی بانک‌ها در نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده کنند و به‌نظر می‌رسد انبوه‌سازانی که با کمترین قیمت در بهترین نقطه شهر صاحب زمین می‌شوند، بیشتر از همه از اجرا نشدن کامل طرح نوسازی بافت‌های فرسوده سود می‌برند.

نوسازی‌های نامتقارن و ناهمگون ایجاد شده در این مناطق نیز یکی دیگر از مسائل قابل تامل است، اغلب مشاهده می‌شود که در کنار واحدهای فرسوده برج‌های مدرن و چند طبقه‌ای خودنمایی می‌کنند که این امر موجب به‌هم‌خوردن چشم‌انداز شهر می‌شود.

به هر حال به‌نظر می‌رسد وجود برنامه‌های تشویقی برای جلب مشارکت مردم موجب تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده خواهد شد.

استاندار کرمانشاه در این زمینه ابراز داشت: استان کرمانشاه در دوران دفاع‌مقدس دوران سختی پشت سر گذاشته و امروز شاهد عقب‌ماندگی اجباری در این استان هستیم.

حجت‌الله دمیاد با اشاره به ‌اینکه بافت ‌فرسوده کرمانشاه امروز یک معضل است، ادامه داد: بافت‌ فرسوده کرمانشاه یک ظرفیت سه‌ضلعی است که شرایط برد و سوددهی برای سرمایه‌گذار، ساکنان و مدیریت شهری فراهم می‌کند.

دمیاد تصریح کرد: کرمانشاه با دو میلیون ساکنی که دارد خدماتی بیش از این میزان ارائه می‌دهد، چراکه بسیاری از موضوعات چهار استان همسایه در آن دنبال می‌شود و ظرفیت خوبی در آن وجود دارد.

به‌گفته استاندار کرمانشاه، از 9 هزار و 500 هکتار مساحت کرمانشاه، در یک‌هزار و 228 هکتار آن بافت فرسوده وجود دارد که 365 هکتار آن در مرکزیت است.

* سود ترمیم بافت‌های فرسوده در نهایت به‌نفع شهر کرمانشاه است

رئیس سازمان به‌سازی و نوسازی بافت فرسوده شهر کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: متولی اصلی بحث نوسازی و به‌سازی بافت فرسوده وزارت راه و شهرسازی است.

پیمان رحیمی تصریح کرد: انبوه‌سازی‌هایی که به‌شکل واحدهای تجاری صورت گرفته، بیشتر در مناطق مرکزی شهر است و خارج از این شکل نیز نمی‌توان برای آن تصمیم گرفت.

رحیمی معتقد است باید تدابیری در نظر گرفته می‌شد که به‌موازات این انبوه‌سازی‌ها، پارکینگ‌هایی در شهر تعبیه می‌شد که بتواند جواب‌گوی ماشین‌ها  نیز باشد.

به گفته وی، خیابان‌های دیگری نیز باید به‌موازات خیابان مدرس تعریض می‌شدند که بار ترافیکی این خیابان پرتردد را تا حدی کاهش دهد.

رحیمی در خصوص ایجاد زمینه‌های رانت‌خواری در این مناطق افزود: سود ترمیم بافت‌های فرسوده در نهایت به‌نفع شهر کرمانشاه است، حال اگر در این مناطق امتیازاتی به افراد داده شود، نباید به فکر این باشیم که این سرمایه‌گذاران خیلی سود می‌برند.

رئیس سازمان به‌سازی و نوسازی بافت فرسوده شهر کرمانشاه تاکید کرد: باید به فکر این باشیم افرادی که در این واحدهای فرسوده زندگی می‌کنند، صاحب واحدهای مسکونی مقاوم شوند و این سود نصیب آن‌ها نیز بشود تا از این وضعیت نابسامان خارج شوند.

وی معتقد است، افرادی که در این مناطق سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید با سودهای بالا تشویق شوند تا به‌سمت قسمت‌های حاشیه‌ای شهر که در آن‌جا ساخت  و ساز رواج بیشتری دارد، کشیده نشوند.

رحیمی مشکلات پیش‌روی نوسازی واحدهای فرسوده در قسمت‌های مرکزی شهر را تردد مشکل ماشین‌آلات حمل مصالح ساختمانی و نیز مشکل ارتفاع دانست.

این مسئول در خصوص مشکل ارتفاع ادامه داد: به‌دلیل وجود بعضی از اماکنی که ثبت تاریخی شده‌اند، نوسازی بافت‌های فرسوده با مشکل ارتفاع مواجه است که اجازه ساخت واحدهایی با بیش از یک یا دو طبقه را نمی‌دهند و به‌سختی افراد تمایل دارند که سرمایه خود را به‌صورت ساخت واحدهای یک یا دو طبقه خرج کنند.

وی اعطای امتیازاتی از لحاظ ارتفاعی برای تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده را به‌عنوان یکی از راه‌کارهای اجرایی برای تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده مطرح کرد.

رحیمی ابراز داشت: در سال‌های گذشته وزارت مسکن و شهرسازی سابق 50 درصد هزینه‌های پروانه ساخت را خودش متقبل می‌شد و 50 درصد این هزینه را برعهده شهرداری گذاشته بود که این امر به‌وضوح موجب تسریع در امر بازسازی بافت‌های فرسوده در مناطقی از شهر کرمانشاه از جمله خیابان سعدی و منزه شد.

به گفته وی، در حال حاضر یک سال است که وزارت راه و شهرسازی سهم 50 درصدی را از عهده خود برداشته و شهرداری به‌دلیل هزینه‌های بالای آن مجبور است این 50 درصد را از مردم دریافت کند که این امر موجب کند شدن روند بازسازی شده است.

رئیس سازمان به‌سازی و نوسازی بافت فرسوده شهر کرمانشاه گفت: باید کاری کرد که سرمایه‌گذاری در مناطق دارای بافت‌های فرسوده باصرفه‌تر از حاشیه‌های شهر باشد.

به گفته رحیمی، با تشویق پیمانکاران و سرمایه‌گذاران در زمینه ساخت و ساز بافت‌های فرسوده افزایش می‌یابد و از این وضعیت رها می‌شود.

* دولت مشوق اصلی نوسازی بافت فرسوده است

یک عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه عنوان کرد: دولت در وهله نخست متولی اصلی بحث نوسازی بافت‌های فرسوده است و سپس شهرداری‌ها این وظیفه را بر عهده دارند.

به گفته سیدحجت‌الله موسوی‌اجاق، در شهرداری‌ها سازمان به‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده به‌عنوان زیر مجموعه‌ای از این نهاد که ریاست آن‌را استاندار برعهده دارد، یکی دیگر از متولیان این بحث محسوب می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: شورای اسلامی شهر در رابطه با اختیاراتی که به شهرداری برمی‌گردد، می‌تواند ضوابطی را در باب تسهیلات، تخفیفات و موارد این‌چنینی تنظیم کند که تقریبا امتیازات بسیار خوبی در راستای بازسازی بافت‌های فرسوده را در نظر گرفته است.

این مسئول معتقد است در این مناطق رانتی وجود ندارد، چراکه سرمایه‌گذاری در این مناطق به‌معنی به‌هدر دادن سرمایه بخش خصوصی و ورشکستگی آن‌هاست.

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه تاکید کرد: اگر سمت و سوی سیاست‌گذاری‌ها اشتباه باشد، چالش برانگیز خواهد بود و این چالش‌ها ممکن است 10 سال دیگر خود را نشان بدهد.

موسوی‌اجاق یادآور شد: بافت فرسوده بافتی است با هزاران مشکل از نظر بافت اجتماعی و خرده‌فرهنگ‌های تشکیل شده در این مناطق و وجود این بافت‌های فرسوده چالش بزرگی است.

وی وجود بافت فرسوده را تهدید دانست و ادامه داد: ما باید این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و این امر زمانی محقق می‌شود که سیاست‌گذاری‌ها درست باشند و در غیر این‌صورت تهدید به‌قوه خود باقی می‌ماند و معضل بیشتر می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه گفت: ورود تعاونی‌ها در بخش ساخت واحدهای مسکونی در این مناطق یک راه‌کار برای تسهیل در نوسازی بافت فرسوده است و اگر تمام امکانات فراهم شود، 100 تا 150 سال طول می‌کشد تا بافت فرسوده کرمانشاه به‌طور کامل احیا شود.

با توجه به اینکه شهر کرمانشاه سالانه پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از تمام نقاط کشور و حتی جهان است، بافت‌های فرسوده که موجب بر هم خوردن چهره شهر شده، زیبنده این کلان‌شهر نیست.

شایسته است مسئولان با نگاه کارشناسی و پرهیز از هر گونه ملاحظه‌کاری و با مرتفع کردن چالش‌های فراروی نوسازی بافت‌های فرسوده، گام‌های عملی در این زمینه بردارند.

انتهای پیام/2700/ن30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول