اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وجود 80 هکتار بافت فرسوده در مرند

ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری مرند نیازمند ارائه تسهیلات حمایتی است

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: اعمال سیاست‌های تشویقی موجب تسریع در ساماندهی، تجمیع اراضی و بهسازی بافت فرسوده می‌شود.

ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری مرند نیازمند ارائه تسهیلات حمایتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، بهنام رضوانی صبح امروز در گفت‌وگو خبرنگاران اظهار کرد: بازسازی بافت‌های فرسوده نیازمند مداخله مؤثر سازمان‌ها و نهادهای مربوطه به ویژه در تأمین خدمات و زیرساخت‌ها با تجهیز منابع مالی و سرمایه‌گذاری هستند.

وی افزود: تهیه طرح و برنامه‌های توسعه یکپارچه محلات فرسوده، با رعایت ملاحظات زیست محیطی برای شهرها حائز اهمیت است.

رضوانی گفت: از طرفی بهره‌برداری از عرصه‌های ذخیره نوسازی بافت فرسوده نیازمند مطالعات امکان سنجی در قالب طرحی واحد است.

وی یادآور شد: مردم به عنوان نخستین ذی نفعان نوسازی بافت قدیمی شهر، پایه و قاعده اصلی مشارکت فعال در این امر را تشکیل می‌دهند.

رضوانی درباره سیاست‌های مؤثر بر نوسازی بافت‌های فرسوده شهری افزود: برای ساماندهی و تجمیع اراضی در محدوده‌هایی که نیازمند مقاوم‌سازی، استحکام بخشی و تعمیر است باید سیاست‌های تشویقی اعمال شود.

فرماندار شهرستان ویژه مرند و معاون استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: بافت فرسوده به عنوان عاملی برای جلوگیری از تحقق روش‌های مدرن مدیریت شهری در شهرسازی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: هر چند برای رشد و توسعه به نوسازی قسمت‌های فرسوده نیاز است، اما حفظ آثار تاریخی و هویت شهری از عواملی است که در بهسازی بافت فرسوده باید به آن توجه شود.

رضوانی گفت: اغلب واحدهای ساختمانی در بافت‌های فرسوده شهری فاقد سیستم سازه‌ای و محاسبات فنی برای مقاومت در برابر سوانح طبیعی از جمله زلزله هستند و زیرساخت‌ها و تأسیسات مهم شهری نیز به دلیل گذشت زمان، فرسوده و نیازمند نوسازی اصولی هستند.

فرماندار شهرستان اهر اظهار کرد: وقتی کارکرد، ظرفیت و استراتژی توسعه هر شهر مشخص باشد، به‌راحتی می‌توان زمینه‌های توسعه را در آن پیدا نمود و هر بخش از شهر که از قابلیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری لازم برخوردار باشد، کم‌کم شاهد رونق خواهد بود و افراد و نهادهای توانمند به آن بخش روی خواهند آورد. حضور افراد و نهادهای توانمند، به خودی خود باعث عمران و تقویت کالبد منطقه خواهد شد.

فرماندار شهرستان ویژه مرند و معاون استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: نبود وفاق و تعامل و نیز فقدان تعریف مشترک برای اتخاذ سیاست منطقی برای حفظ و کارآمدی واحدهای با ارزشی تاریخی، فرهنگی و معماری و در یک کلمه میراثی به عنوان کانون‌های احیای بافت‌های قدیمی، فرسوده و ناکارآمد شهری و عدم اولویت‌بندی صحیح ارزش‌ها، باعث عدم تحرک شده و بسیار از پروژه‌های بهسازی و نوسازی به دلیل اختلاف نظر، متوقف شده و یا انگیزه‌ای برای ایجاد پروژه‌های جدید باقی نگذاشته است.

وی با بیان این مطلب که در شهر مرند بیش از 80 هکتار بافت فرسوده شهری مصوب وجود دارد، گفت: تهیه برنامه جامع احیاء و نوسازی بافت فرسوده، تدوین دستورالعمل اجرایی در راستای ایجاد وحدت رویه در نوسازی بافت فرسوده، ایجاد ارتباط و هماهنگی با سایر سازمان‌های فعال در بافت فرسوده شهری و برنامه‌ریزی جذب مشارکت مردمی و بخش خصوصی در نوسازی بافت‌های فرسوده باید از اولویت‌های مهم مدیریت شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر مرند محسوب شود.

انتهای پیام/60001/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول