اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جمع‌آوری کلکسیون 50 رقم خرما در فهرج

برای نخستین‌بار جمع‌آوری کلکسیون 50 رقم خرما توسط یک باغدار نمونه فهرجی صورت گرفت.

جمع‌آوری کلکسیون 50 رقم خرما در فهرج

به گزارش خبرگزاری فارس از فهرج، این شهرستان در حاشیه کویر لوت یکی از مناطق مستعد برای پرورش و کاشت خرما در کشور به شمار می‌رود و یکی از قطب‌های تولید محصول باغی به ویژه خرما در استان کرمان و کشور است.

امید نارویی از کشاورزان و باغدار نمونه فهرجی با تلاش و کوشش فراوان توانسته است به جمع‌آوری کلکسیون ارقام مختلف اصل خرما در روستای سکهور بخش نگین کویر این شهرستان بپردازد.

این کشاورز نمونه فهرج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: از سال 71 با عشق و علاقه‌ای که به کشاورزی و پرورش و کاشت درخت خرما در مزرعه‌ام در روستای سکهور بخش نگین کویر داشتم تا آن روز تنها پنج رقم اصل خرما از جمله مضافتی، ربی، هلیله‌ای، کروت و سنگ‌شکن وجود داشت.

وجود 400 رقم اصله مختلف درخت خرما در کشور

وی افزود: تاکنون موفق به کاشت 50 رقم مختلف نخل از جمله برحی، زاهدی، آب‌دندان، کلمان‌چی، کلگی، دسکی، کتمی، قصر دانه‌بلند، شمسایی، ربی، کلوته، مرداسنگ، مضافتی، گیلاسی، سنگ‌شکن، قصر کشیتی، هلیله، عالی‌میتری، شفا، نگار، بوته‌هاری، شکری، زردان، خنیزی، قصب، قربانی، وشگال، ابو، کروت، هدریک، درهواری، شب‌چوک‌، پیارم، زینتی، پدگانی، شیشه‌ای، مهمدی، مهبالی، ذاتی، اشه‌ای، شاهانی، اشوبان و ... شده‌ام.

نارویی بیان داشت: با توجه به وجود 400 رقم اصل مختلف درخت خرما در سایر شهرستان‌ها و استان‌های کشور، استان کرمان بخش زیادی از خرمای کشور را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه  اصل درخت خرمای مضافتی سلطان نخل‌های خرما است، گفت: با توجه به اینکه شهرستان فهرج منطقه‌ای مستعد برای پرورش درخت خرما است، ابتدا به کشت درخت خرمای  مضافتی پرداختم و سپس به جمع‌آوری ارقام دیگر درختان خرما از شهرستان‌ها و استان‌های کشور پرداختم.

30 رقم خرما در نخلستان به ثمر نشسته است

ناروی تصریح کرد: تاکنون 30 رقم خرما در نخلستان به ثمر نشسته و مثمرثمر شده‌اند و 20 ارقام دیگر به زودی مثمر می‌شوند.

وی بر استفاده کودهای حیوانی تاکید کرد و گفت: محصول تولیدی ما ارگانیک است و از کودهای شیمیایی و سموم استفاده نمی‌کنیم، زیرا استفاده آن مضرات زیادی دارد، برای کود درختان خرما از ماسه‌های بادی بروب‌های محلی، شن‌ریزه و کودهای حیوانی استفاده می‌کنیم.

نارویی همچنین در زمینه موفقیت در مهار عارضه خشکیدگی تصریح کرد: در نخلستان با کاشت یونجه و ذرت کاری و کاشت نهال و استفاده از کود، چیدن 20 درصد از سرخوشه‌های خرما، تنک کردن خوشه‌های خرما، پوشاندن خوشه‌ها با پارچه‌های ضخیم و حصار کشی دور باغ و آبیاری در شب و رعایت فاصله نخل‌ها عارضه خشکیدگی خوشه خرما را مهار کرده‌ام.

عملکرد 29 هزار کیلوگرم محصول خرما در هکتار

به گزارش فارس، امید نارویی در سال زراعی 89 - 90  به عنوان باغدار نمونه جمع‌آوری 40 نمونه ارقام درخت خرما و کلکسیون ارقام خرما، تنک خوشه به منظور مبارزه با عارضه خشکیدگی خوشه خرما، تولید محصول سالم و ارگانیک، استفاده از کشت مخلوط یونجه در باغ و تولید محصول ارگانیک خرما به عنوان باغدار محصول خرما و سطح زیر کشت 12 هکتار و عملکرد 29 هزار و 750 کیلوگرم در هکتار با سیستم آبیاری سنتی از سوی جهاد کشاورزی شهرستان و استان تجلیل شد.

وی همچنین در سال 91 به عنوان باغدار نمونه خرما از سوی جهاد کشاورزی شهرستان فهرج تجلیل شد.

یکی از مهمترین محصولات کشاورزی، خرما و فرآورده‌های جانبی و تبدیلی آن است که دارای ارزش غذایی فراوان بوده و می‌تواند نقش عمده‌ای در جبران و تامین نیازهای بدن انسان داشته باشد. خرما یکی از منابع غنی تغذیه انسان است که از گذشته توسط بشر شناخته شده است و مورد استفاده و بهره‌برداری انسان قرار گرفته است.

مصرف خرما یکی از منابع مهم تامین عناصر معنوی و ویتامین در یک رژیم متعادل غذایی است و در قسمت مهمی از مناطق جنوبی کشور و مناطق تولید خرما، غذایی عمده محسوب می‌شود.

....................................

گزارش از عظیم میراولیایی

...................................

انتهای پیام/80013/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول