اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان

1336 زندانی در کرمان مشمول عفو شدند

دادستان عمومی و انقلاب کرمان گفت: به منظور اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری تاکنون هزار و 336 نفر زندانی مشمول عفو شده‌اند.

1336 زندانی در کرمان مشمول عفو شدند

یدالله موحد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار کرد: پس از تصویب دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری با برگزاری 26 جلسه در استان کرمان به 2 هزار و 607 نفر مرخصی اعطا شد، شرایط 950 نفر برای بهره‌مندی از آزادی مشروط مورد بررسی قرار گرفت و 471 نفر نیز به مرخصی پایان حبس اعزام شدند.

وی ادامه داد: به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، عید قربان و نیمه شعبان نیز به ترتیب 774، ‌هزار و 51 و 505 نفر به مرخصی رفتند؛ همچنین در مجموع 889 نفر مشمول عفو مقام معظم رهبری و 2 هزار و 219 نفر نیز مشمول تقلیل مجازات زندان شدند.

موحد اضافه کرد: در اجرای ماده 15 دستورالعمل میزان مرخصی زندانیان در هر نوبت از سه تا پنج روز به پنج تا 10 روز تغییر کرد تا افراد زندانی بیشتر از امتیاز مرخصی استفاده کنند و در اجرای ماده 14 این دستورالعمل، شورای طبقه‌بندی زندانیان به ریاست قاضی ناظر زندان حداقل هفته‌ای یک بار به صورت مستمر با تشکیل جلسه در زمینه موارد مطرح شده تصمیم‌گیری می‌کنند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان اظهار کرد: برای انجام وظایف محوله در آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و در اجرای ماده 19 دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری، 43 بار قاضی ناظر زندان در زندان کرمان برای حل مشکلات زندانیان به ویژه مشکلات قضایی آنان حاضر شده و به بررسی مشکلات آن‌ها پرداخته است.

موحد افزود: در اجرای ماده 20 این دستورالعمل نیز بازداشتی‌های ماده دو قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی برای دریافت رضایت شاکی و پرداخت دین نیاز به مرخصی داشته‌اند که برای فراهم کردن شرایط استفاده از مرخصی آنان مطابق با مقررات، دستورات لازم داده شد.

وی خاطر نشان کرد: این افراد از مرخصی 10 روزه و تمدیدی تا شش ماه استفاده می‌کنند، البته تمدید این شش ماه در صورت ارائه مدارک مربوطه و تلاش زندانی برای دریافت رضایت یا پرداخت دین یا اعسار انجام می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان با تاکید بر اینکه زندان موفقیت لازم را در پیشگیری از تکرار جرم ندارد، افزود: زندان بر روح و شخصیت زندانیان تاثیرات منفی به جا می‌گذارد که این موضوع بازگشت آنان را به زندگی شرافتمندانه اجتماعی سخت و در برخی موارد غیرممکن می‌سازد.

موحد با بیان اینکه اغلب زندانیان متأهل و متعلق به اقشار تهی‌دست جامعه هستند، افزود: در چنین وضعیتی خانواده زندانی دچار آسیب جدی می‌شود و حتی در برخی موارد بنیان خانواده از هم می‌پاشد.

وی گفت: این موضوع برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مدیران زندان‌ها را در این زمینه با مشکل روبه‌رو ساخته است به طوری که آنان بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که امکانات موجود، تناسبی با جمعیت کیفری زندان‌ها نداشته و در نتیجه اقدام‌ها و برنامه‌های اصلاحی بازدارندگی لازم را ندارد و در نتیجه این اتفاق موجب می‌شود میزان بازگشت مجدد زندانیان افزایش یابد.

موحد گفت: در همین راستا مقام معظم رهبری نیز بر گرایش دستگاه قضایی به زندان‌زدایی تاکید کردند و یادآور شده‌اند که زندان نباید محیطی فسادآور باشد، شخصیت زندانی را از بین ببرد یا خانواده او را بیچاره کند.

انتهای پیام/2446/ز40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول