اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر

بدعت‌ها نور عزاداری‌ها را کم‌فروغ نکنند

ماه محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است و عزاداری بر سالار شهیدان در این ماه از سالیان دراز رایج بوده است.

بدعت‌ها نور عزاداری‌ها را کم‌فروغ نکنند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، ماه محرم با آمدن خود همواره پیام ظلم‌ستیزی، عدالت‌محوری و ولایت‌محوری را به همراه دارد.

هر سال که می‌گذرد مراسم‌های عزاداری سالار شهیدان توسط مردم با شکوه بسیار زیادی برگزار می‌شود و یاد ایثار و از خود گذشتگی‌ها را در دل‌ها زنده می‌کند.

محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر در سال‌جاری نیز دل‌های شیعیان را پر خون کرده و در این ماه اشک‌ها بر دیدگان دوستداران اهل بیت (ع) جاری است، اشک‌هایی که بر مظلومیت حسین (ع) بر گونه‌ها می‌ریزد و به یاد تشنه لبان کربلا، زمین را سیراب می‌کند.

اما نباید فراموش کرد که امروز دشمنان در پی فتنه‌انگیزی هستند تا دستاوردهای انقلاب اسلامی را از بین ببرند، این در حالی است که اقدامات تبلیغی منفی و اختلاف‌انگیز دشمنان اسلام، در رسانه‌ها و فضاهای مجازی بسیار بالا است، در این زمینه باید محتوای عزاداری‌ها و برنامه‌ها مورد تاکید و توجه باشد.

توجه به محتوای عزاداری‌ها امروز یکی از موضوعات مهمی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، محتوای اشعار و مباحثی که مداحان اهل بیت (ع) استفاده می‌کنند باید مورد تایید صاحب‌نظران قرار گیرد.

متاسفانه در برخی از مراسم‌ها با خرافات و یا بدعت‌هایی مواجه می‌شویم که شاید این مسائل توسط دشمنان مورد سوء‌استفاده قرار گیرد.

مداحان و اعضای هیئت‌های مذهبی باید همواره به محتوای عزاداری‌ها توجه داشته و از نکات انحراف‌آمیز بپرهیزند، برخی از عزاداران متاسفانه از روی آگاهی یا جهل در عزاداری‌های خود افراط داشته و در مجموع هدف از عزاداری به حاشیه کشیده می‌شود.

دقت در انتخاب پیام‌های مناسب تبلیغی برای فضاسازی و تبلیغات محیطی با محتوای تبیین پیام‌ها و اهداف قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و نکات اخلاقی از دیگر مباحثی است که باید مورد توجه مسئولان هیئت‌های مذهبی قرار گیرد.

*دین اسلام سرشار از معقولات است

امام جمعه موقت زنجان عنوان کرد: چنانکه مراجع تقلید بزرگ تذکر دادند برگزاری مراسمات عزاداری در ماه محرم باید دور از هرگونه خرافات و بدعت‌ برگزار شود.

حجت‌الاسلام موسویون هدف از برگزاری عزاداری در ماه محرم را شناخت بهتر امام حسین(ع) دانست و تصریح کرد: باید احکام اسلام و پیامبر در این مراسمات پیاده شود.

این مسئول با بیان اینکه امام حسین(ع) الگویی مناسب برای تمام نسل‌ها است، اذعان داشت: ما باید در این ماه با تفکر در وقایع رخ داده در تاریخ نسبت به امام خود شناخت کامل پیدا کنیم.

وی ایمان را در برگزاری عزاداری‌ها لازم خواند و تاکید کرد: باید عزاداری‌های ما ریشه در ایمانمان داشته باشد.

امام جمعه موقت زنجان عزاداری شیعیان برای امامان را زینتی برای آنها دانست و ادامه داد: ما نباید با عزاداری نامناسب و پر از خرافات باعث اهانت به ساحت این بزرگواران شویم.

موسویون عزاداری سنتی را بهترین عزاداری معرفی و عنوان کرد: اصل بر اجرای احکام قرآن و گرفتن درس از زندگی ائمه برای زندگی بهتر است.

این مسئول از مردم خواست کرد تا به دست دشمنان بهانه ندهند و اذعان داشت: دین اسلام لبریز از معقولات است و راه درست را برای همگان نشان می‌دهد.

*بدعت‌ها شایسته دین اسلام نیست

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ناحیه زنجان با بیان اینکه ماه محرم و صفر بهترین زمان برای پرداختن به موضوع امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: با این اقدام معنویت در قلوب مومنین و نسل جوان نفوذ می‌کند.

حجت‌الاسلام سید رضا مصطفوی با اشاره به اینکه در بعضی موارد در عزاداری‌های ماه محرم کارهای ناشایستی انجام می‌شود، افزود: انجام این کارها سبب می‌شود مردم جهان دیدگاه خوبی نسبت به دین اسلام و شیعیان نداشته باشند.

این مقام مسئول یکی از این بدعت‌ها را قمه‌زنی در مراسم‌های عزاداری اعلام کرد و گفت: بدعت‌ها شایسته دین اسلام و در شان پیروان امام حسین (ع) نیست.

وی با تاکید بر اینکه دنیا ملت ایران و کشورمان را به عنوان الگو می‌شناسد، اذعان داشت: بدعت‌ها در عزاداری‌ها باعث می‌شود دیدگاه جهانیان نسبت به شیعیان تغییر کند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ناحیه زنجان متذکر شد: مسئولان باید در هیئت‌ها و عزاداری‌ها از سخنان علما و روحانیون برای راهنمایی جوانان و آگاهی آنها از بدعت‌ها استفاده کنند.

*قمه‌زنی یک بدعت است

امام جمعه ابهر نامگذاری هفته نخست ماه محرم‌الحرام به عنوان هفته امر به معروف و نهی از منکر را یک نام‌گذاری با مسما و دارای آثار ماندگار در عرصه اجتماعی دانست و اظهار داشت: چراکه این اقدام از این حقیقت ناشی می‌شود که در تفکر شیعی، قیام عاشورا و نهضت خونین حسینی با دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر به گونه‌ای عجین شده که هر کدام دیگری را در اذهان تداعی می‌کنند.

حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر روش پیامبران و شیوه صالحان و فریضه بزرگ الهی است که سایر فرایض به وسیله آن به پا داشته می‌شود، تصریح کرد: در پرتوی امر به معروف و نهی از منکر راه‌های امن، کسب‌ها حلال، حقوق افراد تامین و زمین‌ها آباد می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکید به امر به معروف بر این اساس است که منکری، معروف جلوه می‌کند، افزود: تاکید به امر به معروف بر این اساس است که منکری معروف جلوه نکند، از این‌ رو امر به معروف، تکرار نیست، دور نگه‌داشتن معروف از هرگونه تحریف و تصحیف است.

وی به بدعت‌های مردم اشاره کرده و از پدیده شوم قمه‌زنی به عنوان یک بدعت نام برده و از مردم خواست در مقابل بدعت‌ها بایستند و به مسئولین امر توصیه کرد اجازه ندهند افرادی با این بدعت‌گزاری‌ها جلوی سنت‌ها را بگیرند.

*توجه به حضور کودکان در هیئت‌های مذهبی

حضور کودکان و نوجوانان در بسیاری از هیئت‌های مذهبی امروز به وضوح مشاهده می‌شود، حضور کودکان در مراسم‌های عزاداری با توجه به اینکه در رشد اعتقادات و شخصیت دینی آنها کمک می‌کند، از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

اما با توجه به حضور کودکان و نوجوانان در عزاداری‌های حسینی باید از بدعت‌ها و برخی از اعمال پرهیز کرد تا آنها به جای درک درست از اسلام و مراسم‌ها، فکر خود را مشغول مسائل دیگری نکنند.

برای حفظ و نگهداری این کودکان در چنین مراسماتی باید محتوا، مناسب سنین آنها نیز باشد تا علاوه‌ بر درک درست و عمیق اهداف قیام عاشورا، مصیبت‌های وارد شده بر حسین(ع) را نیز درک کرده و از یادها فراموش نکنند.

کودکانی که در صف‌های عزاداری‌ها و در خیابان‌ها سینه‌زنان حاضر می‌شوند دل‌های پاکی دارند که باید این دل‌ها با نور حسین(ع) روشن شوند، باید به گونه‌ای در جامعه اسلامی عمل شود که هرگز تبلیغات غلط دشمنان جای فرهنگ غنی و ناب اسلامی را نگیرد.

امیدواریم با توجه به اینکه شخصیت از کودکی در انسان شکل می‌گیرد، توجه به کودکان نیز در مراسم‌های عزاداری مورد نظر باشد.

-----------------------------

گزارش از فاطمه حیدری

--------------------------

انتهای پیام/73006/ع40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول