اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سقاخانه‌های بروجرد مکانی برای عزاداری در محرم

سقاخانه‌های بروجرد در ماه محرم مکانی برای عزاداری عزاداران حسینی است.

سقاخانه‌های بروجرد مکانی برای عزاداری در محرم

 به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، یکی از آداب و رسوم مردم شهرستان بروجرد برپایی سقاخانه‌ها در منازل خود است که این کار را برای دو ماه محرم و صفر انجام می‌دهند.

برخی از افراد قبل از شروع ماه محرم در یکی از اتاق‌های منزل خود سقاخانه برپا می‌کند که در این سقاخانه پارچه‌های سیاه رنگی را به نشانه عزاداری سیدالشهدا (ع) نصب می‌کند و بر روی این پارچه سیاه رنگ پرچم‌های مختلفی مانند یا حسین (ع)، یا عباس (ع) و پرچم‌های دیگری از ائمه اطهار (ع) را نیز نصب می‌کند.

در سقاخانه‌ها منبرهای چوبی وجود دارد که بر روی این منبر چوبی، تعداد زیادی چراغ روشن می‌کنند و هر فردی  نذری داشته باشد، یکی از این چراغ‌ها را برده و در سال بعد که حاجت روا گردد، این چراغ را به همراه نذری خود به سقاخانه می‌آورد.

در گذشته چراغ‌های سقاخانه با نفت روشن می‌شدند، ولی امروزه برخی از این چراغ‌ها در سقاخانه‌ها برق‌کشی شده و به این وسیله روشن می‌شوند.

در سقاخانه‌ها میز گلاب، عود و اسفند آماده است و در هنگامی که سقاخانه مملو از عزاداران است، از آنها استفاده می‌شود.

برای ورود به سقاخانه‌ها نیار به دعوت نیست، زیرا نصب پرچم سیاه رنگ بر روی درب ورودی هر خانه نشان از برپایی سقاخانه در این منزل و عزاداری و روضه‌خوانی است.

اکثر سقاخانه‌ها شب‌ها مشغول به عزاداری می‌شوند، اما برخی از این سقاخانه‌ها در بعد از ظهر به روضه‌خوانی و قرائت زیارت عاشورا می‌پردازند.

میهمانان و عزاداران سقاخانه‌ها اکثرا با چای و خرما پذیرایی می‌شوند و استفاده لازم را از این مکان می‌برند.

برپایی سقاخانه‌ها در شهرستان بروجرد قدمت طولانی دارد و این رسم با گذشت چندین سال باز هم از رونق خاصی برخوردار است.

برخی از این سقاخانه‌ها نیت می‌کنند و به مدت 10 روز اول محرم هر روز روضه‌خوانی را برپا می‌کنند و نهایت استفاده را از این فرصت انجام می‌دهند و عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند.

یکی از صاحب‌های سقاخانه‌ها در گفت‌وگو با فارس گفت: به جرات می‌توانم بگویم که به عشق محرم و صفر زنده‌ام، زیرا در این دو ماه مراسم مختلف عزاداری را در سقاخانه منزل خود انجام می‌دهم.

پروین ابراهیمی اضافه کرد: قبل از شروع محرم با شور خاصی سقاخانه منزل خود را برپا می‌کنم و هر ساله این مراسم و برنامه‌های مختلف در سقاخانه پر بارتر از سال قبل برگزار می‌شود که این نشان از لطف امام حسین (ع) است.

وی بیان کرد: 15 سال است که هر سال سقاخانه برپا می‌کنم و نذر کرده‌ام، تا زمانی که در این دنیا زنده‌ام، سقاخانه منزل خود را برپا کنم و تلاش کنم که در مراسم عزاداری امام حسین (ع) نقشی داشته باشم.

به گزارش خبرنگار فارس از بروجرد در ماه محرم بغضی عجیب در گلو می‌پیچد که هر فرد عزاداری به نوعی خود را در عزاداری سیدالشهدا (ع) سهیم می‌کند و بانوان بروجردی نیز در سقاخانه‌های برپا شده در شهر حضور می‌یابند و خالصانه به عزاداری می‌پردازند.

گزارش از مرجان سلیمانی

انتهای پیام/85005/ی30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول