اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

محرم به روایت دانشجویان غیرایرانی مقیم قزوین

تنها داغ حسین است که می‌تواند شورشی در خلق عالم به پا کند و دلسوختگانی از غرب تا شرق را در کشتی نجات راه دهد که هر کدام پروانه‌وار در سوگ مولا می‌سوزند.

محرم به روایت دانشجویان غیرایرانی مقیم قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، به راستی هیچ روزی عاشورا نمی‌شود و هیچ زمینی هم کربلا؛ اما حقیقت زمین و زمان، همان زخم داغی است که در رثای اباعبدالله(ع) تا ابد تمام روزها و شب‌ها و در تمام نقاط عالم بر دل آزادگان خاک‌نشین مانده است.

سومین مولای شیعیان بود که خون خدا بود و راه سرخ شهادت را ترسیم کرد و شیفتگان همان مولا بودند که راه سبزش را با مصباح هدایش شناختند و سوار بر سفینه نجاتش طی طریق کردند تا حسین‌گونه زندگی کنند و بمیرند.

کمتر از سه روز مانده به سالروز سوختن پر پروانه‌هایی که داغ حسین دل‌هایشان را گداخته و سوزش آن را تا عمق جانشان حس کرده‌اند.

تنها داغ حسین است که می‌تواند شورشی در خلق عالم به پا کند و دلسوختگانی از غرب تا شرق را در کشتی نجات راه دهد.

شرق عالم فقط تکه‌ای از زمین است که به سوگ مولا می‌نشیند و مردمانش در هر شهر و دیار به نوعی داغداری خود را نشان می‌دهند.

دانشجویان غیرایرانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین نیز از ماتم مردمان کشور خود در سوگ سالار شهیدان می‌گویند.

*سوریه

دانشجوی مرکز آموزش زبان فارسی از سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار می‌کند: در کشور ما با اینکه تنها 500 هزار نفر و کمتر از یک درصد جمعیت را شیعیان و بخش عمده آن را اهل سنت تشکیل می‌دهند، فرقی میان شیعه و سنی وجود ندارد و شیعیان بدون هیچ مشکل و مخالفتی به عزاداری می‌پردازند.

با وجود این، فرهنگ عزاداری در ایران از کشور ما بهتر و گسترده‌تر و از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه عمده مردم ایران شیعه هستند؛ اما در سوریه شهری مانند قم و مشهد با این گستردگی برنامه‌ها وجود ندارد.

این دانشجو ادامه می‌دهد: با این حال بیشتر عزاداری‌های مردم سوریه در مجاورت حرم حضرت زینب(س) در دمشق انجام می‌شود و مردم از ابتدای ماه محرم به مدت 40 روز به سوگ اباعبدالله(ع) می‌نشینند.

وی می‌گوید: در این برنامه‌ها شیعیان و عزدارانی از کشورهای مسلمان همچون عراق و عربستان نیز در سوریه حضور پیدا می‌کنند و در کنار مردم سوریه به سوگواری می‌پردازند.

این دانشجوی رشته پزشکی تصریح می‌کند: شیعیان سوریه خوراکی‌هایی مانند «قیمه نجفی» را به صورت نذری میان شرکت‌کنندگان در مجالس توزیع می‌کنند و ساخت خیمه و حرکت دسته‌های عزاداری نیز در روز تاسوعا صورت می‌گیرد.

حسین خضر با اشاره به حرکت تعداد زیادی از عزاداران کشور سوریه به سمت کربلا در ایام محرم، خاطرنشان می‌کند: اجرای نمایش مذهبی و تعزیه‌خوانی از دیگر برنامه‌های ایام سوگواری سیدالشهدا در سوریه است و برنامه مقتل‌خوانی نیز روز عاشورا برای مشتاقان به اجرا درمی‌آید.

وی عنوان می‌کند: از زمان ورودم به ایران و تحصیل در مرکز آموزش زبان فارسی تاکنون روزها و شب‌های ماه محرم در حسینیه خوابگاه دانشگاه امام خمینی(ره) به عزاداری مشغول می‌شویم و روز عاشورا نیز با دوستان برای شرکت در سوگواری‌های پرشور شهر مقدس قم به آنجا می‌رویم.

این دانشجوی سوری ادامه می‌دهد: دانشجویان غیرایرانی امسال برای نخستین بار در خوابگاه دانشگاه تکیه عزا به پا کرده‌اند و گاهی دانشجویان غیرمسلمان یا غیرشیعه مقیم خوابگاه همچون دانشجویان مسلمانان و غیرمسلمانان چین از آن عکس می‌گیرند و سئوالاتی در خصوص محرم مطرح می‌کنند.

*عراق

دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از کشور عراق هم به خبرنگار ما می‌گوید: مردم این کشور برای عزاداری امام حسین(ع) فرهنگ خاص خود را دارند و به مدت دو ماه آداب و سنن خود را در عزای سیدالشهدا به جای می‌آوردند.

احمد القناصی می‌افزاید: آنان روز عاشورا از منطقه‌ای به نام «تویریج» با پای پیاده تا حرم امام حسین(ع) می‌دوند و پس از مدتی عزاداری در آنجا، با طی فاصله بین‌الحرمین خود را به حرم حضرت ابوالفضل(ع) می‌رسانند.

وی با بیان اینکه هر دسته‌ای یک نوع عزاداری مخصوص خود را دارد، ادامه می‌دهد: افرادی نیز از برخی استان‌های عراق به کربلا می‌روند و به سبک خود عزاداری می‌کنند.

این دانشجوی عراقی بیان می‌کند: همچنین مراسم مقتل‌خوانی از صبح روز عاشورا آغاز می‌شود و علاوه بر این، تعدادی از مردم نذری‌هایی همچون قیمه نجفی، ماهی و کباب در بین دیگر عزاداران توزیع می‌کنند.

احمد القناصی تصریح می‌کند: در برخی هیئت‌های عراق، مدت توزیع غذای نذری به دو ماه تمام نیز می‌رسد و برخی نیز دهه نخست و دوم ماه محرم و روز اربعین را برای این کار در نظر گرفته‌اند.

وی در خصوص عزاداری روز اربعین حسینی خاطرنشان می‌کند: از 20 روز مانده به اربعین، عزاداران از شهرهای مختلف عراق به سمت حرم امام حسین(ع) حرکت می‌کنند و از کشورهایی مانند بحرین، ایران، سوریه، عربستان و دیگر کشورها کاروان‌های پیاده برای عزاداری سالار شهیدان به راه می‌افتد.

این دانشجو در خصوص حال و هوای عزاداری‌ها در خوابگاه دانشگاه یادآور می‌شود: محرم امسال هیئت دانشجویان غیرایرانی در خوابگاه دانشگاه تشکیل شده و تمام دانشجویان اعم از عرب و غیرعرب می‌توانند از آن استفاده کنند.

احمد القناصی می‌افزاید: سال گذشته برنامه عزاداری حسینیه خوابگاه به شکلی تنظیم شد که دانشجویان افغان، تاجیکستانی و دانشجویان کشورهای مشابه در قالب یک گروه و پس از آن دانشجویان سوری، لبنانی، عراقی و دیگر اعراب در قالب گروه دانشجویان عرب‌زبان هر گروه به مدت حدود یک ساعت و سپس دانشجویان ایرانی تا ساعت 11 شب در این مکان عزاداری می‌کردند؛ اما امسال مدت آن بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه در تکیه و حسینیه خوابگاه سخنرانی و مداحی به هر دو زبان فارسی و عربی انجام می‌شود، تصریح می‌کند: مسئولان دانشگاه با اظهار کمبود بودجه برنامه‌های زیادی برای خوابگاه در نظر نمی‌گیرند و حتی در عزاداری امام حسین(ع) نیز وضعیت سرکشی مسئولان به دانشجویان ایرانی، مدت اختصاص حسینیه به آنان و رسیدگی به هیئت مذهبی دانشجویان ایرانی نسبت به دانشجویان غیرایرانی بهتر است.

*بحرین

دانشجوی بحرینی مرکز آموزش زبان فارسی اما ضمن مطلوب خواندن عزاداری‌های ایران، معتقد است عزاداری‌های بحرین از ایران گسترده‌تر و از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه در ایران بیشتر مواقع، عزاداری‌ها فقط به دهه نخست ماه محرم محدود می‌شود؛ اما مردم بحرین تمام طول ماه‌های محرم و صفر را سوگواری می‌کنند.

هادی عبدالنبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: بیشتر عزاداری‌های بحرین شب‌ها انجام می‌شود؛ به طوری که مردم این کشور از روز نخست تا چهارم ماه محرم در حسینیه‌ها و با برپایی مراسم سخنرانی و روضه‌خوانی به سینه‌زنی می‌پردازند.

وی اضافه می‌کند: دسته‌های عزاداری نیز از آن پس تا عاشورا شب‌ها به حرکت درمی‌آیند و علاوه بر آن هر روز عصر مجالس روضه تشکیل می‌شود.

این دانشجوی بحرینی تصریح می‌کند: شب نهم این ماه دسته‌های عزاداری حرکت می‌کنند، به عزاداری می‌پردازند و نزدیکی‌های وقت نماز صبح برای اقامه نماز جماعت به مسجد برمی‌گردند.

هادی عبدالنبی بیان می‌کند: مقتل‌خوانی برنامه عزاداری مردم بحرین در صبح روز عاشوراست؛ ضمن اینکه مردم تمام شهرهای بحرین در شهر منامه، پایتخت این کشور گرد هم می‌آیند و تا اذان مغرب عزاداری می‌کنند.

وی اذعان می‌کند: علاوه بر این مردم بحرین برای سوگواری 28 صفر سالروز رحلت پیامبر اسلام(ص) و امام حسن مجتبی(ع) نیز برنامه‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنند.

==============

گزارش از آسیه بهرامی

==============

انتهای پیام/77011/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول