اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آیین تراش سنت دیرینه مردم پلدختر درماه محرم

سنت دیرینه مردم پلدختر در ماه محرم آیین‌تراش است که در هفتم این ماه به باور آنان به تراش معروف است.

آیین تراش سنت دیرینه مردم پلدختر درماه محرم

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از پلدختر، مردم لرستان این روزها با آغاز ماه محرم با برپا کردن خیمه‌ها و آذین‌بندی هیئت‌ها، سیاه‌بندی تکیه‌گاه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و نصب پرچم‌های مشکی بر درب منازل، خود را جهت عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و 72 تن از یاران باوفایش آماده کرده‌اند.

مردم این دیار در این ایام با حضور در محل‌های عزاداری و تشکیل مجالس نوحه‌سرایی و سینه زنی به گرامیداشت این روزها می‌پردازند.

سینه‌زن‌ها و دسته‌های زنجیرزنی دسته دسته گردهم می‌آیند و با کامل شدن هیئت با تشکیل دو ستون به عزاداری می‌پردازند.

مردم لرستان و پلدختر در روزهای اول ماه محرم با پوشیدن پیراهن سیاه و یا سربند با نوشته‌های یا حسین مظلوم، و . . . حال و هوای معنوی به شهرها و مناطق زندگی خود می‌دهند.

مردم با تهیه خوراکی مانند برنج، روغن، آرد، شکر، گلاب و زعفران و سایر مواد لازم و پخش آن در بین عزاداران نذر خود را ادعا می‌کنند.

*آیین تراش در پلدختر

سوگواران حسینی در شهرستان پلدختر روز هفتم محرم برای انجام آیین تراش به حمام می‌روند و پس از اصلاح سر و صورت و نظافت کامل، لباس‌های تمیز و نو می‌پوشند.

در آیین تراش مردم  و عزاداران حسینی در پلدختر، عصر روز ششم محرم و در شرف شب هفتم ماه محرم به حمام رفته و پس از اصلاح سر و صورت خود به حالت و سیمایی تطهیر شده با الگوگیری از یاران امام حسین(ع) که خود را برای شهادت آماده کرده بودند، به استقبال روزهای تاسوعا و عاشورا می‌روند.

عزاداران حسینی در پلدختر در آیین تراش تا پس از واقعه تلخ روز عاشورا به سبب مظلومیت حسین(ع) و یاران با وفایش اصلاح نمی‌کنند و مردم تا پایان روز عاشورا نشانه‌های شادی را  از خود دور می‌کنند.

عزاداران حسینی با انجام سنت حسنه تراش، جلوه واقعی ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند که گویی خود از حماسه‌سازان آن هستند، زیرا اعتقاد دارند که کفار مانع دسترسی امام حسین(ع) و یارانش به آب شدند.

تراش که از سنت‌های حسنه و دیرینه مردم  پلدختر به شمار می‌رود، نه تنها به منظور اصلاح ظاهری بدن بلکه اصلاح درونی و معنویت بخشیدن شخص به رفتار، کردار، منش خود و زنده کردن امر به معروف و نهی از منکراست،  مردم با اجرای درست سنت‌های دینی در عزاداری‌ها از به انحراف کشیده شدن و به بیراهه رفتن سوگواری‌ها جلوگیری می‌کنند، چرا که قیام امام حسین (ع) برای احیای دین، احکام شریعت اسلام و سنت پیامبر (ص) بود.

گزارش از: غلامرضا مهرابی

انتهای پیام/2304/ی40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول