اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اسدالله بادامچیان در گفت‌وگو با فارس:

اصلاح‌ هدفمندی یارانه‌ها خارج از دعواهای سیاسی حل شود / مذاکرات تا پایان سال به نتیجه نرسد ایران تجدیدنظر می‌کند

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: اصلاح مسیر طرح هدفمندی یارانه‌ها باید خارج از دعواهای سیاسی پیگیری شود.

اصلاح‌ هدفمندی یارانه‌ها خارج از دعواهای سیاسی حل شود / مذاکرات تا پایان سال به نتیجه نرسد ایران تجدیدنظر می‌کند

اسدالله بادامچیان امروز در گفت‌و‌گو خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها باید از شکل فعلی خارج شود و برای تحقق این موضوع باید تمام ارکان و قوای نظام و همین طور ملت دست به دست یکدیگر دهند.

وی افزود: اصل یارانه‌دهی در اقتصاد تمام دنیا هست و در یک جا به تولید، یک کشور به توزیع و جای دیگر به مصرف یارانه می‌دهند.

بادامچیان ادامه داد: بحث یارانه در اقتصادهای پیشرفته دنیا نیز وجود دارد اما در کشور ما به سبب مشکلات پس از انقلاب و تغییر سیستم، جنگ و دوران بازسازی، این مسئله مشکلات بیشتری ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران از زمان قاجاریه که خدا اکثر آنان را لعنت کند و دو پهلوی مزدور بیگانگان، مشکلات بسیاری را داشته است و پس از آن نیز جنگی را داشتیم که از جنگ جهانی دوم طولانی‌تر بود و بر خلاف جنگ جهانی که دو قطب با یکدیگر می‌جنگیدند تمام دنیا علیه ایران بسیج شده بود.

این فعال سیاسی بیان کرد: هر کس تاریخ آلمان و ژاپن را خوانده باشد متوجه می‌شود که این کشورها بعد از جنگ دچار چه میزان رکود، بیکاری، تورم و ... بودند.

وی ابراز داشت: برای این که این مشکلات اقتصادی برای مردم غیرقابل طاقت نشود در هر دوره کارهایی انجام شده، یک دوره جیره‌بندی کردند، یک زمان کالای کوپنی دادند و در یک برهه یارانه را ادامه دادند.

بادامچیان تصریح کرد: در این زمینه باید از تمام دولت‌هایی که اقداماتی را خیراندیشانه برای بخش آسیب‌پذیر جامعه انجام دادند، تشکر کرد.

وی در ادامه گفت: بنابراین اینکه درباره دولت‌های گذشته منفی‌انگاری و بدگویی کنیم صحیح نیست چراکه آنان نیز به دنبال خدمت بودند و به اندازه‌ای که توانستند و از دستشان بر آمد کار انجام دادند.

بادامچیان یادآور شد: دولت احمدی نژاد تصمیم گرفت این یارانه را به یارانه نقدی تبدیل کند و این کار درست بود که به جای اینکه بر تمام کالاها یارانه تعلق گیرد، به اقشار ضعیف کالا بدهیم.

وی ادامه داد: علت غلط بودن یکسانی یارانه برای همگان این است که افراد پر درآمد از یارانه انرژی بیشتر بهره‌مند می‌شوند در حالی که اقشار ضعیف از یارانه برق و سوخت بنزین نصیبی نمی‌برند که با عدالت و مبنای علم اقتصاد نادرست است.

به گفته وی، یکی از راهکارهای چاره این وضع نقدی دادن یارانه بود که توسط دولت، مجلس و کارشناسان بررسی و اعلام شد و کار خوبی است.

این فعال حزبی اضافه کرد: با وجود درست بودن این کار، دولت آقای احمدی نژاد در اجرا به سخن دلسوزان گوش نداد چراکه قرار بود بیش از 30 هزار میلیارد تومان یارانه داده شود و صرفه‌جویی حاصل از افزایش قیمت حامل‌ها به بیش از 40 هزار میلیارد تومان برسد و به توسعه و تولید پرداخت شود.

وی بیان کرد: دولت گذشته طوری این بحث را اجرا کرد که از 75 میلیون جمعیت 73 میلیون نفر یارانه می‌گیرند و این به طور مسلم بر مبنای حق نیست.

اقشار آسیب‌پذیر باید بیشتر یارانه بگیرند

بادامچیان ابراز داشت: فردی که بالای 2 میلیون تومان حقوق دارد یارانه می‌گیرد، آن فردی نیز که 400 هزار تومان حقوق دارد نیز یارانه دریافت می‌کند و هر دو نیز 45 هزار تومان می‌گیرند.

به اعتقاد وی، این نحوه پرداخت یارانه هدفمند نیست چرا که باید آن فرد آسیب‌پذیر 100 تا 200 هزار تومان یارانه بگیرد و فرد پر درآمد نیز که زندگی تامینی دارد نباید یارانه بگیرد.

وی افزود: اگر خزانه دولت آنقدر پول داشت که به همه بدهد اشکالی نداشت آن فرد پر درآمد یارانه بگیرد اما اکنون یا باید از بودجه عمرانی کاسته یا از اعتبارات مهم دیگر برای این کار هزینه شود.

وی چاپ پول، قرض گرفتن یا گران کردن ارز برای تامین پول یارانه‌ها را صحیح ندانست و گفت: این کار باعث می‌شود تورم افزایش یابد و با این روش هدف اصلی بحث هدفمندی زیر سئوال می‌رود و در این حالت اقشار آسیب‌پذیر از قبل فقیرتر می‌شوند.

قائم مقام موتلفه ادامه داد: دولت آقای روحانی اگر می‌خواهد این رویه را درست کند باید از رفتارهای دولت قبل پرهیز کرده و با کارشناسان از هر طیف داخل و خارج دولت مشاوره داشته باشد.

بادامچیان بیان کرد: اگر دولت بتواند اذهان را به گونه‌ای آماده کند که مردم نیز به کمک بیایند و آن فردی که بیش از 2 میلیون تومان درآمد دارد خود کنار بکشد، دست دولت برای کمک به طبقات کم‌درآمد باز می‌شود.

وی ابراز داشت: این مسئله یک امر ملی است که اگر به فضای چالش‌های سیاسی بیافتد و جار و جنجال و رقابت‌های سیاسی این کار بزرگ را از مسیر اصلی دور کند همچنان باید به 75 میلیون نفر یارانه بدهند و برای تامین پول آن از راه‌های غیرطبیعی و غیراقتصادی استفاده کنند.

هنوز برای اظهار نظر درباره دولت زود است

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره موفقیت دولت یازدهم در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی گفت: 100 روز برای اظهار نظر در مورد یک دولت آن هم در این شرایط ویژه زود است.

بادامچیان افزود: دولت به تازگی تیم خود را انتخاب و چینش کرده و توانسته مدیران رده دوم را انتخاب و جلسات را منظم کند، اما در همین سه ماه می‌توان گفت که تاکنون فعال و پر کار بوده است.

وی ادامه داد: دو مسئله مهم پیش روی این دولت است که در آینده ملاک داوری درباره آن خواهد بود یکی میزان موفقیت آن در رفع مشکلات اقتصادی است که البته نباید انتظار داشت مشکلات دراز عمر اقتصادی در پنج یا شش ماه حل شود بلکه همین که دولت بتواند نشان دهد که شرایط رو به بهبود است کفایت می‌کند.

بادامچیان اضافه کرد: مورد مهم دیگر بحث سیاست خارجی است که دولت بتواند به یک نتیجه مثبت برسد که اگر به نتیجه مثبت نرسد دچار مشکلات دیگری می‌شود.

حاکمیت پشت پرده آمریکا در مورد رابطه با ایران تصمیم می‌گیرد

وی تصریح کرد: بیش از 30 سال که ایران با آمریکا مشکلاتی داشته، گاه روابط تیره‌تر و گاه بحث مذاکره شده و در زمان دولت اصلاحات از این سو نیز تمایلاتی نشان داده شد اما آن سو نتوانست از فرصت استفاده کرده و روابط خود با ایران را تلطیف کند.

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی ابراز داشت: ما نمی‌دانیم که آیا آن قدرت پنهانی دیکتاتور درون آمریکا به این نتیجه رسیده که باید با ایران رابطه معقول داشته باشد یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: اگر آنان کماکان در این فکر باشند که براندازی نظام جمهوری اسلامی را با سیاست فریب دنبال کنند، باز سیلی می‌خورند.

به گفته وی، اگر آمریکائیان در پی امتیاز‌گیری و زیاده‌خواهی باشند، حق و حقوق ملت ایران را ندهند، دارایی‌ها را آزاد نکنند و دست از سیاست خصمانه بر ندارند، این مذاکرات نیز به هیچ جا نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: در هیئت حاکمه آمریکا یک گروه هستند که می‌خواهند از این فرصت استفاده کرده و مشکلات فراوانی که برای آنها پیش آمده را حل کنند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: آمریکا می‌گوید من ابرقدرت هستم اما به سراغ یک شرکت کره جنوبی یا آفریقایی می‌رود که می‌خواهد کالایی را به ایران بفروشد یا بخرد و می‌گوید اگر این کار را کنی من تو را مجازات می‌کنم و این کار ضمن آن که برای آمریکا از نظر بین‌المللی هزینه دارد از نظر اقتصادی نیز مشکل‌ساز است.

وی بیان کرد: آن کشوری نیز که آمریکا به سراغش می‌رود تا با ایران تجارت نکند پی می‌برد ایران چه قدرتی دارد که آمریکا این‌گونه علیه آن وارد می‌شود بنابراین مبادله تجاری خود را با ایران از طریقی دیگر پیش می‌برد.

بادامچیان ابراز داشت: آمریکا در این 30 سال علیه ایران هر کاری کرده از تحریم مضاعف، راه‌اندازی جنگ تا کمک به صدام و حتی با هزینه‌کرد در عربستان و امارات سعی کرده که انقلاب ایران به این کشورها نرسد و در دشمنی با ایران کنار آمریکا باشند.

اقدامات آمریکا علیه ایران به نفع رقبای خودش شده است

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی همچنین گفت: با تمام این اقدامات ایران قدرتمند و در تمام معادلات تاثیرگذار است از علم نانو تا پزشکی و دانش هسته‌ای و تسلیحات نظامی همه چیز را در اختیار دارد و آن روز که تحریم برای جمهوری اسلامی ایران شروع شد حتی یک سانتریفیوژ به کار مشغول نبود و امروز 18 هزار سانتریفیوژ مشغول به کار است.

وی افزود: آمریکا بازار قوی ایران را از دست داده و از این طریق به رقبای قدرتمند خود مانند چین و هند امتیاز داده غیر از این که در بسیاری موارد برای اینکه مانع تجارت کشورها با ایران شود به آنان باج داده است و تمام این موارد را عقلای هیئت حاکمه آمریکا بیان کرده و به دنبال اصلاح رابطه با ایران هستند.

بادامچیان اضافه کرد: یک گروه نیز می‌گوید همین تحریم‌ها ایران را در این نقطه نگاه داشته و گرنه ایران بسیار بیشتر از این رشد کرده بود و در نتیجه اختلاف شدید است و این تعطیلی اخیر دولت آمریکا تنها به دلیل بودجه نبود.

مذاکرات تا پایان سال به نتیجه نرسد ایران تجدید نظر می‌کند

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: اوباما طرفدار اصلاح رابطه با ایران است و می‌خواهد به مذاکره اقدام کند چراکه می‌داند اقتصاد آمریکا دچار مشکل شده است و پرداخت 26 هزار میلیارد دلار بدهی چقدر مشکل‌ساز می‌شود.

وی افزود: گروه طرفدار رابطه با ایران در هیئت حاکمه آمریکا دولت دکتر روحانی را فرصتی برای حل مشکلات فی‌مابین به صورتی آرام می‌داند چرا که اگر احمدی نژاد بود و آمریکا کوتاه می‌آمد طبل رسوایی آمریکا را می‌کوبید که دیدید باختید و عقب‌نشینی کردید و این برای آمریکا در درون کشورش تبعات داشت.

این فعال سیاسی بیان کرد: با این تفاسیر باید صبر کرد چراکه در مذاکرات حتی به وسط راه نیز نرسیده‌ایم و در ابتدای آن هستیم هر چند اگر تا پایان سال نتوانند آن را به جایی برسانند ایران در سیاست‌های خود تجدید نظر می‌کند.

وی در پایان این قسمت از سخنان خود تاکید کرد که سیاست موتلفه در مورد دولت یازدهم همان صحبتی است که ولی امر فرمودند یعنی «همکاری صمیمانه» هر جا که خواسته شود.

بادامچیان تصریح کرد: نامزد ما در انتخابات آقای آل اسحاق و بعد آقای علی اکبر ولایتی بود اما ما هیچ‌گاه بعد از انتخابات سهم‌خواهی و دعوا نداشته و بر مبنای «حمایت حکیمانه، رصد هوشمندانه و نقد مشفقانه» با دولت‌ها تعامل داشته‌ایم.

جسم آقای عسکراولادی زخم‌خورده شکنجه‌های طاغوت بود

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در ادامه گفت: آقای عسکراولادی در روزهای اخیر به کندی رو به بهبودی بود اما به سبب کهولت سن و اینکه جسم ایشان رنج دوران طاغوت را تحمل کرده بود، نتوانست از بحران فیزیکی عبور کند.

اسدالله بادامچیان افزود: مسئله شکم آقای عسکراولادی در اثر شکنجه‌های شاه این‌گونه شده بود و ربطی به غذا خوردن و ... نداشت چرا که پرده‌ای که شکم را نگاه می‌داشت بر اثر شکنجه آسیب‌دیده و قابل ترمیم نبود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب پزشکان و جراحان تلاش بسیاری کردند که بر روی شکم ایشان عمل جراحی کنند اما نشد.

بادامچیان خاطرنشان کرد: عشق و علاقه ایشان به انجام وظایف انقلابی و خدمت به بندگان خدا نگذاشت که استراحت و تفریحی داشته باشد و تمام این مسائل باعث شد که جسم ایشان نتواند بیش از این بزرگی روحش را بربتابد.

انتهای پیام/2448/صا40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول