اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

افراد 18 تا 35 سال بیشترین آمار تلفات رانندگی

60 درصد از مصدومان تصادفات را افراد 18 تا 35 سال تشکیل می‌دهند.

افراد 18 تا 35 سال بیشترین آمار تلفات رانندگی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هر ساله شاهد بروز تصادفات زیادی در سطح کشور هستیم که علل مختلفی موجبات بروز آنها را فراهم می‌کند.

در حالت کلی سه عامل مهم که در تصادفات نقش ایفا می‌کنند شامل انسان، جاده و خودرو است که با ایجاد مشکل در هر کدام از این عوامل آمار تصادفات زیاد شده و با رفع مشکل آمار تصادفات کاهش می‌یابد.

در سال‌های اخیر با آموزش انسان‌ها و بهتر شدن جاده‌ها و رفع نواقص خودروها آمار تصادفات به خوبی کاهش پیدا کرده‌ است، اما نباید به این جایگاه اکتفا کرد بلکه باید با بررسی علل بروز تصادفات به دنبال پیدا کردن راهکار مناسب برای به حداقل ممکن رساندن میزان تصادفات بود.

در کشور ما عادات متعددی موجب بروز تصادف می‌شود که از جمله آنها می‌توان به رانندگی با چراغ خاموش در شب، صحبت و توجه به همراه در هنگام رانندگی، خوردن و نوشیدن در رانندگی، عدم رعایت فاصله ایمنی و توجه نکردن به سرعت اشاره کرد.

عدم رعایت فاصله ایمنی و توجه نکردن به سرعت، حرکات نمایشی در هنگام رانندگی، بی‌توجهی به علایم راهنمایی رانندگی، صحبت با تلفن همراه در هنگام رانندگی، وجود نقص فنی در خودرو و بی‌توجهی به آن و خوردن شربت و یا قرص‌های مسکن و خواب‌آور از دیگر عادات رانندگان کشور است که زمینه‌ساز بروز تصادفات به شمار می‌رود.

استان قزوین نیز از این امر مستثنی نیست و انجام برخی از موارد از سوی رانندگان استان موجب بروز تصادفات می‌شود.

آنچه که در این بین حائز اهمیت است این است که هر ساله افراد زیادی به دلیل بروز تصادفات جان خود را از دست می‌دهند.

مسئول واحد مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: با بررسی‌هایی که از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین و با همکاری پلیس راهنمای رانندگی استان و پزشکی قانونی استان به عمل آمده، مشخص شد که در هفت درصد از مجموع تصادفات به وقوع پیوسته در سال گذشته خانم‌ها و در 92 درصد از آن آقایان دچار سانحه تصادف شده‌اند.

محمود درخشان اضافه کرد:‌ البته در برخی از فرم‌های مربوط به تصادفات جنسیت فردی که دچار سانحه تصادف شده، مشخص نشده است.

وی بیان کرد: در مسیرهایی که خط‌کشی عابر پیاده انجام شده کم‌ترین میزان تصادفات به وقوع پیوسته که شش درصد از کل تصادفات سال گذشته را شامل می‌شود.

کارشناس ارشد واحد مطالعات سازمان حمل  نقل و ترافیک شهرداری قزوین عنوان کرد: در زیرگذرها و پل‌های عابر پیاده چهار درصد از کل تصادفات سال گذشته رخ داده که نشان می‌دهد ایمنی‌سازی تأثیر بسزایی در کاهش تصادفات درون شهری دارد.

درخشان تصریح کرد: این در حالی است که در مسیرهای مسطح بیشترین میزان تصادفات به وقوع پیوسته به طوری که 93 درصد از تصادفات سال گذشته در این مسیرها رخ داده است.

این مسئول اظهار کرد: با توجه به اینکه از مجموع تصادفات به وقوع پیوسته در سال گذشته 21 درصد در محل‌های فاقد خط‌کشی رخ داده، در سال جاری مسیرهایی که فاقد خط‌کشی عابر پیاده بودند خط‌کشی شدند.

مسئول واحد مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به میزان تصادفاتی که در فصول سرد سال گذشته در سطح شهر قزوین به وقوع پیوسته گفت: این نکته جالب توجه است که 90 درصد از تصادفات فصول سرد سال گذشته در روزهایی که هوا صاف بوده، هشت درصد در روزهای ابری و بارانی و فقط یک درصد از تصادفات در روزهای برفی به وقوع پیوسته است.

درخشان با بیان اینکه میزان تصادفات رخ داده در طول روز بیشتر از شب هنگام است، عنوان کرد: 73 درصد از تصادفات در روز و 26 درصد در شب رخ داده است.

وی افزود: این در حالی است که در شب هنگام حجم بار ترافیکی بسیار کم بوده و نشان می‌دهد که این تصادفات به دلیل عدم رعایت قوانین از سوی رانندگان و عابران پیاده به وقوع پیوسته است.

کارشناس ارشد واحد مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به محدوده سنی مصدومان تصادفات بیان کرد: 60 درصد از مصدومان تصادفات سال گذشته را افراد 18 تا 35 سال تشکیل می‌دهند.

درخشان ادامه داد: بنابر این آموزش مقررات عبور و مرور از خیابان به عموم افراد جامعه امری اجتناب‌ناپذیر است و باید برای فرهنگ‌سازی در این زمینه فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: عدم رعایت سرعت مجاز، عجله، تجربه کم در کنترل خودرو مهم‌ترین علل در بروز تصادفات بوده است.

بیش از 70 درصد کشته‌های تصادفات عابر پیاده بودند

مسئول واحد مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین تصریح کرد: بیش از 70 درصد از کشته‌های تصادفات سال گذشته عابر پیاده بودند.

درخشان افزود: بیش از 58 درصد از تصادفات به دلیل عجله و شتاب بی‌مورد بوده است.

وی با بیان اینکه بی‌احتیاطی سهم عمده‌ای در بروز تصادفات داشته، اضافه کرد: 63 درصد از تصادفات درون شهری قزوین به دلیل بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی بوده است.

کارشناس ارشد واحد مطالعات سازمان حمل  نقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به علل تصادفات ابراز داشت: حرکت با دنده عقب، حرکت در خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز و تجاوز به چپ از عواملی هستند که بیشترین سهم در بروز تصادفات را داشته‌اند.

درخشان بیان کرد: در این بین عدم توجه به جلو با 42 درصد رتبه اول را در بروز تصادفات دارد و پس از آن عدم رعایت حق تقدم با 25 درصد، تغییر مسیر ناگهانی، عدم توانایی کنترل و حرکت با دنده عقب با 20 درصد در رده‌های بعدی علل بروز تصادفات قرار دارند.

وی با بیان اینکه تعداد کشته‌ها در صحنه تصادفات حدود یک درصد بوده است، اظهار کرد: این آمار نشان از آمادگی مراکز اورژانس و آتش‌نشانی در هنگام بروز تصادفات دارد.

کارشناس ارشد واحد مطالعات سازمان حمل  نقل و ترافیک شهرداری قزوین اضافه کرد: بنابر این مشاهده می‌شود که افزایش آمادگی این نهادها در هنگام بروز تصادفات تا چه میزان در نجات جان مصدومان سوانح رانندگی تأثیرگذار است.

درخشان با بیان اینکه بیشترین تصادفات در ساعات بین 18 تا 21 رخ داده است، ابراز داشت: بیش از 60 درصد از کشته‌های تصادفات سال 91 به دلیل برخورد وسایل نقلیه با عابران پیاده بوده و بقیه مربوط به برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر و تصادف وسایل نقلیه حامل افراد بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد از کشته‌های تصادفات سال گذشته عابران پیاده بوده‌اند، خاطرنشان کرد: بنابر این آموزش فرهنگ ترافیک و چگونگی عبور و مرور از خیابان به عموم مردم جامعه از ضروریات انکارناپذیر است.

مسئول واحد مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین گفت: از بین وسایل نقلیه‌ای که در تصادفات درگیر بودند خودروهای سواری، وانت‌بار، اتوبوس، کامیون، مینی‌بوس و تریلی به ترتیب بیشترین سهم را در وقوع تصادفات داشتند.

درخشان با اشاره به اینکه بیشتر تصادفات در طول روز به وقوع پیوسته است، عنوان کرد: در مسیرهای داخل شهری خصوصاً مسیرهای مرکزی شهر تصادفات کمتری نسبت به مسیرهایی که سرعت بیشتر بوده، رخ داده است.

این کارشناس یادآور شد: برای کاهش میزان تصادفات باید علاوه بر رعایت سرعت از سوی رانندگان، آموزش فرهنگ ترافیک به عموم شهروندان از طریق برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/77010/ب40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول