اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

طرح عابریار و کاهش تصادفات در قزوین

اجرای طرح عابریار در سطح شهر قزوین می‌تواند کاهش تصادفات را به دنبال داشته باشد.

طرح عابریار و کاهش تصادفات در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هر روز شاهد تردد مردم در خیابان‌های سطح شهر هستیم که برخی از آنها به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی مربوط به تردد از تقاطع‌ و خیابان‌ها بر اثر سانحه تصادف دچار جراحت شده و حتی جان خود را از دست می‌دهند.

بنابر این باید راهکارهای اساسی برای آموزش شهروندان در خصوص تردد از خیابان و تقاطع‌ها در نظر گرفته شود تا کاهش آمار تصادف عابران پیاده را شاهد باشیم.

آموزش به عنوان یکی از رئوس مثلث ترافیک و کلید رویارویی با مشکلات امروز کلان شهرهای دنیا از اهمیت ویژه‌ای در ارتقا و نهادینه‌سازی فرهنگ ترافیک جامعه برخوردار است.

اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در این زمینه از منظر نوع آموزش و تعدد گروه‌های هدف، شیوه‌های مختلفی را می‌طلبد تا نیل به مقصود را در دراز مدت امکان‌پذیر کند.

کارشناسان معتقد هستند برای آموزش ترافیک، اصلاح رفتار و برای اصلاح رفتار نیز هوش فرهنگی لازم است.

لازمه و مقدمه آموزش، برخورد مناسب و خوب بوده و بدون تردید آموزش ترافیک یک ضرورت همگانی است.

کودکان به علت عدم آگاهی نسبت به خطرات اطراف خود، نسبت به سایر افراد جامعه آسیب‌پذیر‌تر هستند که می‌توان با آموزش فرهنگ رانندگی به آنان و بزرگ‌ترها، با ارتقای سطح آگاهی و مفاهیم مربوط به ترافیک و راهنمایی و رانندگی شاهد کاهش تصادفات و ترافیک باشیم.

از سوی دیگر برای ماندگاری آموزش فرهنگ ترافیک کارها باید به تربیت اساسی پرداخت و تربیت اساسی انسان‌ها از همان دوران کودکی شکل می‌گیرد، بنابر این اگر می‌خواهیم بزرگ‌ترهایی داشته باشیم که فرهنگ ترافیک در آن‌ها نهادینه شده باشد، این اتفاق باید از دوران کودکی رخ ‌دهد.

همچنین هر ساله با آغاز سال تحصیلی با افزایش بار ترافیکی در سطح شهر روبرو هستیم که با توجه به افزایش تردد عابران پیاده که بیشتر آنها دانش‌آموزان هستند، اقدامات متعددی برای ساماندهی ترددها آنها در سطح شهر انجام می‌شود.

همچنین دیگر ایام خاص سال مانند محرم نیز از این دست محسوب می‌شوند.

در این بین ارائه آموزش‌های لازم برای تردد صحیح از خیابان‌ها و تقاطع‌ها به شهروندان و به خصوص دانش‌آموزان ضرورت بیشتری دارد.

حتما انجام تکالیف درسی موضوع بسیار مهمی است، اما اهمیت آموزش فرهنگ ترافیک به دانش‌آموزان نیز که علاوه بر مباحث اخلاقی و اعتقادی مانند رعایت نظم و انضباط و مراعات حقوق دیگران با زندگی و سلامتی تک تک دانش آموزان سر و کار دارد، از مشق شب کمتر نیست.

یکی از طرح های آموزشی که از سال گذشته در سطح شهر قزوین اجرا می‌شود و با استقبال خوبی از سوی شهروندان روبرو بوده، طرح عابریار است.

مسئول آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در این خصوص به خبرنگار فارس می‌گوید: یکی از مهمترین علل اجرای طرح عابریار در تقاطع‌های سطح شهر قزوین افزایش روزافزون آمار کشته شدگان عابران پیاده بود.

علی ارباب می‌افزاید: در سال‌های اخیر هر روز شاهد رخ دادن تصادف در نقاط مختلف سطح شهر به خصوص تقاطع‌ها بودیم که در این تصادفات تعداد زیادی از عابران پیاده به دلیل عدم رعایت قوانین جان خود را از دست می‌دادند.

وی اضافه می‌کند: بنابر این مقرر شد سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با تشکیل اتاق فکر راهکار مناسبی برای این موضوع ارائه دهد.

این کارشناس ادامه می‌دهد: پس از تشکیل اتاق فکر و بررسی‌های کارشناسانه مقرر شد طرح عابریار در سطح تقاطع‌های شهر قزوین اجرا شود تا در قالب این طرح مقررات مربوط به تردد عابران پیاده از تقاطع‌ها به صورت صحیح به مردم آموزش داده شود.

مسئول آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به روش‌های مختلف فرهنگ‌سازی در خصوص یک موضوع عنوان کرد: با توجه به اینکه یکی از روش‌هایی که برای فرهنگ‌سازی استفاده می‌شود ایجاد محدودیت است تا به مرور زمان موضوع مورد نظر در بین مردم نهادینه شود، بنابر این سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با اجرای طرح عابریار در تقاطع‌های شهر قزوین سعی دارد با فرهنگ سازی مناسب استفاده از خطوط عابر پیاده برای تردد را در بین مردم جامعه نهادینه کند.

وی اظهار کرد: برای اجرای این طرح افرادی به عنوان عابریار تحت آموزش‌های لازم قرار گرفتند که وظیفه ارشاد و فرهنگ‌سازی در راستای ترویج فرهنگ عابر پیاده و استفاده از خطوط عابر پیاده و پل هوایی برای تردد عابران را بر عهده دارند.

این کارشناس با اشاره به اینکه این طرح در کشورهای دیگری نیز به اجرا درآمده گفت: این طرح در آمریکا نیز اجرا شده اما در کشور ایران برای اولین‌بار در استان قزوین به اجرا درآمده است.

مسئول آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به اثرات اجرای طرح عابریار در تقاطع های سطح شهر قزوین گفت: از جمله اثرات کوتاه مدت اجرای طرح عابریار این است که میزان تصادفات را کاهش می دهد به طوری که در مدت اجرای این طرح با کاهش 12 درصدی تصادفات عابران پیاده روبرو بودیم.

ارباب افزود: زیرا با اثرات روانی که روی رانندگان خودروها و عابران پیاده ایجاد می‌کند، موجب کاهش استرس و نگرانی آنها در هنگام عبور از خیابان شده و به این ترتیب ایمنی افزایش می‌یابد.

یک کارشناس مسایل شهری در این خصوص به فارس می‌گوید: اجرای این طرح در طولانی مدت نیز موجب می‌شود به دلیل آموزش‌هایی که شهروندان در مدت زمان اجرای طرح می‌بینند، زمانی که طرح برداشته می‌شود بازهم شهروندان مقررات را رعایت کنند.

کارشناس آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین با اشاره به میزان تخلف عابران پیاده در هنگام تردد از خیابان گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده از سطح شهر قزوین 39.1 درصد از تخلفات در عرض خیابان، 34.4 درصد در تقاطع‌ها، 13.8 درصد زیر پل‌های عابر پیاده و 8.4 درصد به دلیل تاریکی هوا در شب هنگام رخ می‌دهد.

ارباب اضافه کرد: بنابر این آموزش شهروندان در تردد از عرض خیابان‌ها ضرورت بیشتری دارد و باید با جدیت پیگیری شود.

وی اضافه کرد: نتایج به دست آمده از این تحقیقات نشان داد که اجرای طرح عابریار در تقاطع‌های سطح شهر قزوین موجب بهبود 20 درصدی تردد عابران پیاده در تقاطع‌ها شده است.

این کارشناس با اشاره به نقش آموزش‌ها در بهبود تردد عابران پیاده ادامه داد: 91 درصد از جامعه آماری که برای نظرسنجی در نظر گرفته شده بود، تاثیر آموزش در بهبود تردد عابران پیاده را بیش از 20 درصد عنوان کردند.

مسئول آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین فرهنگ سازی را بهترین راه بهبود ترافیک ذکر کرد و گفت: این که پس از اجرای طرح عابریار میزان تصادفات کاهش یافته نشان می دهد که فرهنگ سازی بهترین راهکار برای بهبود ترافیک است.

ارباب خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده طرح عابریار در مدت شش سال به حداکثر بهره‌وری می‌رسد به طوری که کاهش تصادفات به حدی چشمگیر می‌شود که هزینه‌های ناشی از وقوع تصادفات به کمتر از 10 درصد می‌رسد.

وی با اشاره به انجام مطالعات جامع در خصوص اثرات طرح عابریار بر وضعیت ترافیک عنوان کرد: به منظور ارزیابی اثرات طرح عابریار بر وضعیت حمل و نقل و ترافیک شبکه معابر، صرفه جویی سوخت، زمان و... در محدوده اجرای طرح عابریار مطالعات جامعی در حال انجام است.

پس از اتمام مراحل مختلف این مطالعات، اطلاعات به دست آمده علاوه بر اینکه برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بهتر در خصوص آموزش و ارتقای فرهنگ ترافیک در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، به اطلاع شهروندان نیز می‌رسد.

انتهای پیام/77010/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول