اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشگین‌شهر کانون بیماری کالازار/ 85 درصد این بیماری در کودکان رخ می‌نماید

مشگین‌شهر به عنوان کانون بیماری کالازار در کشور و خاورمیانه شناخته شده است.

مشگین‌شهر کانون بیماری کالازار/ 85 درصد این بیماری در کودکان رخ می‌نماید

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در همایشی که عصر امروز در مشگین‌شهر و با محوریت علل و عوامل تأثیرگذار در شیوع این بیماری برگزار شد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سخنانی اظهار داشت: شهرستان مشگین‌شهر به عنوان کانون اصلی بیماری کالازار در سطح کشور و خاورمیانه است به طوری که با عوامل پیشگیرانه سعی کردیم از شیوع این بیماری در حد وسع و توانمان جلوگیری کنیم.

علیرضا محب‌علی تصریح کرد: ‌این بیماری که در زبان محلی با عنوان «دالاغ» مشهور است، بیماری انگلی انتقال یافته از حیوانات از طریق نوع پشه خاکی است که معمولاً افراد خردسال به آن گرفتار می‌آیند.

وی با بیان اینکه این بیماری از حیواناتی چون سگ، ‌روباه و گرگ به انسان منتقل می‌شود، ضرورت دارد در مناطقی که چنین حیواناتی زیاد مشاهده شده و یا ارتباط افراد جامعه با آن بیشتر است مراقبت‌های لازم صورت بگیرد چرا که از طریق این حیوانات نوعی انگل به وسیله پشه خاکی به انسان‌ها منتقل می‌شود که بچه‌های زیر پنج سال بیشتر در معرض این بیماری هستند.

محب‌علی در ادامه خاطر نشان کرد: 85 درصد کودکان زیر پنج سال به این بیماری گرفتار می‌آیند که با توجه به مرکزیت مشگین‌شهر در بروز و ظهور این بیماری ایستگاه‌های تحقیقاتی به همت دانشگاه علوم پزشکی در این شهرستان شکل گرفته تا با تحقیقات گسترده کنترل بیماری کالازار انجام شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در سال‌های اخیر علل و عوامل شیوع این بیماری در منطقه شمال‌غرب کشور و مشگین‌شهر کاهش یافته است، اضافه کرد: با استفاده از شیوه‌های جدید، تلاش مسئولان بهداشتی کشوری و استان اردبیل میزان مرگ و میرها در دهه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

وی بیان کرد: ما در قالب همایش‌ها و نشست‌های پیشگیرانه با دعوت از اساتید و کارشناسان سایر کشورها سعی می‌کنیم تجربیات خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم تا زمینه برای کاهش اثرات این بیماری در سطح جهان بیش از گذشته مشاهده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: با مهار شیوع این بیماری در کانون‌هایی همچون مشگین‌شهر اقدامات پاکسازی و ضد عفونی در برخی از مناطق همچنان در اولویت است و امیدواریم در این راستا نیز بتوانیم با اقدامات منسجم جلوی شیوع و گسترش بیماری خطرناک کالازار را بگیریم.

انتهای پیام/62004/ک30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول