اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

مقابله با فساد جزو وظایف سازمان بازرسی کشور است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری جزو وظایف جدیدی است که به سازمان بازرسی محول شده است.

مقابله با فساد جزو وظایف سازمان بازرسی کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ناصر سراج ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بازرسی استان قزوین که در سالن اجتماعات دادگستری برگزار شد، با اشاره به تاریخچه سازمان بازرسی اظهار داشت: در سال 1308  نظامنامه هیئت تفتیشه مملکتی و وظیفه مأموران دولتی به تصویب هیئت وزیران رسید.

وی افزود: در سال 1315 خورشیدی با تصویب قانون اصلاح قسمتی از قانون اصول تشکیلات عدلیه، بازرسی کل کشور به ریاست وزیر دادگستری قرار گرفت و به موجب ماده شش آن، دفتر بازرسی کل کشور از دفاتر اختصاصی وزیر عدلیه شمرده شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: در سال 1337 به فرمان شاه بازرسی شاهنشاهی تأسیس شد ولی این بازرسی چون مجوز قانونی نداشت در سال 1341 به دستور دولت وقت تعطیل شد و بازرسی کل کشور تا سال 1347 به وظایف قانونی خود ادامه داد.

سراج با اشاره به اینکه در سال 1347 قانون تشکیل سازمان بازرسی شاهنشاهی مشتمل بر 14 ماده و دو تبصره به تصویب مجلس رسید، ادامه داد: برابر با این قانون اداره کل بازرسی کل کشور به اداره کل بازرسی وزارت دادگستری که وظیفه آن تنها رسیدگی به امور قضایی و اداری دادگستری بود، تبدیل شد و دیگر وظیفه‌های اداره کل بازرسی کشور به سازمان بازرسی شاهنشاهی واگذار شد.

این مسئول بیان کرد: برابر ماده یک قانون، سازمان بازرسی شاهنشاهی زیر نظر شاه بود و نخست وزیر مسئول امور مربوط به این سازمان در دو مجلس شد و تعیین رئیس سازمان نیز به فرمان شاه بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سازمان بازرسی شاهنشاهی منحل و مطابق لایحه قانونی سازمان بازرسی کل کشور مصوب اسفندماه سال 1357 به عنوان نخستین سازمان کل کشور پس از انقلاب تشکیل شد.

سراج عنوان کرد: به موجب این لایحه که مشتمل بر 10 ماده و دو تبصره بود، سازمان بازرسی تحت ریاست وزیر دادگستری تشکیل شد و آیین‌نامه اجرایی آن نیز در مرداد ماه سال 1358 از سوی هیئت وزیران دولت موقت جمهوری اسلامی ایران در 19 ماده به تصویب رسید.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه نظارت و بازرسی در این سازمان سه نوع است، اظهار کرد: در این سازمان بازرسی در سه نوع بازرسی مستمر، بازرسی فوق‌العاده و بازرسی موردی انجام می‌شود.

سراج ادامه داد: عمده فعالیت‌های سازمان بازرسی مستمر است که در قالب برنامه سالیانه و با استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود مبتنی بر پایه‌های علمی و شناخت کامل از نیازها و شرایط حاکم بر کشور صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به جهت‌گیری این نوع بازرسی گفت: جهت‌گیری اصلی برنامه‌های عملیاتی بر اساس سیاست‌ها و خط‌مشی‌های کلی نظام با هدف نظارت و بازرسی از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات مندرج در ماده دو قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور تعیین می‌‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه بازرسی فوق‌العاده در مواقع ضرروی انجام می‌‌شود، عنوان کرد: انجام بازرسی‌های فوق‌العاده حسب‌الامر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و یا به دستور رئیس قوه قضاییه و یا درخواست رئیس جمهور و یا کمیسیون اصول 88 و 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی و یا بنا به تقاضای وزیر یا مسئول دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و یا هر موردی که به نظر رئیس سازمان ضروری تشخیص داده شود، انجام می‌شود.

به گفته سراج، رئیس سازمان می‌تواند بر اساس ماده 10 آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، به دنبال شکایات و اعلامات مدلل، بازرس و یا هیئت بازرسی برای رسیدگی به موضوع اعزام کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای دریافت شکایات مردمی سامانه‌ای پیش‌بینی شده که مردم برای اعلام شکایات خود از هر مرجعی می‌توانند به صورت شبانه‌روزی به این سامانه مراجعه کرده و شکایات خود را ثبت کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: ظرف مدت یک ماه به این شکایات پاسخ داده می‌شود و اگر پاسخ قانع‌کننده نبود می‌توانند مجدداً درخواست بررسی دهند.

سراج ابراز کرد: مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری جزو وظایف جدیدی است که به سازمان بازرسی محول شده است.

این مسئول با اشاره به قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد عنوان کرد: فساد در این قانون هرگونه فعل یا ترک فعلی است که از سوی هر شخص حقیقی یا حقوقی به صورت فردی، جمعی یا سازمانی که عمداً و با هدف کسب هرگونه منفعت یا امتیاز مستقیم یا غیرمستقیم برای خود یا دیگری، با نقض قوانین و مقررات کشوری انجام پذیرد یا ضرر و زیانی را به اموال، منافع، منابع یا سلامت و امنیت عمومی و یا جمعی از مردم وارد کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: اگر به درستی به این قانون عمل شود، قطع یقین جرایم به حداقل خود می‌رسد.

انتهای پیام/77010/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول