اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با برپایی تکایا و برافراشتن بیرق‌ها در خرمشهر

پیچش عطر محرم در فضای شهرخرم

با برپایی تکایا و برافراشتن بیرق‌ها بوی محرم در خرمشهر پیچید.

پیچش عطر محرم در فضای شهرخرم

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، در حالی که چند روز تا آغاز ماه محرم باقیمانده است خرمشهر عطر و بوی محرم به خود گرفته است.

شهرستان خرمشهر با وجود مردم مومن و ولایت‌مدار خود همواره کانون برپایی آیین‌های عزاداری اهل بیت (ع) بوده است.

اوج آیین‌های عزاداری در این شهرستان در ماه محرم و به خصوص دهه اول این ماه است که هرساله جمعیت زیادی را از نقاط مختلف استان خوزستان و حتی دیگر استان‌ها به خود می‌کشاند.

*برپایی تکایا و برافراشتن بیرق‌ها

از چند روز قبل از آغاز ماه محرم کم‌کم تکایا در نقاط مختلف شهر برپا می‌شود و نکته مهم در آنها حضور جوانان است که نمودی بیشتر دارد.

جوانانی که با شور و اشتیاق فارغ از مشکلاتشان خدمت به حضرت اباعبدالله‌الحسین را افتخاری برای خود می‌دانند و می‌خواهند گامی ولو کوچک در راه شهدای کربلا بردارند.

تقریباً همه نقاط شهر با تکایای بزرگ و کوچک تزیین می‌شود اما نقطه مرکزی و کانون حضور تکایا در خرمشهر واقع در خیابان 40 متری و به ویژه خیابان منتهی به مسجد جامع این شهرستان است که بیش از 20 تکیه عزاداری در دهه اول ماه محرم در این نقطه برپا و از مردم پذیرایی می‌کنند.

*آماده‌سازی مساجد و حسینیه‌ها

یکی از مراکز عمده برگزاری آیین‌های سخنرانی و عزاداری در ماه محرم در خرمشهر مساجد و به ویژه حسینیه‌ها هستند که مراسم مختلفی را هر ساله برگزار می‌کنند.

با توجه به رسم دیرین موجود در خرمشهر مبنی بر سیاه‌پوش کردن محل برگزاری آیین‌های عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خادمان مساجد و حسینیه‌ها از بعد از عید غدیر کم‌کم خود را برای استقبال از ماه پیروزی خون بر شمشیر آماده می‌کنند.

بر این اساس و در فاصله دو تا سه روز به ماه محرم همه اعضای هیئت‌ها در مساجد و حسینیه‌های خود حاضر شده و به نظافت آنها می‌پردازند.

سپس پارچه‌های مشکی را به نشانه ماتم شهدای دشت کربلا تهیه و سرتاسر هیئت‌های خود را مشکی‌پوش می‌کنند.

پس از آن نیز با برافراشتن بیرق‌های بزرگ مشکی رنگ بر فراز حسینیه‌ها و برخی مساجد بوی محرم را در سراسر شهر می‌پیچانند.

*بازار داغ فروش پرچم و البسه‌های ماه محرم

این روزها در بازار روز و صفای خرمشهر که دو بازار عمده و اصلی این شهر هستند که وارد شوی همه چیز رنگ محرم گرفته است.

بیرق‌های مختلف به همراه البسه‌های مشکی‌رنگ سرتاسر بازار را گرفته و در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف عرضه شده و اتفاقا بازار داغی نیز گرفته است.

*حضور مردم از دیگر شهرها و استان‌ها در خرمشهر

با توجه به اینکه در دوران جنگ تحمیلی همه مردم خرمشهر مجبور به ترک شهر و دیار خود شدند پس از پایان جنگ تعدادی از آنها به شهر خویش بازگشته و بسیاری دیگر نیز در شهرهای مختلف کشور سکنا گزیده و با توجه به وضعیت موجود شهر و نبود زیرساخت‌های لازم در آن هنوز به خرمشهر بازنگشته‌اند.

با این وجود هیچ‌یک از آنها اصالت خود را فراموش نکرده و از هر ساله از نقاط مختلف کشور در ماه محرم خود را به خرمشهر می‌رسانند تا در آیین‌های عزاداری شرکت کنند.

علاوه بر آن مردم دیگر شهرهای همجوار نیز باتوجه به حال و هوای خاص موجود در خرمشهر در طول دهه نخست و به خصوص در پنج روز دوم خود را به این شهر می‌رسانند.

*مسجد جامع کانون عزاداری‌ها

با وجود اینکه در همه مناطق شهری و روستایی در خرمشهر مراسم عزاداری برگزار می‌شود اما هسته مرکزی این آیین‌ها در خیابان منتهی به مسجد جامع و حسینیه آیت‌الله عدنانی است.

در این خیابان علاوه بر حضور پررنگ و تو در توی تکایا حضور مردم نیز بسیار پررنگ است و بسیاری از مردم پس از اتمام آیین‌های سخنرانی و عزاداری هیئت‌های خود به این نقطه از شهر آمده و در مراسم شرکت می‌کنند.

علاوه بر آن گروه‌های سنج و دمام‌زنی نیز که از نقاط مختلف شهر می‌آیند نیز به این خیابان آمده و شور خاصی را ایجاد می‌کنند.

*لزوم توجه ویژه به برگزاری آیین‌های عزاداری محرم

امام جمعه خرمشهر بر لزوم توجه ویژه به برگزاری آیین‌های عزاداری محرم تاکید کرد.

حجت‌الاسلام سیدعبدالنبی موسوی با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم اظهار کرد: احیای دین خدا یکی از رسالت‌های مهم روحانیان مبلغ در ماه محرم است و این امر امسال نیز نباید از نگاه نافذ روحانیت دور بماند.

وی افزود: باید خودمان را به عاشورا متصل کنیم تا روحیه مقاومت و استقامت در برابر هر ظالم و ستیزه‌جویی داشته باشیم زیرا در غیر اینصورت پیام ماه محرم و نهضت امام حسین(ع) را نادیده گرفته‌ایم.

امام جمعه خرمشهر با تاکید بر اینکه روحانیون باید در همه ابعاد برای اشاعه فرهنگ ناب محمدی (ص) در جامعه اسلامی پیشگام باشد گفت: از همه اقشار به ویژه هیئت‌های عزاداری در شهرستان خرمشهر انتظار می‌رود تا توجه ویژه‌ای به برگزاری آئین‌های عزاداری ماه محرم داشته باشند تا موجبات انحراف پیش نیاید.

*برگزاری آیین‌های عزاداری در همه مساجد، حسینیه‌ها و هیئت‌های مذهبی

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خرمشهر نیز در خصوص برنامه‌های ماه محرم در این شهرستان نیز اظهار کرد: آیین‌های عزاداری ماه محرم همچون سال‌های گذشته در همه هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام عادل رویوران اظهار کرد: بیش از 50 مسجد در خرمشهر وجود دارد که در اکثر آنها آیین‌های سخنرانی به ویژه پس از نماز جماعت برگزار می‌شود.

وی افزود: علاوه بر آن 220 حسینیه که نام آنها در سازمان تبلیغات به ثبت رسیده است در طول این دهه برنامه‌های سخنرانی و عزاداری را برگزار می‌کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خرمشهر ادامه داد: البته تعداد حسینه‌های موجود در خرمشهر بسیار بیشتر از این تعداد است.

رویوران تصریح‌ کرد: باتوجه به این می‌توان گفت آیین‌های عزاداری در همه نقاط شهر در طول دهه نخست ماه محرم برگزار و مساجد و حسینیه‌ها آماده حضور عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) هستند.

محرم در خرمشهر که به نجف ایران معروف است حال و هوایی دیگر دارد که جز با حضور در این شهر و مشارکت در این آیین‌ها نمی‌توان وصفی را برای آن تعریف کرد.

==========

گزارش امید زباری

==========

انتهای پیام/72008/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول