اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی کرمان:

مخالفان شعار مرگ بر آمریکا برخلاف اراده ملی قدم بر می‌دارند

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمان گفت: آنهایی که تلاش دارند، شعار مرگ بر آمریکا حذف شود برخلاف اراده ملی قدم بر می‌دارند.

مخالفان شعار مرگ بر آمریکا برخلاف اراده ملی قدم بر می‌دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، احمدعلی مقدم دبیر حزب موتلفه اسلامی و دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار فارس در مورد مسائل روز کشور و استان کرمان دیدگاه‌های خود را بیان کردند که بخش نخست این مصاحبه از نظرتان می‌گذرد.

فارس: صلاح می‌دانید، ابتدا از بحث 13 آبان آغاز کنیم، زیرا در آستانه این روز بزرگ هم قرار داریم، نظرتان در مورد مطالب مطرح شده در زمینه حذف شعار مرگ بر آمریکا در راهپیمایی 13 آبان سال جاری چیست؟

مقدم: روز 13 آبان به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) انقلاب دوم بود، 13 آبان یک نقطه عطف تاریخی است، زیرا در این روز با تسخیر جاسوس‌خانه آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام خمینی (ع) به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده است.

هیچ کشوری را در دنیا مانند جمهوری اسلامی ایران نمی‌بینید که تمام قد مقابل اسکتبارستیزی شیطان بزرگ آمریکا بایستد و این از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که الهام گرفته از ولی‌فقیه زمان است و به جرات می‌توان جمهوری اسلامی ایران را تجلی تمام‌نمای استکبارستیزی و آزادیخواهی به شمار آورد.

در روز ملی مبارزه با استکبار دو خاطره تلخ دیگر از آمریکای جنایتکار، توسط نوکر دست‌نشانده‌اش رژیم منحوس پهلوی در ذهن ملت شریف و آزاده ایران هست، یکی 13 آبان سال 43 که حضرت امام خمینی (ره) تبعید شدند و دیگری 13 آبان سال 57 که تعداد زیادی از دانش‌آموزان مظلومانه به شهادت رسیدند.

شهادت حسین فهمیده، حسین علم‌الهدی و حسین خرازی نمونه‌هایی است که از پیام 13 آبان الهام گرفته‌اند، اینکه عده‌ای از هول حلیم در دیگ افتاده و می‌خواهند شعار مرگ بر آمریکا را حذف کنند و آن را از قول آقای هاشمی رفسنجانی به امام خمینی (ره) نسبت می دهند، واقعا جفا به حضرت امام خمینی (ره) است، زیرا هیچ مستندی وجود ندارد که حضرت امام خمینی (ره) با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بوده باشند.

آنهایی که تلاش دارند شعار مرگ بر آمریکا حذف شود برخلاف اراده ملی قدم بر می‌دارند، زیرا تا زمانی که آمریکا دست از شرارت و جنایت‌های خودش بر ندارد و صداقت خودش نسبت به ملت ایران را نشان ندهد همچنان شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند.

 

شعار مرگ بر آمریکا با شدت ادامه دارد

طبیعی است تا زمانی که آمریکا روحیه استکبارستیزی خود را داشته باشد و به مردم مظلوم دنیا ظلم و ستم کند و از تروریست‌های دولتی و غیردولتی حمایت کند، همچنان شعار مرگ بر آمریکا با شدت هر چه تمام‌تر گفته می‌شود و متعجب هستم که دولت با چه هدفی مذاکره با آمریکا را به نظرسنجی می‌گذارد به نظرم اصلا جایگاه و هیچ توجیهی نمی‌تواند داشته باشد.

نمی‌دانم طراحان این نظرسنجی چه هدفی را دنبال می‌کنند به اعتقادم این کار غیرمنطقی و غیرعالمانه است به هر حال باید بدانیم این مقاومت سرسختانه ملت ایران بر سر اصول و ارزش‌های خود در گذشته بوده که عامل این تغییر رفتار آمریکا در برابر ایران شده است

اینکه مطرح می‌شود، آیا در 13 آبان ماه جاری شعار مرگ بر آمریکا سر داده می‌شود یا خیر، نخست باید گفت این سئوال انحرافی است و دوم اینکه باید به آن‌ها گفت چرا مرگ بر آمریکا گفته نشود، شعار مرگ بر آمریکا شعار محوری ملت ایران است، ملت ایران در 13 آبان سال جاری بسیار جدی‌تر و محکم‌تر و پرشورتر از سال‌های گذشته بر سر آمریکا فریاد می‌زنند و مرگ بر آمریکا می‌گویند به طوری که کاخ سفید بلرزد و لرزه بر اندام حاکمان آن بیفتد.

فارس: مذاکرات صورت گرفته در زمینه انرژی هسته ای را چگونه می بینید؟

مقدم: آن‌ها باید بدانند ملت ایران از حق مسلم خود در ارتباط با پیشرفت‌های هسته‌ای به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آیند و این حمایت‌های گسترده مردم از مسئله هسته‌ای است که موجب شده تعداد سانتریفیوژهای ما از صفر به 20 هزار عدد برسد

نمی‌دانم گروه 1+5 و به ویژه آمریکا چرا با خلع سلاح هسته‌ای کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای که مجموعا 27 هزار کلاهک بمب هسته‌ای دارند، برخورد جدی و قاطع به عمل نمی‌آورند و آنها را معدوم نمی‌کنند، لذا به نظر می‌رسد، آنها به دنبال چیز دیگری به غیر از انرژی هسته‌ای هستند.

کشورهای مذاکره کننده در مورد انرژی هسته ای خصوصا آمریکا که خود دارای سلاح هسته ای می باشد و علیه کشتار مردم هم استفاده کرده‌اند و حال شعار دفاع از حقوق بشر سر می‌دهند.

ما که دارای انرژی هسته ای هستیم و مرتب هم از طرف مسئولان اعلام شده که اصلا دنبال سلاح هستهای نبوده و نیستیم و از طرفی فتوای رهبر عظیم‌الشان جمهوری اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم بهترین و محکم‌ترین سند برای ادله ما است.

آنها خوب می‌دانند که در مبانی دینی و اسلامی ما استفاده از سلاح کشتار جمعی منع شده است، آن‌هایی که ذره‌ای به مسائل شرع آشنا باشند که هستند، خوب می‌دانند فتوا یعنی چه، اما خود را به نفهمی می‌زنند به هر حال آمریکا نباید این قدر خودش را به نفهمی بزند، زیرا خوب می‌داند و اراده قوی ملت ایران را طی انقلاب اسلامی دیده‌اند، لذا چاره‌ای به غیر از تسلیم شدن در برابر اراده ملت ایران ندارند، لذا باید از سنگ اندازی در راه پیشرفت، ترقی و تعالی کشور به ویژه پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های نوین دست بردارند.

 

رئیس جمهور باید اعتدال را به طور شفاف و روشن تبیین و تعریف کنند

من معتقدم رئیس جمهور باید اعتدال را به طور شفاف و روشن تبیین و تعریف کنند، اینکه همایش برای تعریف از اعتدال گذاشته شود، چیزی را حل نمی‌کند به غیر از اینکه هزینه‌ای را تحمیل می‌کنند، خود رئیس جمهور که با شعار اعتدال پا به میدان خدمت گذاشته‌اند، باید یک تعریف اصولی و منطقی و روشن از کلمه اعتدال ارائه کنند تا از سوءاستفاده عده‌ای فرصت‌طلب جلوگیری به عمل آید.

زیرا عده ای و هر گروهی به نفع خود تعاریف مختلفی از اعتدال را مطرح می کنند و از طرفی این نگرانی هم وجود دارد که بعضی از اصلاح‌طلبان به ویژه اصلاح‌طلبان تندرو به شدت به دنبال مصادره دولت یازدهم هستند که با تعاریف و تفاسیر مختلف به دولت ایشان لطمه وارد کنند به نظر می‌رسد، لازم است هر چه سریع‌تر شخص رئیس جمهور تعریف شفاف و روشن خود از اعتدال آن هم در بخش‌های مختلف داخلی، سیاسی، اقتصادی، مدیریتی و به ویژه عزل و نصب‌ها و ... را بیان کنند.

هیچ عزل و نصبی را با اعتدال نمی‌بینم

در حال حاضر با صراحت باید بگویم به اعتقاد شخصی من در هیچ رفتاری از دولت و مسئولان در مورد عزل و نصب‌ها اعتدال را نمی‌بینیم، اینکه رئیس جمهور گفتند دولت فراجناحی تشکیل می‌دهند واقعا دولت، دولت فراجناحی است؟ اینکه بیشتر مسئولان از یک طیف و جناح و حتی حزب خاص منصوب شده‌اند، اعتدال است؟

مگر شعار اصلاحات و جامعه مدنی بد بود؟ اما به علت اینکه تا پایان دولت اصلاحات هیچ تعریف مشخص و دقیقی ارائه نشد در عمل دیدید و دیدیم که به وطن فروشی و خروج از حاکمیت شماری از مدعیان اصلاحات انجامید، حالا هم آنها فضا را برای بازسازی خود مناسب دیده‌اند و هر یک تعریفی را به نفع خود دارند، لذا امیدواریم شعار اعتدال به سرنوشت شعار اصلاحات و جامعه مدنی دچار نشود.

این را می‌دانیم دولت به تنهایی قادر به اداره کشور و حل مشکلات نیست، مردم باید دولت را در همه زمینه‌ها یاری دهند تا دولت بر مشکلات فائق آید، اما مسئولان هم باید بدانند در نظام اسلامی مردم اساس هستند و همه قوا باید خدمتگزار مردم باشند.

 

 معیشت مردم، بیکاری، گرانی‌های بی‌حد و حصر مشکل اساسی است

در حال حاضر معیشت مردم، بیکاری، گرانی‌های بی‌حد و حصر مشکل اساسی است که دولت باید هرچه سریع‌تر با تدبیر برنامه‌های خود را برای رفع این مشکلات اعلام کند تا مردم به مسئولان خود امیدوار شوند، همان طور که آقای روحانی دولت خود را دولت تدبیر و امید نام گذاشته‌اند، این ملت بزرگ و فداکار و همیشه در صحنه بار اصلی انقلاب و کشور را به دوش کشیده و می‌کشند، لذا به حق شایسته خدمت هستند و می‌دانیم هیچ عبادتی هم به اندازه خدمت بی‌منت به مردم شریف که ولی نعمتان هستند در پیشگاه الهی اجر و قرب نداشته و ندارد.

لذا لازم است تمام همت خود را برای بهبود معیشت مردم و بیکاری و گرانی معطوف دارند نه اینکه هر روز شاهد گرانی‌های جدید باشیم، اعتقاد دارم می‌توان با برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت بر این شکاف‌های اقتصادی فائق آمد، این کوچک‌ترین خدمتی است که به حق این ملت شریف می‌کنید.

اینکه بعضی از مسئولان مرتب عملکرد دولت قبلی را زیر سئوال ببرند و تمام نابسامانی‌ها را به گردن دیگران بیندازند، عمل ناپسندی است، بهتر آن است به جای وقت گذاشتن روی متهم کردن دولت قبلی وقت خود را به رفع مشکلات و ساماندهی وضع اقتصادی کشور مصروف دارند.

البته بررسی و تحلیل نکات دولت قبلی بدون اینکه رسانه ای شود در داخل خودشان از الزامات است، همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند که دولت فعلی باید ضمن داشتن نکات مثبت دولت قبلی، نواقص و اشکالات دولت قبلی را نداشته باشد، لذا برای اینکه این دولت اشکالات دولت قبلی را نداشته باشد باید نواقص دولت قبلی را بررسی کند.

 

بیان نکات منفی دولت گذشته مشکلی را برطرف نمی‌کند

شما ببینید در حال حاضر اگر بخواهیم در همین دولت یازدهم و در این چند ماه کاری یک ارزیابی از عملکرد دولت داشته باشیم، طبعا نکات مثبت و منفی وجود دارد و طبیعی هم است، لذا این درست نیست که ما فقط روی نکات منفی دولت قبلی دست بگذاریم.

اینگونه صحبت کردن مسئولان در مورد دولت قبلی ممکن است این تعبیر را در اذهان عمومی ایجاد کند که به علت اینکه آقایان از وعده و قول‌هایی که در مورد معیشت و رفع مشکلات داده‌اند، عاجز مانده و یا عملی نمی‌دانند، لذا حالا مرتبا نکات منفی دولت قبلی را بیان می‌کنند.

من معتقدم دیکته نانوشته غلط ندارد در مقابل آن همه خدمت دولت‌های نهم و دهم که انصافا بی‌سابقه بوده، مسئولان به جای اینکه هر روز وقت خود را به بازگو کردن معایب و نواقص و ایرادات آن دولت صرف کنند به کار خود بپردازند و مشکلات کشور و مردم را حل و فصل کنند.

واقعا نمی‌دانم آن عده‌ای که به بازگو کردن نکات منفی و اکراندیسمان کردن دولت پیشین می‌پردازند چه اهدافی را دنبال می‌کنند به طریقی در مورد دولت پیشین صحبت می‌کنند که انگار دولت قبلی هیچ کاری نکرده و آن چنان القا می‌کنند که تنها این‌ها نجات دهنده کشور و حلال تمام مشکلات هستند که این بی‌انصافی است.

 

گماردن عناصر فتنه 88 در دولت یازدهم

در حال حاضر ملاحظه می‌کنید، دولت عناصری از فتنه 88 را به عناوین مختلف در مصدر کار گمارده که جای بحث دارد، نمی‌دانم مگر پرونده و سوابق آن‌ها موجود نیست و آقایان مشاهده نمی‌کنند، جای تعجب است که با آن سوابق و فتنه انگیزی ها چه طور آنها را به پست‌های اجرایی حساس و بعضا کلیدی می‌گمارند.؟

گاهی بعضی افراد که عامل و تحریک کننده و سخنران در فتنه 88 بوده‌اند در لیست منصوبان مشاهده می‌شود، خیلی متعجب می‌شویم، اگر اشتباه نکنم، یادم هست که بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی ره) در سخنرانی خود با اتحادیه انجمن‌های اسلامی ادارات فرمودند برای انتصاب در پست‌های حساس و کلیدی باید به غیر از سوابق فعلی سوابق قبل و بعد از انقلاب آن فرد و خانواده وی مورد بررسی قرار گیرد، سپس منصوب شود به نظر می‌رسد، رئیس جمهور و مسئولان به این مطلب توجه جدی مبذول نداشتند.

لازم است عرض کنم، فقط لحاظ کردن سوابق فعلی در مورد مناصب پایین و غیرکلیدی و حساس است، لذا از دولت یازدهم انتظار تدبیر و ایجاد امید بیشتری است، ملت ایران اظهارات ایشان و قول‌هایی که داده‌اند را در ذهن خود دارند که برای تدبیر از کلید استفاده می‌کنند نه از داس، آیا تاکنون واقعا چنین عمل شده یا نه، قضاوتش با مردم شریف است.

شخص رئیس جمهور بهتر می‌دانند بررسی سوابق فکری و عملی افراد و گزینش از میان افراد متعهد و مقید به اسلام و انقلاب و و ولایت و دور از فتنه راه جلوگیری از نفود افراد نااهل در نهادهای انقلاب اسلامی است.

ما برای توفیق دولت در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری دعا می‌کنیم و برای کمک به دولت از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و به هیچ عنوان تضعیف دولت را هم جایز نمی‌دانیم، اما برای خود نقد مشفقانه را محفوظ می‌دانیم.

عملکرد فتنه‌گران هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود

اینکه بعضی‌ها با تلاش‌های زیاد درصدد به فراموشی سپردن فتنه 88 هستند به یقین اهدافی را دنبال می‌کنند که به نفع آقای روحانی نیست به نظر بنده فتنه 88 و رفتار اصلاح‌طلبان تندرو در مجلس ششم و دولت اصلاحات هیچ‌گاه فراموش شدنی نیست و نباید هم فراموش شود.

چون فتنه 88 از حوادث بسیار تلخ و پرهزینه‌ای برای انقلاب اسلامی و کشور بوده و در تاریخ تا ابد ثبت شده، لذا به اعتقاد بنده باید برای بصیرت‌دهی مرتبا این حادثه را مرور و بازخوانی کنیم تا از طرفی عبرت باشد و از طرف دیگر بصیرت‌دهی شود.

اینکه همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری و گرانی را سر تحریم‌ها بگذاریم، کار منطقی و درستی نیست، من معتقدم سهم تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی در کشور ما رقم کمی است، آن که سهم بیشتری دارد، مربوط به مدیریت اقتصادی و یا تیم اقتصادی دولت بوده و هست.

بنابراین اینکه بعضی از مسئولان قبلی و فعلی تمام مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری و گرانی را از تحریم می‌دانند به نظر می‌رسد به علت اینکه هیچ‌گونه برنامه‌ای برای بهبود معیشت و رفع مشکلات مردم ندارند، همه مشکلات را از تحریم‌ها می‌دانند وگرنه یک تیم اقتصادی قوی و متخصصان متعهد می‌توانند با همکاری قوای سه‌گانه و با برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت میان مدت و طویل مدت بر این مشکلات فائق آیند.

فارس: در مورد انتخاب استاندار کرمان در دولت یازدهم چه نظری دارید؟

مقدم: وزیر کشور چند بار اظهار داشتند که تمام استانداران باید تغییر کنند و در ادامه گفته‌اند، حتی ممکن است بعضی از استانداران جا‌به‌جا شوند، اما به هر حال باید تغییر کنند، طبیعی است، انتخاب مدیران به ویژه استاندار حق دولت است و هر کسی را که خودش بخواهد، می‌گمارد و نباید در کار دولت دخالت کرد.

در مورد استاندار ولایتمدار کرمان انتظار داریم، ابقا شوند، یقینا ایشان چنانچه نقطه ضعفی هم داشته باشند پس از تثبیت جبران می‌کند، همان طور که می‌دانید برای ابقای ایشان ائمه جمعه سراسر استان کرمان و مجمع نمایندگان اتفاق نظر دارند و نظر خود را هم مکتوب کرده‌اند.

استاندار کرمان نباید سابقه همکاری با فتنه‌گران داشته باشد

اگر وزیر کشور در اظهاراتی که داشتند برای انتصاب استانداران نظر نماینده ولی‌فقیه، امام جمعه و همچنین نمایندگان استان کرمان را لحاظ می‌کنند، طبیعتا باید ایشان را ابقا کنند.

 

اگر هم واقعا برای تغییر پافشاری می‌کنید و می‌دانیم در فشار قرار دارید، فردی را بگمارید که در سوابق و عملکرد هیچ‌گونه همکاری با جریان فتنه نداشته باشد، زیرا مردم کرمان ذهنیت خوبی از عملکرد و سوابق اینگونه افراد ندارند و به جریان فتنه و اصلاح‌طلبان تندرو حساس‌ هستند.

فردی که انتخاب می‌کنید باید ضمن آشنایی با ظرفیت‌های عظیم استان کرمان بتواند با برنامه‌ریزی درست و به دور از سیاسی کاری کرمان را به جایگاه واقعی و در خور مردم شریف استان کرمان برساند که برای این کار نیاز جدی به چابک‌سازی مجموعه مدیران اجرایی استان کرمان به ویژه مرکز استان است.

فارس: چه توصیه ای برای استاندار دولت یازدهم در استان کرمان دارید؟

مقدم: استاندار دولت یازدهم باید در تعامل با ائمه جمعه و روحانیت استان کرمان و نمایندگان در راستای خدمت‌رسانی به مردم و تحقق مطالبات به حق و منطقی مردم و مقام معظم رهبری باشد از طرفی همان طور که عرض شد بدون سیاسی کاری با چابک‌سازی مدیران اجرایی از ظرفیت‌های عظیم استان کرمان بهره گرفته و استان را به جایگاه واقعی و در خور مردم شریف و شهیدپرور استان برساند

استاندار باید نظارت جدی و بدون اغماض و مستمر را ضمن تقویت دستگاه نظارتی در راس امور خود قرار دهد، زیرا اولا نظارت موجب می‌شود که تخلف و فساد به حداقل برسد و همچنین در خدمت رسانی به مردم با دید اینکه مردم ولی نعمت ما هستند، تسریع شود.

مدیران اجرایی استان باید بدانند با روی گشاده باید پاسخگوی ارباب رجوع بوده و خود را واقعا خادم مردم بدانند نه اینکه بعضا مشاهده می‌شود برخی در ادارات با ارباب رجوع برخوردهای نامناسب دارند و آنها را تحقیر کرده و با هزار منت پاسخش را می‌دهند.

و یا اینکه دیده می‌شود خیلی از ارباب رجوع به علت جلسات مسئولان برای یک کار کوچک ساعت‌ها در ادارات سرگردان و بلاتکلیف می‌مانند که به نظر می‌رسد باید جلسات خود را به ساعت غیر اداری موکول کنند و یا در مورد تسریع در انجام کار ارباب‌رجوع تدبیر جدی دیگری اتخاذ کنند.

گاهی برای یک کار کوچک در اداره‌ای باید یک سیکل طولانی را طی کنند در حالی که به راحتی می‌توان این سیکل را خیلی کوتاه و و منطقی در مدت چند دقیقه انجام داد، این مواردی را که عرض می‌کنم خودم به کرات شاهد آن بودم و با توجه به تجربه 40 ساله‌ای که دارم اینگونه مسائل با یک برنامه‌ریزی ساده قابل حل است.

در مورد نظارت هر چند وقت یک بار دستگاه‌های نظارتی برای مدت خیلی کوتاه فعال می‌شوند، سپس خیلی کمرنگ و آن قدر کمرنگ می‌شوند که هیچ احساسی از نظارت نمی‌شود، مانند نظارت بر پخت نان، نظارت بر ارزاق عمومی و تره‌بار و میوه و ... .

 

نظارت بر کار دستگاه‌های اجرایی، نظارت بر تکریم ارباب‌رجوع، بنده به این ارزیابی‌هایی که در مورد تکریم ارباب‌رجوع می‌شود، اعتقادی ندارم، زیرا در عمل که پای درد دل مردم می‌نشینیم، نتیجه چیز دیگری است.

شما می‌توانید آمار واقعی تولید مرغ گوشتی استان کرمان را بگیرید، می‌بینید ظرفیت تولید بیش از مصرف استان کرمان است، اما قیمت آن بعضا بیش از قیمت استان‌های هم‌جوار است که باید موضوع بررسی و حل و فصل شود.

فارس: در مورد مدیران ضعیف دستگاه‌های اجرایی گفتید، می‌توانید مثال بزنید؟

مقدم: اجازه دهید، نام نبرم، البته دستگاه‌های اجرایی هستند که ضعف دارند، من فقط به یک مورد آن هم در مورد صدا و سیمای کرمان که رسانه ملی است، عرض کنم از زمانی که مدیرکل فعلی منصوب شدند در سالگرد شهدای چهارگانه موتلفه اسلامی که شهدای ملی هم محسوب می‌شوند و رسانه کشوری و بیشتر شبکه‌های استانی در سالگرد آن شهدای گرانقدر برنامه‌هایی تولید و پخش می‌کنند، اما صدا و سیمای کرمان در چند سالی که ایشان بر مصدر این رسانه هستند در هیچ سالی هیچ تولید و یا حتی خبری در این زمینه تولید و پخش نکردند.

  البته چنانچه یک بررسی اجمالی و منصفانه در روند عملکرد این رسانه ملی در کرمان به عمل آید شاید در همه ابعاد و بخش‌های دیگر این گونه اعمال سلیقه شخصی را ملاحظه کنید.

ادامه دارد ... .

===============

گفت‌وگو از مهسا حقانیت

===============

انتهای پیام/2446/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول