اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر بهزیستی بیرجند:

مناسب‌سازی تنها مختص افراد معلول نیست

مدیر بهزیستی بیرجند گفت: مناسب‌سازی خاص افراد معلول نبوده بلکه تمامی افراد جامعه از قبیل، سالمندان، کودکان، بانوان و غیره نیاز به مناسب‌سازی مطلوب شهری دارند.

مناسب‌سازی تنها مختص افراد معلول نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حسن شرفی ظهر امروز در کمیته مناسب‌سازی شهرستان بیرجند اظهار داشت: طبق قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره حقوق افراد دارای معلولیت، معلولان حق دارند در جامعه از امکاناتی برخوردار باشند که بتوانند به طور مستقل در جامعه حضور و زندگی کنند.

وی ادامه داد: مناسب‎سازی به فرایندی اطلاق می‌شود که از طریق آن نظام کلی جامعه، نظیر محیط فیزیکی و فرهنگی، مسکن، حمل و نقل، خدمات اجتماعی و بهداشتی، فرصت‌های شغلی و آموزشی، زندگی اجتماعی و فرهنگی از جمله تسهیلات ورزشی و تفریحی در دسترس افراد جامعه و به ویژه افراد کم‎توان قرار بگیرد.

مدیر بهزیستی بیرجند افزود:  در این راستا یکی از اقدامات اساسی، بالا بردن خدمات و تسهیلات محیط شهری برای افراد کم‎توان و دچار معلولیت بوده و از این رو، مناسب‌سازی تجهیزات و مبلمان شهری به منظور استفاده این افراد اهمیت بسیاری دارد.

شرفی ضوابط مناسب‌سازی محیط شهر برای معلولان و ضوابط طراحی شهری مصوب شورای عالی شهرسازی را این‎گونه بیان کرد: پیاده رو، محل عبور پیاده در سواره رو، توقفگاه‌ها، تجهیزات شهری، محل خط کشی عابر پیاده، پل‌های ارتباطی بین پیاده رو و سواره رو موجود، ورودی‌ها، فضاهای بهداشتی و از این قبیل باید مورد توجه مسئولان قرار گرفته شود.

وی یادآور شد: ایجاب می‎کند فضای عمومی شهر برای دسترسی تمامی افراد محیط و مناسب‌سازی شود.

مدیر بهزیستی بیرجند متذکر شد: زمانی مناسب‌سازی در سطح شهرستان به شکل تمام و کمال شکل می‌گیرد که آن را یک وظیفه و تکلیف دانسته و آن را جدی بگیریم.

شرفی اذعان داشت: مناسب‌سازی خاص افراد معلول نبوده بلکه تمامی افراد جامعه از قبیل، سالمندان، کودکان، بانوان و غیره نیاز به مناسب‌سازی مطلوب شهر دارند.

وی با بیان این‌که 12 دستگاه اجرایی در زمینه مناسب‌سازی شهری با کمیته مناسب‌سازی شهرستان بیرجند همکاری و مشارکت دارند، افزود: امید است با ارائه راهکارهای مناسب از جانب دستگاه‎های مربوطه هرچه زودتر شاهد مناسب‌سازی هر چه مطلوب‌تر شهرستان باشیم.

شرفی در ارتباط با مصوبات جلسه قبل کمیته مناسب‌سازی شهرستان بیرجند، یادآور شد: مناسب‌سازی یکی از ورودی‌های پارک توحید، ون مناسب‌سازی شده که توسط بخش دولتی و بهزیستی تهیه شده و در اختیار یک سازمان مردم نهاد (NGO )قرار گرفته است، پایش مقطعی اقدامات مناسب‌سازی به صورت هفتگی، بازدید از اداره کل بنیاد شهید استان و شهرستان و اقدامات مناسب‌سازی شده در آن، برگزاری کارگاه آموزشی برای جامعه مهندسین و غیره از جمله مصوبات جلسه قبل کمیته بوده است.

لازم به ذکر است، اعلام نقاط مدنظر شهری برای مناسب‌سازی توسط راهنمایی رانندگی و شهرداری، موانع موجود در خیابان‌ها، ارسال نقایص دستگاه‌های مناسب‌سازی شده، توجه ویژه به دستگاه‌هایی که بیشترین حضور افراد را دارا هستند و توجه به ورزش و آ‌ب‌درمانی و در نظر گرفتن استخری مربوط به آن حتی دو ساعت در هفته از جمله مصوبات این جلسه مطرح شد.

انتهای پیام/69017/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول