اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دادگستری کرمان مطرح کرد

هشدار در مورد آمار بالای طلاق‌های توافقی در کرمان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: طلاق توافقی دومین خواسته در پرونده‌های دادگستری استان کرمان بوده است و هشدارها در این زمینه را باید جدی گرفت.

هشدار در مورد آمار بالای طلاق‌های توافقی در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حمید خالقی صبح امروز در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر کرمان اظهار داشت: در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته پرونده‌های دادگستری استان 11 درصد رشد داشته است.

وی افزود: سرقت مستوجب تعزیر و ضرب و جرح عمدی به عنوان اتهام‌های نخست و دوم هستند و آمار سرقت در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن 43 درصد و ضرب و جرح عمدی 26 درصد رشد داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان ابراز داشت: در سال گذشته 13 میلیون و 700 هزار پرونده در سطح کشور رسیدگی شده که از این میزان سهم استان کرمان 547 هزار و 325 پرونده بوده است.

خالقی عنوان کرد: در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن جرایم و آسیب‌ها 22 درصد رشد داشته است و بر اساس آمار با توجه به وجود 240 قاضی در استان کرمان هر قاضی به طور میانگین سالانه 2 هزار پرونده را رسیدگی می‌کند.

وی با اشاره به جمعیت 3 میلیون نفری استان کرمان اذعان داشت: در سال گذشته 889 هزار و 600 نفر درگیر پرونده‌های دادگستری بودند.

این مقام قضایی افزود: ترک نفقه با رشد 126 درصدی در سال 91 نسبت به سال 90 بیشترین رشد را داشته است.

خالقی وضعیت استان کرمان نسبت به کشور را از حیث پرونده‌های اتهام و دعوا خوب توصیف کرد و گفت: استان کرمان از نظر پرونده‌های اتهام رتبه‌ بیست و ششم کشور و از نظر پرونده‌های دعوا رتبه بیست و نهم کشور را داراست.

وی با بیان اینکه طلاق توافقی دومین خواسته در پرونده‌های دعوا بوده است، اظهار کرد: افزایش دو موضوع سرقت و طلاق در پرونده‌های کیفری و حقوقی قابل تأمل و بررسی است.

خالقی تصریح کرد: آمار طلاق توافقی در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن 12.99 درصد و در شش ماه ‌نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به انجام 30 هزار و 217 ازدواج در سال گذشته گفت: در سال گذشته در مجموع به ازای هر 755 ازدواج یک طلاق روی داده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان بیشترین سن طلاق را در رابطه با آقایان بین 25 تا 29 سال و بین خانم‌ها بین 20 تا 25 سال عنوان کرد و ابراز داشت: میانگین مدت ازدواج‌های منجر به طلاق زیر پنج سال بوده است.

خالقی با بیان اینکه اگر اقدام همه‌جانبه‌ای در رابطه با موضوع خانواده انجام نشود با سیر صعودی آمار طلاق‌ها در آینده مواجه می‌شویم، خاطر نشان کرد: یکی از عوامل مؤثر در پیشگیری از طلاق مشاوره‌ زوج‌ها قبل از ازدواج است.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه زوج‌ها باید حتما قبل از ازدواج آموزش‌های مهارت زندگی و مسائل ویژه زناشویی را فرا گیرند، تصریح کرد: یکی از عوامل بسیار مؤثر در بروز و افزایش طلاق‌ در جامعه استفاده از برنامه‌های ماهواره است.

خالقی همکاری دستگاه‌های مختلف در حوزه‌ فرهنگی و اجتماعی در پیشگیری از وقوع آسیب‌ها را بسیار مؤثر دانست و خاطر نشان کرد: در شش ماهه‌ دوم سال جاری 680 برنامه‌ آموزشی اجرا می‌شود که 400 برنامه مربوط به دانش‌آموزان و والدین آنها است.

وی با تاکید بر شکل‌گیری کارگروه خانواده گفت: باید با پرهیز از کارهای جزیره‌ای همه‌ موضوعات مربوط به خانواده با بهره‌گیری از کارگروهی به عنوان اتاق فکر پیگیری شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با اشاره به افزایش آمار سرقت خاطر نشان کرد: یکی از عوامل مؤثر سرقت از داخل خودرو در معرض دید بودن لوازم گران‌قیمت است.

خالقی افزود: شهروندان به ویژه خانم‌ها اگر فقط کیف خود را از شانه‌ چپ به روی شانه‌ راست بیندازند، 90 درصد از کیف‌قاپی جلوگیری می‌شود و به اعتقاد من در سرقت 60 درصد مالباخته مقصر است.

وی همچنین با اشاره به همیاری خوب شهرداری کرمان با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اظهار کرد: این معاونت اقدامات مشترکی با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان در دست اجرا دارد که در اختیار گذاشتن تلویزیون‌های شهری برای اطلاع‌رسانی موضوعات مختلف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از آن جمله است.

خالقی افزود: علاوه بر در اختیار گذاشتن تلویزیون‌های شهری در سه نقطه از شهر کرمان، پخش و نصب هشدارهای پیشگیری از وقوع جرم به وسیله‌ بنر در هشت نقطه از شهر کرمان، نصب پیام‌های پیشگیری در اتوبوس‌های شرکت واحد، برگزاری برنامه‌ها و همایش‌های آموزشی مختلفی در فرهنگسرای کوثر کرمان با همکاری شهرداری و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری صورت گرفته است.

انتهای پیام/2446/خ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول