اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امسال صورت می‌گیرد

غربالگری 56 هزار کودک قزوینی در طرح پیشگیری از تنبلی چشم

مسئول پیشگیری از معلولیت اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: امسال 56 هزار کودک قزوینی سه تا شش سال در طرح پیشگیری از تنبلی چشم غربالگری بینایی می‌شوند.

غربالگری 56 هزار کودک قزوینی در طرح پیشگیری از تنبلی چشم

مهری گل‌پرور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: امسال 56 هزار کودک سه تا شش سال مشمول طرح پیشگیری از تنبلی چشم در این استان هستند که باید غربالگری بینایی شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین از امروز به صورت همزمان در سراسر کشور شروع شده است، بیان کرد: والدین با ارائه شناسنامه در پایگاه‌های سنجش بینایی می‌توانند غربالگری بینایی فرزندان سه تا شش سال مشمول در این طرح را انجام دهند.

مسئول پیشگیری از معلولیت اداره کل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه کودکان سه تا شش سال در سه سال متوالی باید در طرح پیشگیری از تنبلی چشم شرکت کنند، ابراز داشت: کودکانی که یک یا دو بار معاینه شدند باید دوباره به پایگاه‌های سنجش بینایی برای اجرای این طرح مراجعه کنند به طوری که تا سن شش سال سه بار مورد غربالگری بینایی قرار گرفته باشند.

گل‌پرور اذعان داشت: مربیان در مرحله نخست در پایگاه‌های سنجش بینایی بیماری چشمی کودکان را تشخیص نمی‌دهند آنان فقط غربالگری می‌کنند که کودکان سالم یا مشکوک به تنبلی چشم هستند.

وی با بیان اینکه کودکان مشکوک به تنبلی چشم به مرحله دوم اپتومیترسیت ارجاع داده می‌شوند، ادامه داد: در این مرحله کودکانی که قابل درمان باشند معالجه و در صورت عدم درمان برای درمان تخصصی بیشتر بیماری به مرحله سوم پزشک ارجاع داده می‌شوند.

غربالگری بینایی بیش از 44 هزار  کودک در سال گذشته

مسئول پیشگیری از معلولیت اداره کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه سال گذشته 44 هزار و 279 کودک قزوینی در طرح پیشگیری از تنبلی چشم غربالگری بینایی شدند، ابراز داشت: از این آمار سلامت بینایی 91 درصد کودکان سالم شناخته شدند که مربیان در پایگاه‌های سنجش بینایی به آنان کارت سلامت دادند.

گل‌پرور ادامه داد: 9 درصد کودکان نیز مشکوک به تنبلی چشم شناخته شدند که مربیان با ارائه کارت، آنان را به مرحله دوم سنجش بینایی در اپتومیتریست ارجاع دادند.

وی یادآور شد: سال گذشته از یک هزار و 517 کودک مشکوک به تنبلی چشم در مرحله دوم اپتومیتریست 400 نفر به تنبلی چشم و مابقی به بیماری‌های دیگری مانند انحراف چشم شناخته شدند.

غربالگری بینایی 77 درصد کودکان قزوین در سال گذشته

کارشناس پیشگیری از معلولیت اداره کل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه امسال تعداد پایگاه سنجش بینایی نسبت به سال گذشته تغییر پیدا نکرده است، بیان کرد: سال گذشته 77 درصد کودکان استان قزوین زیر پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند.

گل‌پرور متذکر شد: سال گذشته 87 درصد در روستاها و 85 درصد در شهرستان قزوین زیر پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از والدین فرزندان خود را برای غربالگری به مراکز سنجش بینایی که طرف قرارداد ما نیست، می‌برند به همین دلیل این کودکان در آمار بهزیستی استان قزوین قرار ندارند.

مسئول پیشگیری از معلولیت اداره کل بهزیستی استان قزوین اظهار داشت: امسال مربیان در پایگاه‌های سنجش بینایی بهزیستی قزوین مثل گذشته تلاش می‌کنند تا درصد بیشتری از کودکان استان قزوین را زیر پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار دهند.

گل‌پرور با بیان اینکه کودکانی که در مدت دو ماه اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم جا ماندند می‌توانند در طول سال به پایگاه‌های دایمی سنجش بینایی مراجعه کنند، عنوان کرد: این پایگاه‌ها با هدف اجرای طرح یاد شده از دو سال گذشته راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/77009/ع40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول