اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی کشور:

آمار اشیای تاریخی خارج شده از کشور شرم‌آور است/ تعطیلی پژوهش در میراث فرهنگی

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: آمار تعداد اشیای تاریخی خارج شده از کشور بسیار شرم‏‌آور است.

آمار اشیای تاریخی خارج شده از کشور شرم‌آور است/ تعطیلی پژوهش در میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مهدی حجت بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار فارس اظهار داشت: آنچه که در سال‏‌های گذشته بر سر آثار تاریخی آمده است از ریختن سقف یک مکان تاریخی و آتش گرفتن یک نقطه دیگر فراتر است.

وی با اشاره به اینکه آنچه که به میراث فرهنگی ما گذشته، شرایط ناگواری را ایجاد کرده است، تصریح کرد: باید علاوه‎ بر توجه به مدیریت‏‌های لایق، امکانات به جای صرف در همایش‏‌ها و جشنواره‏‌ها در کارهای علمی و مراقبت صحیح صرف می‏‌شد.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه باید به آثار تاریخی توجه بیشتری داشت، اضافه کرد: در حال حاضر کارهای پژوهشی سازمان یا کاملاً تعطیل شده و یا رو به تعطیلی است.

حجت با تاکید بر اینکه احیای مجدد کارهای پژوهشی از برنامه‏‌ها و اولویت‏‌ها به شمار می‏‌رود، ادامه داد: در دوره‏ قبل بی‌توجهی شده و حواس مسئولان جای دیگری بوده است و باید این توجهات برگردد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مجدداً باید مجموعه فعالیت‏‌های پژوهشکده‏‌ها انجام شود، اذعان داشت: باید مجموعه باستان‌شناسان کارهای تحقیقی خود را دوباره آغاز کنند.

وی با اشاره به اینکه کارهای تحقیقی و پژوهشی خیلی نیاز به سیاست و مدیریت ندارد و باید بی‌توجهی‏‌ها در این حوزه جبران شود، افزود: باستان‌شناسی در کشور از جایگاه بسیار رفیعی برخوردار است.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی کشور در زمینه خروج اشیای تاریخی از کشور نیز با تاکید بر اینکه نباید اجازه خارج کردن این اشیا را از کشور دهیم، اضافه کرد: بازگرداندن اموالی که از کشور خارج می‏‌شود، به سادگی میسر نیست.

حجت با اشاره به اینکه بر اساس کنوانسیون 1970 تنها آثاری قابل برگرداندن هستند که از خروج آن اطلاع داشته باشیم و به پلیس بین‏الملل اطلاع دهیم، اذعان داشت: اشیایی که بدون اطلاع از کشور خارج می‏‌شود در خارج از ایران می‏‌ماند و نمی‎توان بر روی آن ادعایی داشت.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید شرایطی در کشور ایجاد شود تا اشیا در اثر کاوش‏‌های غیرمجاز و قاچاق کشف نشود و مورد معامله و سپس خروج از کشور قرار نگیرد.

*آمار اشیای خارج شده از کشور شرم‏‌آور است

وی همچنین یادآور شد: آمار تعداد اشیای تاریخی خارج شده از ایران بسیار شرم‏‌آور است.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی کشور در زمینه جذب گردشگر با بیان اینکه بهترین راه برای جذب گردشگر در ایران فراهم کردم یک سفره رنگین گردشگرانه است، تصریح کرد: دلیل نبود گردشگر زیاد در ایران، فراهم نکردن شرایط مناسب است.

حجت با تاکید بر اینکه برای حضور گردشگران و ماندن و توقف آنها در کشور باید تحقیق و برنامه‏‌ریزی شده و علاوه ‏بر آن آثار تاریخی، طبیعی و جاذبه‏‌های کشور معرفی شود، ادامه داد: باید آثاری را پیدا کنیم که جلا و جبروتی برای نمایش داشته باشند.

*کسب موفقیت در گردشگری درمانی و زیارتی

این مقام مسئول با بیان اینکه ما امروز در گردشگری زیارتی و درمانی موفقیت‏‌های زیادی را کسب کرده‏‌ایم، افزود: آنچه در این بخش در کشور وجود دارد بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه نبود گردشگر زیاد در حوزه‏‌های تاریخی و طبیعی به دلیل عدم آمادگی در این بخش‏‌ها است، اظهار داشت: باید به جای اینکه دنبال تسهیلاتی برای گردشگران باشیم، جاذبه‏‌های گردشگری را برای بازدید گردشگران آماده و تقویت کنیم.

انتهای پیام/73006/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول