اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ضرورت آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با حوادث طبیعی در زنجان

با توجه به حادثه‌خیز بودن استان زنجان، برآورد دقیق آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با حوادث طبیعی در زنجان ضروری است.

ضرورت آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با حوادث طبیعی در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بلایای طبیعی، به مجموعه‌ای از حوادث زیان‌بار گفته می‌شود، که منشأ انسانی ندارند. این حوادث معمولاً غیر قابل پیش‌بینی بوده و یا حداقل از مدت‌های طولانی نمی‌توان وقوع آن‌ها را پیش‌بینی کرد.

زلزله، سیل، طوفان، گردباد، سونامی، تگرگ، بهمن، رعد و برق، تغییرات شدید درجه حرارت، خشکسالی و آتشفشان نمونه‌هایی از بلایای طبیعی هستند. برخی از بلایای طبیعی، بطور غیر مستقیم، ناشی از عملکردهای انسانی هستند. بلایای ناشی از افزایش آلودگی هوا و یا گرم شدن زمین و همچنین سیل ناشی از تخریب جنگل‌ها به‌دست انسان از این جمله‌اند.

استان و شهرستان زنجان نیز از مناطقی است که همواره در تهدید بلایای طبیعی قرار داشته و لزوم هماهنگی و

آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با حوادث طبیعی ضروری است.                                                

بی‌شک برای مقابله با بلایای طبیعی توان تجهیزاتی و آمادگی نیروی انسانی برای مواجه با آن امری ضروری و حیاتی است و باید نسبت به این موضوع مطالعات مناسبی در سطح استان و به ویژه در مرکز استان به دلیل وجود تراکم جمعیتی بالا و وسعت و اهمیت وجود داشته باشد.

دستگاه‌ها و یا نهادهایی که به طور مستقیم تاثیر بالایی در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی دارند می‌توان به آتش‌نشانی، اورژانس، هلال‌احمر، نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی، شهرداری و دیگر دستگاه‌های مرتبط اشاره کرد.

تجهیزاتی و آمادگی نیروی انسانی در دستگاه‌هایی مانند هلال‌احمر، شهرداری و اورژانس دارای اهمیت بسیاری است چراکه ارگانی مانند هلال‌احمر که باید به انواع تجهیزات امداد و نجات مجهز باشد تا در زمان بروز هر نوع حادثه‌ای بتواند از این تجهیزات مدرن و کارآمد استفاده کند.

همچنین این آمادگی و توان عملیاتی در دیگر ارگان‌ها نیز جای تاکید دارد چراکه در زمان بروز حوادث اقدام منطقی و در بازه زمانی کوتاه نیاز است و این آمادگی بدون سنجش و تمرین حاصل نخواهد شد.

مسئولیت و تعهدات هر یک از این ارگان‌های مورد اشاره در زمان بروز حوادث بسیار حیاتی است و کوچکترین تعلل موجب خسارات جبران ناپذیر خواهد شد.             

شهر زنجان با داشتن 62 درصد جمعیت استان اهمیت بسزایی در این حوزه دارد و وجود مراکز مختلف تجاری و تراکمی بر اهمیت آن افزوده است. گفتنی است وجود بافت مرکزی شهر زنجان و ترافیک حاکم بر آن در زمان بروز حوادث یک دغدغه همیشگی است که مسئولان تاکنون در این خصوص نظر خاصی ارائه نکرده‌اند و صرفاً از آمادگی و برنامه‌های آماری خود گزارش داده‌اند.

گستردگی شهر زنجان در جهات مختلف ضرورت توجه بیشتر به امکانات و تجهیزات امداد و نجات را در همه دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران ضروری می‌کند به گونه‌ای که با در نظر گرفتن گستره شهر در جهت شرقی و غربی ارائه خدمات اورژانس باید مورد مطالعه جدی قرار داشته باشد و زمان رسیدن امداد و نجات برآورد شود.

مطابق مطالعات صورت گرفته در سال 88 حضور شهر زنجان حداقل نیاز به 8 تا 12 ایستگاه آتش‌نشانی داشته که در حال حاضر شش ایستگاه در سطح شهر زنجان فعال است و این نشان از کمبود دو تا شش ایستگاه برای شهر زنجان است که باید مورد توجه جدی مسئولین باشد.

با توجه به تاکیدات سال‌های گذشته به نظر می‌رسد اعتبارات این بخش خوب مدیریت نشده و بعد از گذشت چهار سال شهر زنجان هنوز در این حوزه موفق به تحقق حداقلی ایستگاه‌ها نشده است.

سئوال مهم دیگری که در مورد ایستگاه‌های آتش‌نشانی و امداد و نجات در این حوزه مطرح است اینکه آیا تجهیزات در اختیار ایستگاه‌های آتش‌نشانی توان پاسخ‌گویی در ارتفاعات بلند را دارند؟ و اینکه در زمان بروز حوادث در آپارتمان‌های بلندمرتبه دقت، سرعت و توان تجهیزاتی و اجرایی نیروهای آتش‌نشانی در شهر زنجان چگونه است؟

در حال حاضر پاسخ روشنی در این خصوص ارائه نشده و ضرورت مطالعه و اطلاع‌رسانی برای مردم در این حوزه نیز ضروری است.

با توجه به اینکه آتش‌نشانی از حوزه‌های کاری شهرداری زنجان است باید گفت آیا شهرداری به عنوان یک ارگان مردمی که به صورت جامع مدیریت شهر را بر عهده دارد تا چه اندازه در حوزه مدیریت بحران در داخل شهر زنجان برنامه داشته است. طی سال‌های گذشته مدیریت شهری زنجان در خصوص تشکیل معاونتی تحت عنوان امداد و نجات ضرورتی را احساس نکرده و باید دید در مدیریت جدید شهری زنجان تا چه اندازه نسبت به این موضوع حساسیت وجود خواهد داشت.

مدیریت بحران نیازمند کاری جمعی در سایه مدیریت کارآمد است و باید نسبت به کار جمعی و مدیریتی در این حوزه مطالعات مناسب از وضعیت موجود صورت گیرد و آمادگی واقعی دستگاه‌های اجرایی برآورد شود.

اعتبارات اختصاصی به مدیریت بحران همواره مناسب بوده به گونه‌ای که در بسیاری از حوزه در زمانی که کسوراتی در اعتبارات دیده می‌شود از محل اعتبارات مدیریت بحران تامین می‌شود و باید گفت مشکلی در تامین اعتبارات نیز در این حوزه نیست و تنها نیازمند یک مدیریت کارآمد در این حوزه هستیم تا در زمان بروز هر حادثه‌ای آمادگی کامل برای مواجه با آن وجود داشته باشد.

در خصوص اعتبارات مدیریت بحران معاون برنامه‌ریزی فرماندار زنجان به خبرنگار فارس، گفت: در سال گذشته اعتبار 700 میلیارد ریالی برای این حوزه اختصاص یافته است.

محمد‌رضا براتی در پاسخ به تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای شهر زنجان به عنوان مرکز استان، خاطرنشان کرد: اعتبارات شهرستان زنجان در یک شرایط برابر همانند شهرستان‌های دیگر دیده می‌شود.

وی همچنین در خصوص آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای مواجه با بلایای طبیعی، بیان داشت: همه دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی لازم برای مواجه با بلایایی طبیعی را داشته باشند و هماهنگی دستگاه‌ها با یکدیگر نیز بسیار ضروری است.

حال با توجه به اظهارات معاون برنامه‌ریزی فرماندار زنجان تخصیص اعتبارات مساوی در شهرستان‌های استان زنجان با توجه به تفاوت جمعیتی و گستره شهرها چگونه قابل توجیه است؟ شهر زنجان با در اختیار داشتن جمعیت زیاد و تراکم شهری بالا و اهمیت زیاد چگونه می‌تواند در کنار شهرهای کوچک استان به صورت نسبتاً مساوی دیده شود؟ به نظر می رسد انجام مطالعات و بررسی بیشتر در این حوزه نیز ضروری است.

ذکر این نکته نیز پر اهمیت است که فعالیت نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی در زمان بروز حوادث بسیار مهم بوده چراکه ایجاد نظم و کنترل ترافیک عبور و مرور یک موضوع مهم در زمان بروز حوادث است.

همچنین باید به نقش دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند اداره گاز، برق و آب نیز اشاره کرد چراکه در زمان بروز حوادث ایمنی در نشت گاز و یا عدم قطعی آب یکی از موضوعات بسیار حیاتی است.

با توجه به اینکه در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی قرار داشتیم و مسئولان مرتبط با این حوزه در خصوص برگزاری مانورها و آمادگی مدیریت بحران استان در خصوص آمادگی استان برای مقابله با هرگونه چالشی در این حوزه اعلام آمادگی کردند و همچنین از 18 مانور در سطح استان خبر دادند، انتظار می‌رود با توجه به مباحث مطروحه در این نوشتار اطلاعات مناسبی در سطح رسانه‌ای استان منعکس شود.

=============

گزارش از احمد اسدی

============                                                                                                            

انتهای پیام/73007/ن30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول