اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان خبر داد

تشکیل 364 فقره پرونده تخلف در زمینه تخریب و تصرف اراضی ملی در همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: از ابتدای سال تا اوایل شهریور ماه امسال 364 فقره پرونده تخلف در زمینه تخریب و تصرف در اراضی ملی استان در محاکم قضایی تشکیل شده است.

تشکیل 364 فقره پرونده تخلف در زمینه تخریب و تصرف اراضی ملی در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از بهار، محمدرضا همتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مقوله منابع طبیعی بحث فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در این زمینه رسانه‌ها جایگاه خاصی دارند و ما باید در این راستا تمام همت خود را به کار گیریم.

وی با بیان اینکه مسائل فرهنگی باید در سطح جامعه نهادینه شود، افزود: آموزش لازمه فرهنگسازی است و این امر باید در سنین کودکی صورت گیرد، زیرا زمینه برای نقش‌پذیری ذهنی و انتقال آموزه‌های گوناگون به ویژه در ارتباط با حفاظت از منابع طبیعی بسیار مساعد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان به سیاست‌های اجرائی اولویت‌دار برای توسعه استان در بخش منابع‌ طبیعی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصلی ما حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و جلوگیری از دخل و تصرف و تبدیل و تخریب آن است.

وی خاطرنشان کرد: اعمال و تسهیل مالی، بانکی برای بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی و جنگلی، تقویت و اهمیت بیشتر دادن به بیمه محصولات جنگلی و مرتعی و ارتقای میزان آگاهی مرتع داران و جنگل‌نشینان با ارائه آموزش‌های علمی و عملی از جمله سیاست‌های اجرائی اولویت‌دار برای توسعه استان در بخش منابع‌ طبیعی است.

همتی از دیگر سیاست‌های اجرائی اولویت‌دار برای توسعه استان در بخش منابع‌طبیعی را شامل ساماندهی دامداران ساکن در عرصه‌های جنگلی و مرتعی در راستای کاهش اتکای دام به مرتع و جنگل، شناسایی ظرفیت جنگل‌‌نشینان و مدون ساختن دانش بومی آنها و تلفیق با شیوه‌های نوین علمی و جایگزینی سوخت فسیلی به‌جای چوب به عنوان تامین کننده سوخت روستائیان ذکر کرد.

وی بیشترین و بزرگ‌ترین مشکل در عرصه منابع‌ طبیعی را تبدیل و تصرف اراضی ملی و عدم پراکنش صحیح دام در مراتع دانست.

همتی وسعت منابع طبیعی را در استان 900 هزار هکتار اعلام کرد و افزود:‌ سرکشی و ده‌گردشی در سطح پلاک‌ها و حفاظت از این عرصه از مهمترین فعالیت‌های منابع طبیعی است که تلاش‌های فراوانی در این راستا صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا اوایل شهریور ماه امسال 364 فقره پرونده تخلف در زمینه تخریب و تصرف در اراضی ملی استان در محاکم قضایی تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان یادآور شد: تعداد 163 فقره رفع تصرف در سطح 167 هکتار از ابتدای سال تاکنون صورت گرفته که بخشی از آن توسط آرای قضایی و بخشی نیز از طریق پیشگیری از وقوع جرم بوده است.

وی بیان داشت: نگهداری و حفاظت از جنگلکاری سنواتی در سطح 4 هزار هکتار، پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع، از دیگر اقدامات این اداره به شمار می‌رود.

همتی با بیان اینکه امسال حدود 600 هکتار از مراتع در سطح استان طعمه حریق شد، گفت: یگان حفاظت منابع طبیعی بعد از اطلاع از آتش‌سوزی در محل حضور یافته و نسبت به اطفای حریق و کنترل دامنه آن اقدام کرده‌اند و 99 درصد آتش‌سوزی‌ها منشا انسانی داشته است.

وی تعامل و همکاری با دهیاران در روستاها و شوراهای اسلامی و همه کسانی که در منابع طبیعی دست‌اندرکار هستند را از برنامه‌های حفاظت از جنگل‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از اقدامات مجموعه گشت، مراقبت و حفاظت یگان به صورت شبانه‌روزی است.

مدیرکل منابع طبیعی همدان اظهار کرد: منابع طبیعی بخشی از انفال بوده و جزو سرمایه‌های ملی و خداوندی محسوب می‌شود که باید در حفظ آن همواره کوشا باشیم تا آیندگان نیز از آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/89028/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول