اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مسکن مهر مُسکّنی بود بر درد مسکن

ساخت مساکن مهر نیز با آفاتی چون افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عملکرد نامناسب برخی تعاونی‌ها مواجه شد و نتوانست تمام مشکلات مسکن در کشور را حل کرده و تمام درد مسکن را دوا کند بلکه تنها به عنوان یک مُسکّن عمل کرد.

مسکن مهر مُسکّنی بود بر درد مسکن

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مسکن مهر از جمله راهکارها و اقدامات اساسی دولت نهم و دهم در راستای خانه‌دار کردن اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه به شمار می‌رود.

با توجه به اهمیت و عظمت طرح مسکن مهر، این طرح نیز مانند دیگر طرح‌ها دارای مزایا و معایبی بود که از مهمترین مزایای آن زنده کردن امید خانه‌دار شدن در دل اقشار ضعیف و کم‌درآمد بود.

ساخت انبوه و ارزان مسکن در قالب طرح مسکن مهر از دیگر مزایای این طرح به شمار می‌رفت که توانست عده کثیری را با حداقل آورده صاحبخانه و سرپناه کند.

با توجه به اینکه مساکن مهر بیشتر در حاشیه شهرها ساخته شده عدم وجود مراکز آموزشی، بهداشتی و... در برخی از آنها از مشکلات عمده این مساکن به شمار می‌رود.

از دیگر معایب این طرح نیز تأخیر در واگذاری انشعابات آب، برق و گاز بود که بهره‌برداری از واحدهای تکمیل شده را با تأخیر مواجه کرد و در حال حاضر نیز یکی از مشکلات اساسی این طرح محسوب می‌شود.

ساخت مساکن مهر نیز با آفاتی چون افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عملکرد نامناسب برخی تعاونی‌ها و پیمانکاران مواجه شد و نتوانست تمام مشکلات مسکن در کشور را حل کرده و دردی دوا کند بلکه تنها به عنوان یک مُسکّن عمل کرد.

هر چند با انبوه‌سازی مسکن در قالب این طرح متقاضیان با آورده کمی صاحبخانه شدند اما با توجه به بالا رفتن قیمت مصالح و... طی سال‌های اخیر قیمت تمام شده واحدها بالاتر رفته و بسیاری از متقاضیان را که از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند وادار به انصراف کرده است.

از طرفی نیز افتتاحیه و بهره‌برداری از مساکن مهر تورم موجود در قیمت مسکن را پایین نیاورد و همچنان قیمت مسکن رو به افزایش است.

در راستای بررسی وضعیت مسکن مهر در استان همدان و موفقیت این طرح در استان با مسئولان مربوطه به گفت‌وگو نشستیم...

*مجوز ساخت یک هزار و 600 واحد مسکن مهر صادر شده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در این راستا به خبرنگار فارس گفت: هدفگذاری شرایط ثبت نام مسکن مهر در وهله نخست برای افراد مستحق بود که باید در فاز اول تحویل می‌گرفتند.

غلامرضا سقندلی با اشاره به بحث آورده متقاضیان افزود: متقاضیان باید حداقل آورده را که قانون و دولت تعیین و تصویب و ابلاغ شده بود با توجه به پیشرفت کار در زمان‌های مشخص واریز کنند.

وی بیان داشت: برخی از متقاضیان در استان به علت اینکه به این امر باور نداشتند آورده خود را واریز نکردند در نتیجه نتوانستند صاحب مسکن شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به واگذاری مساکن مهر اظهار کرد: با توجه به افتتاح 20 هزار واحد مسکن مهر در بهمن ماه سال گذشته و تحقق این مهم، افراد بیشتری برای مسکن مهر ثبت‌ نام شدند.

وی با اشاره به بسته شدن سایت ثبت نام مسکن مهر ادامه داد: به تعداد پروژه‌های در دست اجرا ثبت نام صورت گرفته بود.

سقندلی با بیان اینکه 700 تا 800 نفر نیز مازاد بر تعهد خود ثبت نام داریم، گفت: اخیراً با اعلام این امر در شورای تأمین مسکن استان و با رایزنی و پیگیری‌های لازم مجوز یک هزار و 600 واحد صادر شده است.

به گفته وی به شرط تأمین زمین از طرف استان که در حال پیگیری است در نخستین فرصت ثبت نام به صورت ویژه و در حداقل زمان توسط رسانه‌ها و روزنامه‌های کثیرالانتشار اعلام خواهد شد.

*موفقیت 70 درصدی مسکن مهر در تأمین سرپناه برای اقشار کم‌درآمد

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان یادآور شد: مسکن مهر بخش عظیمی از مشکلات مسکن کشور را حل کرد و متقاضیان واجد شرایط با حداقل آورده و وامی که از طرف دولت در اختیار آنها قرار گرفت صاحب سرپناه شدند.

وی ابراز داشت: طرح مسکن مهر در برطرف کردن نیاز اقشار کم درآمد به سرپناه 70 درصد موفق بوده است.

سقندلی با اشاره به نقاط ضعف مسکن مهر تصریح کرد: از نقاط ضعف این طرح برخورد نامناسب هیئت عامل بعضی از تعاونی‌ها به دلیل اختلاف نظر در سیستم مدیریت پروژه و هزینه تمام شده بود.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی در رابطه با پروژه‌های سه‌جانبه افزایش سرسام‌آور هزینه مصالح و کارگر طی یک سال اخیر بوده که در حال حاضر با نظارت اداره کل راه و شهرسازی استان مشکل خاصی در پروژه‌های سه‌جانبه وجود ندارد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با توجه به محسنات زیاد طرح مسکن مهر اگر نقاط ضعفی نیز وجود داشته باشد به حدی نیست که به چشم بیاید.

*عقد قرارداد 39 هزار و 831 واحد مسکن مهر در همدان/توقعی که از مسکن مهر انتظار می‌رفت به عمل نیامد

معاون مسکن اداره‌ کل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این راستا به خبرنگار فارس گفت:‌ ساخت مسکن مهر در استان همدان از سال 88 و نسبت به دیگر استان‌ها با تأخیر شروع شد.

حسین جلالیان با اشاره به عقد قرارداد 39 هزار و 831 واحد از سال 88 تاکنون اظهار کرد:‌ از این میزان 39 هزار و 647 واحد پروانه ساخت دریافت کرده و 28 هزار و 950 واحد نیز به مرحله نازک‌کاری رسیده است.

وی با بیان اینکه توقعی که از مسکن مهر انتظار می‌رفت به عمل نیامد، ابراز داشت:‌ استان همدان در زمینه مسکن مهر در شهرستان‌ها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت و در قالب خودمالکان عملکرد خوبی داشته است.

معاون مسکن اداره‌ کل راه و شهرسازی همدان با اشاره به موقعیت مساکن مهر افزود: اکثر مساکن مهر در حاشیه شهرها ساخته شده‌ در صورتی که در شهر همدان اینگونه نبوده است.

وی با اشاره به ساخت مساکن مهر شهر همدان در شهرک بهشتی و شهرک مدنی اظهار کرد: تنها زمینی که در حاشیه شهر قرار داشت زمین‌های اراضی امید اکباتان است.

جلالیان بیان داشت: در سطح استان نیز به جز شهر قروه‌درجزین و دمق پروژه‌ها در حاشیه شهرها قرار نداشتند و از لحاظ دسترسی به امکانات زیرساختی مشکل چندانی وجود نداشت.

*عملکرد تعاونی‌ها نقطه ضعف اصلی مسکن مهر/ افزایش قیمت مصالح ساختمانی از آفات مسکن مهر

وی ادامه داد: نقطه ضعف اصلی مسکن مهر تعریف تعاونی‌های مسکن به عنوان متولیان متولیان مسکن مهر بود که از قبل هیچ گونه تشکیلاتی نداشت.

معاون مسکن اداره‌ کل راه و شهرسازی استان همدان اضافه کرد: این تعاونی‌ها جزو نقاط ضعف مسکن مهر بود که در مراحل بعدی با تفاهمنامه‌های سه‌جانبه مقداری اصلاح شد.

وی با اشاره به بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی در سال‌های اخیر ابراز داشت: این امر از دیگر مشکلات بود که قیمت ساخت مساکن مهر در عمل با قیمت پیش‌بینی شده یکسان نشد.

جلالیان با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی در واقع  یکی از آفت‌های مسکن مهر در کشور بود، تصریح کرد: این امر عملاً قشر ضعیف جامعه که هدف اصلی مسکن مهر بود را از گردونه خارج شوند.

* خدمات روبنایی ‌در مسکن مهر اجرایی نشده است

وی ادامه داد: تمام طرح‌های مسکن مهر قبل از طرح در کمیسیون ماده 5 توسط کمیته فنی بررسی می‌شود تا نیاز به امکاناتی نظیر مسجد، مدرسه و... در طرح‌ها دیده شود.

معاون مسکن اداره‌ کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه بیشتر خدمات روبنایی ‌در سایت‌های مسکن مهر اجرایی نشده است، اضافه کرد:‌ با توجه به قیمت ساخت مسکن و... سعی ما بیشتر بر تحویل به موقع مسکن مهر به متقاضیان بود.

وی از دیگر مشکلات و معضلات مسکن مهر را تأمین خدمات زیربنایی عنوان کرد و افزود: اولویت کار در مسکن مهر تأمین خدمات زیربنایی بود و خدمات روبنایی چون مسجد، مراکز تجاری و آموزشی، درمانگاه و... در دستور کار بعدی قرار دارد.

جلالیان با بیان اینکه استان همدان بالاترین سهم یارانه‌ را در کشور از مسکن مهر دریافت کرده، بیان داشت: به ازای هر واحد بیش از 2 میلیون تومان یارانه دریافت کرده‌ایم اما با وجود این امر هنوز در این زمینه مردم دچار مشکل هستند زیرا سطح درآمد خانوار در استان همدان پایین است.

وی یادآور شد: تلاش شده متقاضیانی که در مراحل بعدی ثبت نام کرده‌اند در پروژه‌های جدید ساماندهی شوند.

*انبوه‌سازان باید مستقیم وارد ساخت و ساز شوند

معاون مسکن اداره‌ کل راه و شهرسازی همدان با بیان اینکه عملکرد مسکن مهر در استان متوسط بوده است، ادامه داد:‌ از سال 88 که عملیات اجرایی مسکن مهر در سطح استان آغاز شد تا ابتدای سال 90، فعالیت ما بیشتر در راستای تهیه زمین بود و این تأخیر باعث شد تا در ساخت مسکن مهر در استان همدان با افزایش قیمت‌ها برخورد کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به همکاری خوب بانک مسکن روند ساخت مسکن مهر در استان همدان طی سال 89 و 90 صعودی و چشمگیر بود به طوری که عقب‌افتادگی استان را در شروع مسکن مهر جبران کرد.

جلالیان با بیان اینکه خانه‌دار کردن مردم و تأمین مسکن جزو قانون اساسی است، گفت: این امر از وظایف دولت بوده که مطمئناً به نحوه دیگری ادامه خواهد یافت و بخش خصوصی به ویژه انبوه‌سازان مسکن نیز باید بیش از پیش وارد این مقوله شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن آن گونه که باید به کار گرفته نشده، گفت: انبوه‌سازان باید به طور مستقیم وارد بحث ساخت و ساز شوند و دولت نیز در این زمینه حمایت کرده و به صورت نظارت عالیه و ستادی عمل کند.

معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی استان همدان خاطرنشان کرد: استان همدان جزو استان‌هایی است که در صورت حمایت دولت همچنان آمادگی فعالیت در بحث مسکن مهر را دارد.

*باید دقت بیشتری در جانمایی زمین‌های مسکن مهر صورت می‌گرفت

معاون عمرانی استاندار همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: با توجه به رشد جمعیتی ایران از سال 62 بحث ازدواج، اشتغال و مسکن در حال حاضر به عنوان نیازهای اساسی این قشر محسوب می‌شود.

خسرو سامری گفت: سیاست تأمین مسکن برای اقشار مختلف به ویژه دهک‌های پایین همیشه مورد توجه دولت بوده و طی سالیان گذشته بعد از انقلاب طرح‌های مختلفی برای این منظور تعریف شده است.

وی ادامه داد: دولت با وارد کردن زمین‌هایی که متعلق به آن بود از طریق حذف قیمت زمین و ساخت مساکن مهر توانست قیمت تمام شده مسکن را پایین آورد.

معاون عمرانی استاندار همدان بیان داشت: مساکن مهر در ازای پرداخت وام و آورده شخصی به شرط داشتن شرایط مسکن مهر به متقاضیان واگذار شد.

به گفته وی در سطح کشور با ساخت حدود یک میلیون و 600 هزار واحد مسکن مهر که با مساکن روستایی آمار آن به 3 میلیون واحد می‌رسد بسیاری از افراد کم‌درآمد توانستند صاحب خانه شوند.

سامری با بیان اینکه مسکن مهر طرح خوبی بود، تصریح کرد: باید در جانمایی زمین‌ها برای ساخت و ساز دقت بیشتری صورت می‌گرفت تا دسترسی به امکانات زیرساختی که هزینه سنگینی در بر دارند، راحت‌تر انجام می‌شد.

*ساخت بیش از 30 هزار واحد مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر

وی ادامه داد: از دیگر مباحث و مشکلات مسکن مهر صدور پایان کار و سندهای مربوطه بود که با توجه به دولتی بودن زمین‌ها مقداری طولانی شد.

معاون عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه تسهیلات پرداختی نیز برای یکی دو سال گذشته خوب بود، ابراز داشت: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و... این میزان تسهیلات جوابگوی ساخت و ساز نبود که در حال حاضر به 30 میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اهمیت تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه گفت:‌ حدود 38 هزار واحد مسکن مهر در سطح استان همدان در دست پیگیری و اجراست.

سامری یادآور شد: از این میزان 30 هزار و 800 واحد از مساکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت و مابقی نیز در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت بوده است.

وی با بیان اینکه مازاد سهمیه‌ اختصاصی برای استان در زمینه مسکن مهر عمل شده است، افزود: این امر نشان دهنده اقبال مردم بوده و در حال حاضر نیز در شهرهای بزرگ متقاضی مسکن مهر وجود دارد.

معاون عمرانی استاندار همدان بیان داشت: در استان همدان نیز تأمین زیرساخت‌ها و مسائل دیگر نظیر پیمانکاران و... تا حدی در این زمینه مشکل ایجاد کردند که پیگیری شده و شورای مسکن در حال حل و فصل آنهاست.

*دولت باید نقش نظارتی بر ساخت مسکن مهر داشته باشد

وی با بیان اینکه در صورت تجمع افراد در مکانی برای زندگی باید زیرساخت‌های لازم در بحث کاربری‌های تجاری، آموزشی، خدماتی، اداری و... در نظر گرفته شود، ابراز داشت: جای خالی این مهم در کنار مساکن مهر احساس می‌شود.

سامری با اشاره به موفقیت طرح مسکن مهر یادآور شد: این طرح مسکن باید در دولت جدید نیز با بررسی و اصلاح‌هایی در راستای تسریع در اجرا، ثابت ماندن قیمت تمام شده و سهولت در دسترسی به امکانات زیرساختی ادامه یابد و میزان نیاز هر منطقه و شهر باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه ورود بخش خصوصی و تعاونی‌ها به این موضوع می‌تواند مثمرثمر باشد، تصریح کرد: دولت باید سازنده نباشد بلکه وظیفه عالیه و نظارتی داشته باشد.

معاون عمرانی استاندار همدان با اشاره به مطالبات جدید پیمانکاران از متقاضیان اظهار کرد: در حال حاضر کمیته‌ای مرکب از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، استانداری و فرمانداری‌ها تشکیل شده که مطالبات پیمانکاران از اعضا را کنترل می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌ها به تورم سال گذشته برخورد نکردند، خاطرنشان کرد: هر گونه افزایش قیمتی از طرف پیمانکاران باید کنترل شده و در صورت تأیید پرداخت شود.

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول