اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) زنجان:

نقد سازنده موجب هموار شدن مسیر توسعه می‌شود

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان گفت: نقد سازنده موجب هموار شدن مسیر توسعه می‌شود.

نقد سازنده موجب هموار شدن مسیر توسعه می‌شود

حجت‌الاسلام علی متین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: نقد در اصلاح وارسی و بررسی نوشتار، گفتار و یا رفتاری برای شناسایی و شناساندن زیبایی و زشتی، بایستگی و نبایستگی، بودها و نبودها و درستی و نادرستی آن است.

وی خاطرنشان کرد: گرچه برخی بر این باور هستند که نقد و انتقاد صرفا به معنای بیان خوبی‌ها و محصنات است و در آن نباید از زشتی‌ها و نادرستی‌های امر مورد انتقاد سخنی به میان آورد و برخی دیگر بر این باور هستند که نقاد راستین باید به خوبی‌ها و نارسایی‌ها بپردازد و زیبایی‌های نهفته یک گفتار و رفتار را کشف کند، اما به نظر می‌رسد نقد و انتقاد به معنای ارزیابی منصفانه یک چیز است و برای ارزیابی در بسیاری از موارد لازم است در کنار بیان نقاط ضعف، نقاط قوت نیز یادآور شود.

این مسئول در ادامه با اشاره به ضرورت‌های انجام نقد اشاره داشت و گفت: یکی از مهم‌ترین نشانه‌های شکوفایی علم و اندیشه در یک جامعه و رونق مباحث علمی تضارب آرا و تبادل افکار است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با بیان اینکه آزادی نقد به شرط رعایت آداب اخلاق آن در یک جامعه هیچ ضرری در پی نخواهد داشت، افزود: پس از مطرح شدن نقد دو حالت وجود دارد، یا انتقاد وارده صحیح است که در آن صورت باید از منتقد تقدیر کرد که عیب کار یا نادرستی اندیشه ما را گوشزد کرده و یا وارد نیت می‌شویم که پاسخ داده می‌شود و سوء تفاهم ایجاد شده برای نقاد برطرف می‌شود.

بنابراین آزادی افراد جامعه در نقد و انتقاد از عملکردها و آزادی اندیشمندان حجت‌الاسلام متین در ادامه با تاکید بر اینکه نقد و آرای یکدیگر به شرط رعایت ضوابط علمی و اخلاقی جامعه جای هیچگونه نگرانی ندارد، افزود: جایگاه، اهمیت و ضرورت وجود نقد در جامعه از دیدگاه روایات معصومان (ع) بسیار روشن است و در بسیاری از روایات به این مهم توصیه و تاکید شده است.

وی در ادامه با اشاره به برخی از احادیث و روایات نقل شده از ائمه معصومان (ع) در زمینه انجام نقد درست و اصولی افزود: یکی از فواید نقد و انتقاد جلوگیری از نابسامانی‌ها و کج اندیشی‌ها از وظایف دینی مردم است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با بیان اینکه نقد اندیشه‌های نادرست که به حوزه معرفتی و نقد رفتار و عملکردهای نادرست به حوزه رفتار مربوط است، تصریح کرد: اصلاح اندیشه و رفتار نادرست از مصادیق منکر بوده و بر مسلمانان لازم است که از باب امر به معروف و نهی از منکر به اصلاح آن بپردازند.

متین همچنین با نقل حدیثی از امام صادق (ع) در زمینه نقد درست و اصولی افزود: بنا به فرموده آن حضرت کسی که برادر دینی خود را گرفتار و در حال انجام عمل نامطلوبی ببیند، در حالی که قدرت دارد آن را از کار بد باز دارد و برای بازداشتن آن اقدام نکند، در حق وی خیانت کرده است.

این مسئول در ادامه با اشاره به دیدگاه شهید مطهری در زمینه نقد و انتقاد، تصریح کرد: انتقاد اصلاح و رفع عیوب است و اگر عیوب فرد و یا دستگاهی گفته نشود، امید اصلاح در آن نیست و اگر اصلاح نشد مانند پیکر بیماری که بیماری آن معالجه نشود، آن بیماری پیکر را از پای درخواهد آورد.

وی با اشاره به فرمایشات بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در زمینه نقد و انتقاد تصریح کرد: امام در فرمایشات خود می‌فرمایند؛ به مردم توصیه می‌کنم که باید اهل نقد و انتقاد باشند، هم به مسئولان و زمامداران نیز سفارش می‌کنم که باید انتقاد پذیر باشند.

متین با بیان اینکه هر فردی از افراد ملت حق دارد که مستقیما در برابر سایرین زمامدار مسلمانان را استیضاح کرده و به او انتقاد کند، تصریح کرد: زمامدار نیز باید جواب قانع کننده‌ای برای وی داشته باشد در غیر این صورت بر خلاف وظایف اسلامی خود عمل کرده است و خود به خود از مقام زمامداری عزل خواهد شد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه نقد در دیدار با اعضای هیئت دولت تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این دیدار می‌فرمایند؛ برای شنیدن نقد سینه گشاده و روی باز و گوش شنوا داشته باشید هیچ ضرری نمی‌کنند از اینکه از شما انتقاد کنند.

وی همچنین به بخشی از پیام مقام معظم رهبری در نامه به جمعی از فضلای حوزه و دانشگاه درباره جنبش نرم افزاری نیز اشاره داشت و گفت: در این پیام آمده است، نباید از آزادی ترسید و از مناظره گریخت و نقد و انتقاد را به کالایی قاچاق و یا امری تشریفاتی تبدیل کرد؛ چنانچه نباید به جای مناظره به دنبال جدال و مراء گرفتار آمد و به جای آزادی به دام هتاکی و مسئولیت گریزی لغزید.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان در ادامه با تاکید بر انجام نقد منصفانه و پرهیز از هتاکی و عیب‌جویی افزود: نقد اندیشه ها و گفتارها و کردارهای نادرست یک فرد و گروه، خدمت به خود آن فرد است، هر چند ممکن است آنها در ابتدا متوجه این موضوع نباشند و از این خدمت ناراحت شوند، اما ناراحتی آنها نباید موجب شود نقاد از نقد خود صرف نظر کند.

این مسئول همچنین با تاکید بر اینکه نقد نباید از حد انصاف خارج شود، ابراز داشت: در نقد نباید صرفا به بازگویی عیب‌ها و ضعف‌ها پرداخت که نتیجه این نوع نقد چیزی جز عیب جویی و هتک حرمت نیست.

متین خاطرنشان کرد: نقد باید منصفانه بوده و هتاکی و عیب جویی در آن راه نداشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: بنا به فرموده مقام معظم رهبری انتقاد دوگونه است، علامت دلسوزانه بودن انتقاد این است که وقتی انسان انتقاد را بیان می‌کند، نقطه قوت آن را هم در کنار آن بیان می‌کند تا معلوم شود که بنای نظر شخصی، بنای انتقام گیری و بنای اذیت کردن نیست و والا اگر ما یک مجموعه‌هایی داشته باشیم که نقاط قوت و نقاط ضعف هم دارد آن وقت در بیان انتقاد، نقاط قوت را اصلاً در نظر نگیریم و به زبان نیاوریم و سپس نقاط ضعف را به صورت مستمر بیان کنیم که در این صورت معلوم است که تضعیف خواهد شد.

این مسئول در ادامه به برخی از ویژگی‌های نقد منصفانه اشاره کرد و گفت: شناخت یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در این نوع نقد محسوب می‌شود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با اشاره به سخنان حضرت علی (ع) در زمینه شناخت و انجام نقد افزود: هیچ شخصی اخلاقا مجاز نیست قبل از فهم درست و دقیق و به صرف داشتن یک ادعا اقدام و با داشتن تصوری مبهم و اجمالی اقدام به نقد یک موضوع خاص کند و داشتن تصوری مبهم و اجمالی از یک نظریه و رفتار نقد درستی از آن ارائه نمی‌کند.

وی از دیگر ویژگی‌های نقد منصفانه را کنار گذاشتن حب و بغض‌های شخصی در نقد عنوان کرد و گفت: شرط اصلی درک حقیقت کنار گذاشتن حب و بغض است.

متین با بیان اینکه حب و بغض موجب می‌شود، نقاد هنر را عیب و عیب را هنر جلوه دهد، تصریح کرد: کسی که به قصد مچ گیری از شخص خاصی به نقد یک اندیشه یا رفتار خاص می‌پردازد، قطعا از درک حقیقت عاجز خواهد بود.

این مسئول تاکید کرد: نقد منصفانه آن است که نقد کننده به دور از حب و بغض شخصی به رفتار و گفتار دیگران اظهار نظر کرده و محاسن و معایب را بیان کند تا زمینه تکامل فراهم شود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان همچنین با تاکید بر پرهیز از برچسب زدن به افراد در نقد یادآور شد: یکی از شیوه‌های نادرست و خلاف اخلاق در نقد برچسب زدن به رفتار و اندیشه دیگران است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با بیان اینکه برخی از نقد کنندگان به جای نقد منطقی اندیشه و یا رفتار دیگران را با انتصاب های غالباً نادرست افکار و اندیشه ها به افراد و با برچسب‌هایی از قبیل غرب زده, عوام زده، فاشیست و... می‌کنند، ابراز داشت: در صورتی که درست بیاندیشیم خواهیم دید که چنین برچسب‌هایی حتی اگر درست هم باشد، هرگز خللی در بنیان‌های منطقی یک اندیشه ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه عمل نکردن اینگونه برچسب‌ها نشان از غیر منطقی بودن نقد کننده است، اضافه کرد: این امر نشان می‌دهد که نقاد به جای استدلال منطقی به برچسب زدن روی آورده است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به آثار نقد منصفانه نیز اشاره داشت و گفت: نقد منصفانه مقدمه تکامل افراد جامعه است.

این مسئول با بیان اینکه رشد افراد جامعه درصورتی تحقق می‌یابد که فرد بر معایب و محاسن خویش آگاهی داشته و در تلاش برای رفع آن باشد، عنوان کرد: برطرف کردن عیب‌ها، تقویت نیکی‌ها یکی از نتایج نقد منصفانه است.

متین در ادامه حل شدن سوء تفاهم در فضای صمیمی را کمترین آثار نقد منصفانه عنوان کرد و گفت: نقد منصفانه این است که سوء تفاهم پیش آمده با گفت‌و‌گو و در فضای صمیمی حل شود.

وی با بیان اینکه نقد منصفانه همچنین موجب خشکیده شدن ریشه‌های کینه توزی و عقده در نطفه خواهد شد، اذعان داشت: هموار شدن مسیر توسعه نیز از آثاری است که نقد منصفانه در پی خواهد داشت.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با بیان اینکه هموار شدن مسیر توسعه با نقد سازنده به دست می‌آید، متذکر شد: به امید روزی که جامعه اسلامی ما استعداد پذیرش نقد سازنده را در خود ایجاد کرده و ما مسلمانان نیز در تلاش نقد سازنده باشیم و قدرت پذیرش نقد منصفانه را داشته باشیم.

انتهای پیام/73005/ن۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول