اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اشک‌ها و لبخندهای تئاتر کرمان

تئاتر استان کرمان طی سال‌های اخیر فراز و نشیب‌ها و اشک‌ها و لبخندهای فراوانی داشته است، ارتقای رتبه کرمان از 26 کشوری به ردیف سوم و اما اُفت کیفی آثار در سال جاری از جمله رویدادهای مهم تئاتری کرمان طی این سال‌ها بوده است.

اشک‌ها و لبخندهای تئاتر کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، تئاتر استان کرمان طی سال‌های اخیر فراز و نشیب‌ها و اشک‌ها و لبخندهای فراوانی داشته است، گر چه هنرمندان کرمان توانستند، جایگاه تئاتر این خطه را از رتبه 26 ایران به ردیف سوم بیاورند، اما تئاترهای نه چندان دل‌چسب بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان نتوانست، روند رو به رشد این هنر در کرمان را ادامه دهد و صدای پیشکسوتان این هنر را هم درآورد.

فضای اختصاص تئاتر در کرمان نداریم

یکی از پیشکسوتان تئاتر استان کرمان معتقد است، اگر جشنواره‌های تئاتر برای رقابت سالم باشد، انسان‌ها را با کبر مساوی نکند و این رقابت بتوانند در کارهای بعدی هنرمندان تاثیر داشته باشد، برنامه‌ای مفید است.

اُرمز عنوان کرد: در جشنواره‌ها شخصی که به عنوان نفر برتر انتخاب می‌شود، غافل از این است که وی در بین کارهایی که فقط در این جشنواره ارائه شده به رتبه دست یافته و نه در مجموع کارهایی که در استان وجود دارد و بعضی‌ها فکر می‌کنند به علت برتر شدن در یک جشنواره حالا دیگر بهترین استان هستند که این امر به پیکره شخص و تئاتر لطمه می‌زند.

وی نبود جایگاه اجرا را مهمترین مشکل تئاتر در استان کرمان برشمرد و ابراز داشت: ما فضایی می‌خواهیم که چندمنظوره نباشد بلکه ویژه تئاتر باشد، زیرا در غیر این صورت کار نمایش طی سال نمی‌تواند، تداوم داشته باشد و مقطعی کار کردن در عرصه تئاتر ضربه دیگری بر پیکره این هنر است.

اُرمز با نمایش 100 درصد ایرانی به صحنه می‌آید

این هنرمند در مورد فعالیت‌های تئاتری این روزهای خود گفت: نمایشی را کار می‌کنم که 100 درصد ایرانی و در حوزه نمایش سنتی است که فقط برای مردم آن را اجرا می‌کنم و نه جشنواره و چیز دیگری و اگر مشکلی پیش نیاید بعد از ماه مجرم و صفر آماده اجرا می‌شود.

اُرمز در مورد تعامل مسئولان و تئاتری‌ها اذعان داشت: در این زمینه فقط می‌توانم، بگویم به علت عدم شناخت از تئاتر است که ارتباط لازم بین مسئولان و هنرمندان برقرار نمی‌شود.

وی درباره اختلاف‌های بین هنرمندان تئاتری و تاثیر نامطلوب این امر بر رشد هنر تئاتر اذعان داشت: این امر هم می‌تواند یکی از نقاط ضعف هنر تئاتر باشد.

اُرمز تصریح کرد: ممکن است، سلیقه من با هنرمند دیگر یکی نباشد، اما سلیقه شخصِ من است و دلیلی ندارد که بگویم کار دیگری ضعیف است، زیرا سلیقه‌ها متفاوت هستند.

وی با بیان اینکه هنرمندان تئاتر نباید سلیقه‌ای عمل کنند، گفت: هر تئاتری مخاطب خودش را دارد، تئاتر دانشگاهی در دانشگاه و تئاتری هم برای مردم عادی جذاب است.

تئاتری‌های امروز فقط تئوریسین‌های خوبی هستند

بازیگر پیشکسوت تئاتر استان کرمان در مقایسه بازیگران تئاتر امروز کرمان با قدیمی‌ها افزود: بچه‌های امروز تئاتر تحصیلات خوبی دارند، اما مسئله اصلی در تئاتر تجربه و کار کردن در این عرصه است.

اُرمز اذعان داشت: به جرأت می‌توانیم بگویم که بچه‌های امروز تئاتر خیلی‌هایشان تئوریسین‌های خوبی هستند، اما در عمل حتی فردی که در دانشگاه تئاتر تدریس می‌کند هم بر روی صحنه نمایش تجربه لازم را ندارد و آنچه در کتاب‌ها خوانده است را نمی‌تواند به فعل درآورد در حالی که تجربه حرف نخست را در تئاتر می‌زند.

کارگردان گروه تئاتر الماس استان کرمان در مورد نظرخواهی از هنرمندان برگزیده و پیشکسوت تئاتر در شهرستان‌ها برای تصمیم‌گیری‌های کلان در مرکز گفت: تاکنون چنین امری نبوده است و گر چه در سال‌های اخیر کارهایی برای ثبت گروه‌های تئاتر انجام دادند، اما این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است.

معیار انتخاب آثار راه‌یافته به جشنواره تئاتر کرمان چه بود؟

یکی دیگر از هنرمندان پیشکسوت تئاتر کرمان هم که بیشتر آثار بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان را تماشا کرده است، اظهار داشت: سئوالی که در ذهن بسیاری از تئاتری‌های کرمان با دیدن تئاترهای جشنواره سال جاری پیش آمده این است که هیئت بازبینی جشنواره با چه معیاری بعضی از این آثار را انتخاب کرده است.

رضا درویشی ابراز داشت: آثاری در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان اجرا شد که جایگاهی در اجرای عمومی نداشتند چه رسد به اینکه در جشنواره اجرا شوند.

وی اذعان داشت: بعضی از تئاترهای جشنواره تئاتر استان کرمان در حد کارهای مبتدی، غیرحرفه‌ای و دارای متن‌های آبکی بود در حالی که جشنواره‌ها باید گلچینی از بهترین آثار تئاتر استان باشند و عیبی هم نداشت که جشنواره را فقط با همان چند کار برگزیده اجرا می‌کردند.

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که چرا در جشنواره تئاتر استان کرمان کاری را ارائه نکرده است، تصریح کرد: کارهای جشنواره اگر خوب هم باشند، چند روزی در حاشیه جشنواره هستند و بعد هم تمام می‌شود.

درویشی عنوان کرد: بچه‌هایی که بدون حاشیه کار می‌کنند، کاری هم به جشنواره‌ها ندارند، یکی از آنها هم من هستم و فرهنگسازی و مردم هدف ما از اجرای نمایش هستند و با جشنواره‌ها سرخورده و یا شاد نمی‌شویم.

پیشکسوتان تئاتر در حاشیه هستند

وی با اشاره به اینکه هنرمندان پیشکسوت کرمان در حاشیه قرار دارند از نبود حمایت‌های لازم انتقاد کرد و افزود: در جوان‌های تئاتر هم عشق و علاقه زمان قدیم نیست و فکر و حدیثی که پشت کار دارند، خودنمایی، تظاهر و ریا است در حالی که باید عشق و هنر به روی صحنه بیاید و هنرمند برای نمایش جان و وقتش را بگذارد.

کارگردان گروه نمایش پرستوی شادی استان کرمان آموزش‌های تئاتر را محدود دانست و افزود: کلاس‌های آموزشی که برگزار می‌شود هم استقبالی ندارد، زیرا شهریه‌ها زیاد است.

درویشی در پاسخ به این پرسش که تعامل مسئولان با تئاتری‌ها چگونه است، بیان داشت: مدینه گفتی و کردی کبابم، حمایت خوبی از ما وجود ندارد در صورتی که برای تئاتر باید سرمایه‌گذاری شود.

تئاترهای جشنواره کرمان «میوه نارس» بودند

عضو کانون منتقدان تئاتر استان کرمان هم با بیان اینکه جشنواره هدف غایی تئاتر نیست و یک گردهمایی برای هنرمندان است، ابراز داشت: تنگناهای مالی و زمانی جشنواره‌های استانی نمی‌تواند، بیانگر ظرفیت تئاتر یک شهرستان و یا یک منطقه باشد.

مازیار نیستانی تصریح کرد: ظرفیت تئاتر کرمان بدون شک بیش از آنی است که در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان دیدیم.

وی از تئاترهای ارائه شده در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان با عنوان «میوه نارس» نام برد و گفت: حساسیت در گزینش آثار شرکت‌کننده در جشنواره امری ضروری است و آثار باید با دقت و وسواس بیشتری انتخاب شوند.

نیستانی عنوان کرد: افق‌های تازه‌ای در تئاتر استان کرمان وجود دارد، اما با موقعیت ایده‌آل هنوز فاصله داریم و تلاش افراطی بازیگران تئاتر برای خنده گرفتن از تماشاچی یکی از آسیب‌های جدی تئاتر کرمان است.

مخاطبان تئاتر کرمان پیشکسوت تئاتر ایران را بهت‌زده کردند

کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران هم که در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان شرکت کرده است درباره علت حضور خود در این جشنواره اظهار داشت: حضورم در این جشنواره به علت صفای حضور بچه‌های تئاتری استان کرمان بوده است.

هادی مرزبان ابراز داشت: من یک بار در زمان زلزله بم به استان کرمان سفر کردم و دومین سفرم به کرمان هم برای من زلزله بود، زیرا تئاتر پیشکسوتان کرمان را در جاهای دیگر دیده بودم و از تماشای اُفت کیفی آثار جشنواره تئاتر کرمان متعجب شدم.

وی با بیان اینکه افراد بسیاری به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما دکترا و یا فوق‌لیسانس تئاتر داریم، افزود: من به این افراد می‌گویم که به روی صحنه بروید تا ببینم، چی دارید.

این هنرمند تصریح کرد: هنرمندان تئاتر باید سینه به سینه با پیشکسوتان پیش رود و جوانان نفس به نفس پیشکسوتان بدهند تا از آنها یاد بگیرند.

وی جشنواره‌ها را محل برخورد اندیشه‌ها خواند و افزود: از دیدن استقبال تماشاگران عاشق در سالن‌های نمایش بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان بهت‌زده شدم.

نمایشنامه نداشتیم

اما دبیر بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان در توجیه اُفت کیفیت آثار ارائه شده به این جشنواره گفت: ما نمایشنامه و نمایشنامه‌نویس بسیار کم داریم و گروه‌های پروانه‌دار و گروه‌های نیمه‌حرفه‌ای طی سال‌های گذشته تولیدات خود را ارائه کرده‌اند و نویسنده به فرصت نیاز دارد تا نمایشنامه فاخری را بنویسد.

مسعود سلطانی‌زاده عنوان کرد: در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان به غیر از یکی، دو گروه پروانه‌دار، گروه دیگری حضور نداشت، اما به هر حال گروه‌های نوپا توانستند، آثار خود را ارائه دهند.

وی با قدردانی از حمایت مسئولان برای برگزاری بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان افزود: مسئولان به هر حال زحمت کشیده‌اند و همین امکاناتی که داشتند را در اختیار ما گذاشتند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمان با اشاره به کمبود بودجه‌ها اذعان داشت: سعی کردم به هر شکل ممکن این جشنواره در سال جاری برگزار شود و تعطیل نشود.

تلاش برای برگشت به روزهای خوش تئاتر کرمان

به هر حال بیست و چهارمین جشنواره تئاتر استان کرمان در حالی به پایان رسید که نتوانست، رضایت مخاطبان و به ویژه پیشکسوتان این هنر را جلب کند به نظر می‌رسد تئاتر کرمان برای رشد و شکوفایی و ادامه روند خوب سال‌های گذشته به حمایت بیشتر مسئولان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و همچنین تلاش بیشتر هنرمندان این عرصه نیاز دارد.

==============

گزارش از مهسا حقانیت

==============

انتهای پیام/80019/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول