اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست خبری مطرح شد

انتقادات یک کارگردان تئاتر از مسئولان فرهنگی تبریز

یک کارگردان تئاتر در نشست خبری انتقاداتی را به مسئولان فرهنگی تبریز وارد کرد.

انتقادات یک کارگردان تئاتر از مسئولان فرهنگی تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، یعقوب صدیق جمالی در کنفرانس خبری که صبح امروز به مناسبت آغاز اجرای عمومی نمایش «سعادت لرزان» ترتیب یافته بود، اظهار کرد: روند نزولی حوزه فرهنگ و هنر تبریز به ویژه در عرصه تئاتر بر هیچکس پوشیده نیست و نارضایتی از وضع موجود در بین فعالان این بخش نمایان است.

وی با بیان اینکه دوران طلایی تئاتر تبریز از سال 76 آغاز و به سال 84 ختم شد، تصریح کرد: به عنوان مثال در سال 84 که تعداد فعالان و تحصیلکردگان تئاتر بسیار کمتر از امروز بود، تعداد 24 نمایش در جشنواره استانی حضور داشت، اما امسال به جای افزایش کارهای ارائه شده، این تعداد به 9 نمایش رسیده است!

سرپرست گروه نمایش «کتل» اظهار کرد: در حالیکه تئاتر تبریز در حال رشد بود، اما این روند از سال 84 رو به افول گذاشت، به طوری که باید اذعان داشت، چراغ تئاتر تبریز خاموش شده است.

این کارگردان تئاتر تبریز در ادامه سخنان خود با انتقاد از عملکرد دستگاه های مسئول فرهنگی اضافه کرد: در سال‌های گذشته محافلی برای همگرایی و پیوند بخش های مختلف و فعالان فرهنگی و هنری در تبریز پیش بینی شده بود اما طی سالیان اخیر این روند متوقف شده و حوزه فرهنگ و هنر این کلانشهر با گسست و واگرایی روبه‌رو شده است.

وی با اشاره به وضعیت مبهم انجمن‌های فرهنگی و هنری تبریز گفت: بر اثر کوچک شمردن حوزه فرهنگ و هنر، امروز تمام انجمن‌های این کلانشهر تعطیل شده یا منحل شده‌اند.

صدیق جمالی با اشاره به احتمال تغییرات مدیریتی دستگاه‌های فرهنگی و هنری تبریز، افزود: امیدواریم با موج جدید اعتدال و عقلانیت که در دولت محترم به وجود آمده، فردی با شرایط مناسب برای دمیدن روح دوباره به کالبد نیمکه جان فرهنگ و هنر تبریز انتخاب شود.

کارگردان نمایش «سعادت لرزان» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های این اثر که به عنوان نمایش برگزیده جشنواره استانی تئاتر آذربایجان شرقی انتخاب شده بود، گفت: نمایش حاضر، نوشته علیرضا نادری نجف‌آبادی و به کارگردانی اینجانب با بازی آقایان حامد منافی، جمالی ساقی‌نژاد، یوسف اکبرزاده، و خانم‌ها سعیده حامد، بیتا آزادی، شادی امیری و ثنا پورسعیدی به روی صحنه می‌رود.

صدیق جمالی در خصوص این نمایش بیان داشت: اثر حاضر یکی از اجتماعی‌ترین درام‌های نوشته شده در تاریخ معاصر ایران بوده و گر چه حوادث آن مربوط به دهه 60 است اما به خوبی می‌تواند تمام مشکلات و اوضاع اقتصادی و اجتماعی وضعیت امروز و معضلات معیشتی خانواده‌های سطح متوسط و کم درآمد ایران را به تصویر بکشد.

وی با اشاره به شکاف اساسی بین هنرمندان و اهالی رسانه گفت: به طور حتم رسانه‌های گروهی و خبرنگاران نقش مهمی در رشد و توسعه فضای فرهنگ و هنر ایفا می‌کنند اما متاسفانه به دلایل مختلف این ارتباط و همگرایی در تبریز بسیار ضعیف است.

آیین افتتاح "سعادت لرزان" از ساعت 18 امروز توسط استاد پایاب، پدر تئاتر تبریز و با اکران ویژه برای خبرنگاران و هنرمندان آغاز شده و تا 29 مهرماه در خانه تئاتر تبریز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/60002/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول