اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای حل اختلاف قزوین:

بیش از 80 هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین مختومه شد

رئیس شورای حل اختلاف استان قزوین از مختومه شدن بیش از 80 هزار پرونده در شعب شورای حل اختلاف این استان خبر داد.

بیش از 80 هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین مختومه شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بیژن شیبانی بعد از ظهر امروز در مراسم مصالحه رسمی یک پرونده قتل در قزوین پس از 12 سال که با حضور اولیای دم، اعضای خانواده قاتل و چند تن از اعضای شورای حل اختلاف قزوین برگزار شد، اظهار داشت: سال گذشته 77 هزار و 590 پرونده وارد این شورا شد و 80 هزار و 414 مورد نیز به مصالحه انجامید.

شیبانی با بیان اینکه سال گذشته شورای حل اختلاف قزوین از نظر تعداد پرونده‌های مختومه رتبه دوم کشوری را کسب کرد، افزود: همچنین در این مدت 41 درصد از پرونده‌های قابل سازش در شورای حل اختلاف قزوین به مصالحه رسید.

وی ادامه داد: از زمان رسمیت یافتن واحد ویژه مصالحه قتل در شورای حل اختلاف استان در سال 89 تاکنون 12 پرونده با تلاش کارکنان و اعضای این واحد منجر به سازش شده که چهار مورد از آن‌ها مربوط به سال گذشته بوده است.

رئیس شورای حل اختلاف قزوین با بیان اینکه پرونده مصالحه امروز نخستین پرونده قتل است که در سال جاری منجر به سازش شده، یادآور شد: هم‌اکنون 24 پرونده در این واحد مطرح شده و دو مورد نیز در شرف سازش است.

شیبانی با اشاره به مصالحه پرونده قتل امروز اذعان کرد: خانواده مقتول با وجود محق بودن در خصوص اجرای حکم قصاص با ایثار، از حق خود گذشتند و این موضوع جای قدردانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دین مبین اسلام، فرهنگ شیعه، آیات و روایات؛ ایجاد صلح و سازش در میان مؤمنان مورد تأکید فراوان قرار گرفته که این تأکیدات در سوره بقره و سخنان پیامبر اکرم(ص) برجسته است.

این مسئول عنوان کرد: صلح مبنای شرعی و قانونی دارد و شورای حل اختلاف نیز بر همین مبنا شکل گرفته و این به آن معناست که جمهوری اسلامی ایران در راستای گسترش صلح و سازش گام برمی‌دارد.

شیبانی افزود: این شورا از نهادهایی به شمار می‌رود که توانسته است در بسط و گسترش فرهنگ صلح و سازش و ارتقای جایگاه آن کمک شایانی داشته باشد.

وی ادامه داد: از آنجا که بدنه شورای حل اختلاف را افرادی از بطن مردم تشکیل می‌دهند، اعتمادسازی خوبی نسبت به این شورا در جامعه صورت گرفته است که این امر لزوم تقدیر و در عین حال توجه ویژه به این نهاد را در راستای گسترش فرهنگ گذشت در تمام سطوح جامعه ایجاب می‌کند.

عضو شورای حل اختلاف استان نیز در این مراسم گفت: خانواده مقتول با گذشت از حقوق خود در قصاص قاتل، کاری را که مختص ذات خداوند بود، به خود او واگذار کردند.

اکرم‌السادات حسینی بیان کرد: تحمل 12 سال حبس عبرت بدی برای قاتل بود؛ اما وی از این پس باید بکوشد تا تجربه‌ای را با این تلخی کسب نکند.

گفتنی است؛ این پرونده مربوط به قتل «ق.ص» 54 ساله دارای مادر، همسر، پنج دختر و یک پسر بوده که 12 سال پیش، از سوی قاتل 21 ساله مجرد به نام «ا.ت» به وقوع پیوسته و با تلاش واحد صلح و سازش شورای حل اختلاف استان قزوین و پیگیری و گذشت دختر مقتول به سازش انجامیده است.

انتهای پیام/77011/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول